En familietur til forlystelsesparken var lige blevet sat på pause, dels for at få noget frokost, dels for at se starten på et F1 løb. Det kunne vi godt se på en 5,5 tommers mobilskærm, mens vi spiste. Og så skete det - alle i restauranten kiggede hen på os, da vi kom med et kollektivt udbrud, indeholdende lyde, bandeord og besværgelser. På den 5,5 tommers skærm havde vi lige set Sebastian Vettel smadre sin egen, Raikkonens og Verstappens bil. Vi så det igen og igen. Fornemmelsen var klar - VM 2017 var blevet afgjort på tanketorsk. Fra da af var spændingen akademisk.
2017 er allerede historie. I weekenden starter 2018 og sidste sæson er kommet på så lang afstand, at man kan begynde at se på den i historiens lidt mere objektive lys. Var det en god sæson? Nej. Og hvorfor ikke? Fordi der manglede dueller. De opdaterede regler kom til at betyde, som mange forudså, at bilerne ville få sværere ved at køre tæt. Det gav det laveste antal overhalinger. Nu er antal overhalinger jo ikke et bevis, men en indikator. Men det faldende tal bekræfter at det blev sværere at køre tæt - og hvor man i andre magre sæsoner har haft serier af gode kampe i et tæt midterfelt, svandt disse også ind. I front skete der, som altid, ikke ret meget.
Det er historisk tradition for at der ikke nødvendigvis sker ret meget i front af et løb. Det er derfor de gange det sker, går over i historien. Problemet er, når resten af feltet også bliver spredt ud, så alle løb og alle sæsoner bliver til en gentagelse.
Mercedes gjorde deres hjemmearbejde bedst i 2017 og meget tyder på, at den historie vil gentage sig i 2018. At man sidder i ugen op til første løb og allerede kan udråbe Hamilton til verdensmester, ødelægger lidt af fornøjelsen. Men alt tyder på, at det vil gå den vej. Dels fordi Mercedes bare at bedre under de nuværende regler, dels fordi Bottas ikke virker til at være tæt nok på Hamilton til at der kan komme en god intern duel. Samtidig er Mercedes måske heller ikke alt for optaget af, at lave denne interne duel. Toto Wolff virker altid bekymret når hans kørere er for tæt på hinanden.
Hvad vi ved på forhånd er at bilerne har fået fjernet de ækle hajfinner, men samtidig fået de endnu mere ækle halo's. Det bliver nok ikke blandt bilerne i år, at jeg finder en god afløser for det billede af de Angelis fra '85, jeg har som baggrund på min skærm. Men æstetikken kan glemmes, hvis man har travlt med at kigge på dramaet. Grimme biler, bliver pæne, hvis de giver os, hvad vi gerne vil have.
Med VM afgjort, så kommer spørgsmålet - hvem bliver nummer 2. Svaret afhænger af, hvor meget bedre Mercedes er. I en rigtig trist sæson, så vil Bottas blive en distanceret nummer 2 i VM kampen. I en bedre sæson bliver det en duel mellem en Red Bull, en Ferrari og en Mercedes. I en supersæson kan der måske endda være to Red Bull racere i den duel. Det er sværere at se for sig, at Raikkonen skulle kunne blande sig i en duel om at være næstbedst. Han virker ikke så skarp som tidligere og trækker sig fra dueller han tidligere ville have taget.
Så den mest interessante teamduel i front vil være den hos Red Bull. Ungdommens mod har båret Verstappen langt, nu skal det blandes med lidt erfaring, hvis han skal løfte sit niveau til næste trin. Ricciardo derimod skal vise at han kan følge med - og at han kan slå ham. Ellers er han reduceret til teamets nummer to - og så kan det godt være det brede smil stivner en smule.
Midterfeltet ser ud til at blive rusket lidt rundt i år. Williams der for nogle år siden var med i front, er faldet tilbage til det sørgelige stadie de tidligere har hængt fast i. Med to unge kørere, der begge bliver opfattet som begrænsede talenter, ser det ud til at blive en lang sæson for det gamle team. På den anden side - forventninger er så lave, at selv små succeser vil være en positiv overraskelse.
Force India overtog rollen fra Williams, som det lille team, der kunne lege med de store en gang imellem. Om de kan gøre det i år, er en anden historie. Der er ikke noget naturligt i at man bare fordi man er det 4. bedste team, så holder man fast i sin position. Tværtimod faktisk. Fra en 4. plads kan man enten bevæge sig frem eller tilbage og det er svært at forestille sig at Force India kommer i top 3.
Renault og McLaren vil gerne være nummer 4. Det vil alle de andre teams naturligvis også. Men de to teams med samme motor kæmper dels om at være det internt bedste, dels for indtage den plads i sporten, som de mener de er berettiget til. Begge er under pres for at levere. Renault er i gang med deres genfødselsplan og forventer fremgang. Den var der allerede sidste år, men skal være større i år. Og McLaren har beklaget sig så meget over Honda, at de nu med en Renault motor, skal vise, at de havde ret og at fejlen ikke var, som nogen har antydet, også at bilen ikke var god nok.
Haas viste lovende takter i testugerne. Sidste år klarede de deres svære anden sæson ganske nydeligt. Der var ikke den store fremgang, men der var heller ikke den store tilbagegang, som man ellers ofte ser fra nye, der starter godt. Haas konsoliderede sig i 2017. Styrkeforholdet mellem kørerne svingede. Grosjean var bedst når man kørte mod uret, men beklagede sig også mere. Magnussen koncentrerede sig om at køre, uanset hvilke bremser der sad på bilen - og gjorde det fornuftigt. Men at køre lige op med Grosjean er ikke længere nok. Nu er han nået dertil, at han skal slå sin holdkammerat. Men vigtigere, han skal vise at han på konstant vis kan sætte gode weekender sammen.
Toro Rosso har arvet McLarens Honda motorer og er indtil videre ganske godt tilfredse. Meget tyder på at 2018 er en prøvesæson, for at se om Honda kunne være en potentiel samarbejdspartner for Red Bull, der ofte har haft travlt med at kritisere Renault motorerne. De to nye kørere hos teamet blev allerede indfaset sidste sæson, hvilket er en fordel nu, hvor sæsonen går i gang. De har lært det basale og kan koncentrere sig om at køre.
Så er der Sauber tilbage. Sidste år var turbulent for det lille team. Chefen blev smidt på porten, en motoraftale med Honda blev revet i stykker. Teamet fortsætter med Ferraris motor, nu bare med et Alfa Romeo skilt på. Alfa Romeo vandt de første to verdensmesterskaber tilbage i '50 og '51. Nu skal de altså være lidt med igen - hvor meget er endnu usikkert. Leclerc er ny mand i teamet, mens Ericsson igen i år optager pladsen for en anden. Men Sauber kan sandsynligvis se frem til igen at være de 10. team i F1.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park25/03/18 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |