Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Den dårlige samvittighed

Formel 1 
04/04/18 

Optakt til Bahrains Grand Prix
Der var en gang, hvor F1 ikke ville køre i Bahrain - det var for usikkert på grund af folkelige protester mod diktaturet. Senere fik diktaturet banket befolkningen på plads, og så var det igen sikkert at køre i ørkenstaten. Politik? Det kan man ikke tænke på, når der er penge på spil!
 

Så hvert år tager feltet til Bahrain, til en kønsløs bane, og bakker dermed indirekte op om et styre, der kan sole sig sportens glans, mens de undertrykker deres egen befolkning. Det er selvfølgelig ikke kun i Bahrain at man har det problem - det kan overføres til mange andre af de nye løb i kalenderen. Men Bahrain er det første af dem, hvilket er en god grund til at bringe det op. Samtidig vil det sportsligt være et ret begrænset tab, hvis løbet forsvandt fra kalenderen.

Det er altid lidt ærgerligt når man skal fra en racerbane, som den i Australien, til en kedelig Thielke-drom, som den i Bahrain. Omvendt kan løbet nok ikke blive mere kedeligt end åbningsløbet - omend man nok heller ikke skal satse på at det bliver sindsoprivende spændende. Moderne biler er bare ikke i stand til at komme så tæt på hinanden, at overhalinger bliver sandsynlige.

I Australien var der flere eksempler på problemerne med at overhale. Max Verstappen mente for eksempel, at hans Red Bull var noget hurtigere end Kevin Magnussens Haas, men han kunne ikke komme tæt nok på til at prøve noget som helst. Og unge Max mente i øvrigt også hvis han siddet hjemme i stuen og set løbet, så havde han nok slukket for tv'et.

Et andet eksempel er Bottas, der med sin magre startposition ikke formåede at rykke specielt langt frem i feltet. En gang ville det være overraskende. En mand der sidder i feltets bedste bil, burde være i stand til at lave nogle overhalinger. Men det er ikke kun fordi Bottas ikke har et killer-instinkt. Det er også - og i højere grad - fordi heller ikke Mercedes'en kan komme tæt på sine konkurrenter. Mercedes vinder fordi de starter forrest!

Heller ikke Hamilton kunne sætte et angreb ind på Vettel og dermed lave en duel om hvem der egentlig skulle vinde løbet. Igen fordi han ikke kunne komme tæt nok på. Mercedes forklaring på hvorfor Vettel vandt er i øvrigt et fantastisk eksempel på hvad der også er galt i F1. Hamilton havde skiftet dæk først, og fik derefter at vide, hvor tæt han skulle på Vettel, så man var dækket ind ved et pitstop - selvom der kom SC på banen. Da det skete, viste det sig, at computeren havde lavet en fejlberegning og Hamilton var lige præcis ikke tæt nok på.

Havde Hamilton fået lov at køre som han sikkert helst ville, så ville han også have været foran Vettel efter pitstoppet. Her har vi et problem - man har frataget køreren rollen som den der vinder i kraft af sit instinkt. Han skal i stedet levere nogle nærmere definerede omgangstider og have en bestemt margin - og ikke mere eller mindre - til sin konkurrenter. Det er ikke ræs, men skak i højt tempo! Årsagen til at det er sådan, er samtidig næste problem. For bilerne har i dag et meget begrænset antal motormoduler til rådighed i en sæson. Så derfor skal man naturligvis ikke bruge det alt for aggressivt, for så holder det ikke så længe og man får flere straffe. Hvilket sådan set betyder, at man i motorsportens ypperste klasse, skal trille rundt og passe på sin motor og ikke presse den til det yderste, den kan præstere. Her er der noget galt. Motorsport og især F1, skal være ekstremt. At man skal køre blød-hat-kørsel fordi man skal skåne maskinellet er et tegn på, at man drejet det i en forkert retning. En F1 motor skal have fuldt skrald på - hele tiden - og så kan der også være en risisko for at den dør, hvilket også vil skabe lidt uforudsigelighed i løbene.

I Bahrain skal Liberty og Ross Brawn præsentere deres visioner for fremtidens F1. Hvordan skal sporten se ud fra 2021 (der er længe til) og frem. Det bliver spændende at se hvad Liberty faktisk vil byde ind med. De ændringer der er kommet de sidste par gange har ikke været imponerende. Mindst af alt, den ændring, der kom sidste sæson. Her ville man fikse problemerne ved at gøre bilerne hurtigere - så de blev bredere og længere og fik mere downforce. Hurtigere, ja, det blev de. Men underholdningsværdien var ikke helt i top. Daniel Ricciardo mener i øvrigt at bilerne simpelthen er for brede til at gode dueller har plads til at vokse frem.

I selve løbet skal Hamilton helst vise, at selvom det gik lidt galt i Australien, så er VM hans. Altså, han skal vinde. Bottas skal vise at han kan være tættere på Hamilton - og Ferrari skal vise, om de rent faktisk kan udfordre Mercedes sådan for alvor. Ricciardo skal vise, at han kan matche Verstappen og Haas skal vise at Australien ikke var held (kvalifikationen), men uheld (pitstoppene). Altså de skal præstere igen og så skal de helst derfra med point. McLaren skal vise at de ikke bare var heldige. Alonso har påstået at de godt kan glemme midterkampen og i stedet koncentrere sig om at fange Red Bull. Det er alligevel en påstand at komme med - og den skal bevises i Bahrain. Hos Sauber skal Leclerc vise at han er hurtigere end Ericsson, specielt hvis han, som nogle mener er realistisk, har planer om at afløse Raikkonen hos Ferrari i 2019.

Løbet bliver kørt søndag aften, så man kan nyde det danske forårsvejr hele dagen inden. God fornøjelse.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sakhir
  • 08/04/18 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •