I 2006 skulle der ske noget nyt, hvorefter han købte en Citroen Saxo VTS, for at deltage i Citroen Saxo Cup.
Det blev desværre kun til en enkelt sæson i serien, inden den lukkede. Men blikket faldt hurtigt på Gruppe N klassen 1600 Challenge, hvor hans gule Saxo med nummer 58 på siden passede perfekt ind i.
2009 sæsonen gik helt forrygende, og her kørte Scharstein sig til en flot 3. plads i Mesterskabet, som er hans hidtil bedste sæson, hvad angår det generelle mesterskab.
Michael Scharstein (Foto: JJ Media)
Efter at have slidt et par Saxo’er op, skiftede han til en Peugeot 207 i 2012. Og den bil skulle selvfølgelig også være gul. Den har været hans tro følgesvend lige siden.
Året efter blev Oldboysmesterskabet oprettet, som er et mesterskab i mesterskabet, for kørere over 45 år. Det tændte for alvor gnisten i Nordsjællænderen igen, hvor han her kunne få nogle gode dueller med de andre kørere i klassen, der også havde mange års livserfaring på kontoen.
Efter at han missede Oldboysmesterskabet med få point i 2013, vandt han mesterskabet i 2014, i sæsonens allersidste heat.
Han måtte dog afgive titlen i 2015, men fulgte så op med at genvinde Oldboysmesterskabet i både 2016 og 2017. 2017 titlen blev vundet i suveræn stil, hvor mesterskabet allerede var hjemme to weekender før sæsonen var færdig.
Michael Scharstein (Foto: JJ Media)
Men nu er tiden kommet til at skifte spor.
Efter 11 sæsoner i (Yokohama) 1600 Challenge, har han bestemt sig for at stoppe i klassen, og i stedet kaste sig over nogle nye udfordringer.
Michael havde den helt unikke rekord, hvor han var den eneste kører, der havde deltaget i samtlige 1600 Challenge weekender, fra serien startede i 2007, helt indtil sommeren 2017. Her måtte han desværre springe over løbet i Tyskland på Lausitzring. Hvilke andre kørere er så loyale til en løbsserie, at de stiller til start ved samtlige løbsweekender i 11 sæsoner, minus et enkelt løb? Der er ikke andre i Yokohama 1600 Challenge som er i nærheden af at være så trofaste.
I 2018 kommer den gule Peugeot 207 til start i Danish Endurance Championship. Sammen med de to trofaste mekanikerne Finn Hansen og Thomas Sørensen, ønsker Scharstein nu at prøve udfordringen med langdistance sporten.
Den nye løbsform med to løb på en time hver tiltaler køreren fra Hillerød.
Michael Scharstein (Foto: JJ Media)
Michael, hans kone Gitte, mekanikerne Finn og Thomas, samt madmor Ina Jørgensen vil gerne sige tak til alle kørerne i 1600 Challenge gennem årene. Det har været en fornøjelse at køre mod jer alle sammen.
En hurtig optælling viser, at han kørt ræs mod langt over 130 konkurrenter i alene i den klasse, og har dystet mod kørere lige fra 14 år til 70 år. Nogle gange har Michael været forrest, andre gange har de været forrest. Men der har aldrig været forskel på om det var en ung eller gammel kører, som kørte ved siden af Michael, for han var altid klar på at køre noget tæt og fedt ræs mod dem.
I løbet af de 11 sæsoner er det blevet til en enkelt Pole Position, og han har i alt været på det generelle podie 14 gange, hvoraf to af disse var sejre.
Dertil kommer yderligere 61 podiepladser i Oldboysmesterskabet, med i alt 28 sejre. Det vel og mærke i 72 løb!
Så selvom et kapitel slutter, så åbnes der blot et nyt for Team Scharstein i 2018.
Teamet glæder sig til at se både gamle og nye konkurrenter ude på banerne, når Danish Endurance Championship sæsonen starter den 5. maj på Ring Djursland.
Team Scharstein
Læs mere om: Michael Scharstein |