Syv gange siden 2007 har Jan Magnussen kørt en Corvette til podiet i Long Beach, og i år vil danskeren mere end nogensinde vinde de populære gadeløb. Sidste år blev Magnussen og Garcia nemlig snydt for sejren i sidste sving, da havarerede biler fra en anden klasse spærrede for den førende Corvette, som blev fanget, mens konkurrenterne kunne snige sig udenom.
(Foto: Richard Prince)
– Det var en bizar afslutning på et løb, vi hundrede procent lå til at vinde. Det viser bare, at selv om man har været i branchen i mange år, er der altid noget nyt at lære. Samtidig var sidste års løb et godt eksempel på, hvor uforudsigeligt et kort løb på 100 minutter kan være. Vi havde en punktering tidligt i løbet og satsede det hele på en aggressiv brændstofstrategi, hvilket endte med at være vores trumf senere i løbet, da vi tog føringen, lyder det fra Jan Magnussen.
Danskeren, som i år kører sin 12. fulde sæson for det General Motors-ejede Corvette Racing, er ikke i tvivl om, at effektiviteten i pitlane kan være altafgørende for, om man vinder eller taber det berømte løb i havnebyen syd for Los Angeles.
(Foto: Richard Prince)
– Optimalt har man kun ét pitstop, hvor man til gengæld skal udføre et køreskifte. Udfordringen er, at få overstået det hele, inden bilen er klar til at blive sendt af sted. Men hvis det lykkes, har man sat sig selv i en stærk position, forklarer Jan Magnussen.
– Vi er kendt for vores stærke pitcrew, og siden 2007 har Corvette Racing vundet seks ud af 11 løb, så forhåbentlig kan vi fortætte den gode stil, score de point, vi ikke fik på Sebring og Daytona, og komme frem i mesterskabskampen.
Weekendens løb adskiller sig fra de andre IMSA-løb ved kun at indbefatte GTLM- og prototypeklassen. GTD-klassen deltager ikke i Long Beach.
(Foto: Richard Prince)
– Og så elsker jeg bare gadeløb. De byder på overraskelser og kræver hård på brystet. Et møde med muren, og du er færdig. Samtidig er banen ret lille, sammenlignet med de store racerbaner, og stemningen er helt fantastisk. Og så er programmet ret intenst med træning om fredagen og løb om lørdagen. Det er lige på og hårdt – helt perfekt.
TIDSPLAN – LONG BEACH
Fredag 13. april
Kl. 07.40 (16.40) – Træning #1 (120 min)
Kl. 16.45 (01.45) – Træning #2 (60 min)
Kl. 17.40 (02.40) – Kvalifikation (15 min)
Lørdag 14. april
Kl. 13.05 (22.05) RACE (100 min)
JAN MAGNUSSEN RACING
Læs mere om: Jan MagnussenCorvette RacingLong Beach14/04/18 - Long Beach - SportsCar Championship |