Nicolas Kiesa (Foto: Sidepod-Images.com) | Kiesas manager David Sears, var i går i Danmark for tale med Kiesa om den forestående test, og for at få hans underskift på kontrakten.
Kiesa's håb med denne Formel 1 test, er at giver teknikere og ikke mindst beslutningstagerne hos Williams Formel 1 teamet den bedst mulige oplevelse, så han bliver hyret som fast testkøre for teamet i 2003. Og forhåbentligt i sidste ende et fast Formel 1 sæde hos Williams fra 2004, hvor Ralf Schumacher's kontrakt med teamet i øvrig udløber.
Kiesa kørte i sidste sæson Formel 3000 for PSM, hvor han ialt scorede 3 point.
I år skal Kiesa køre for team Den Blå Avis, og hans bil får start nummer 7. Sæsonen starter den 19. april med løbet på Imola.
Det er en Williams FW25 racer som denne, at Nicolas Kiesa skal teste i senere på måneden. (Foto: BMW Motorsport)
Kiesa's første test for Williams skal køres på Imola banen i Italien den 20. - 21. februar, og den kommer hovedsageligt til at dreje sig om aerodynamisk arbejde, hvilket betyder at det meste af tiden kommer til at gå med at accelerer fra 0-290 frem og tilbage i en lige linie, og hertil udtaler Kiesa:
"Ud fra dette kan de ikke rigtig vurdere mine evner som test og udviklings kører. Det gør de nok først i forbindelse med en rigtig test"
Kiesa's hoved fokus område i år er dog Formel 3000, som han skal køre for Team Den Blå Avis. Kiesa kende endnu ikke navnet på sin holdkammerat, man han siger, at der på nuværende tidspunkt 4 - 5 potentielle kørere til pladsen.
Nicolas Kiesa i sidste års Formel 3000 racer, som i år udskiftes med en team Den Blå Avis racer. (Foto: Sidepod-Images.com)
Til sidst kommer det naturlige spørgsmål - hvad er dine forventninger til F3000 sæsonen? Og hertil svarer Kiesa:
"Jeg har sat mig to mål som jeg ved er realistiske. Det ene er at slutte i top 2 i F3000 mesterskabet og det andet er at teste så godt for Williams at jeg bliver tilbudt en fast test kontrakt for dem 2004." - og Kiesa tilføjer - "Jeg har jo en kæmpe teknisk indsigt i biler og hvordan man udvikler ting, da jeg til dagligt som hobby bygger race motorer til gade biler, samt laver og programmere elektronikken til at styre dem. De ting kan jeg drage megen nytte af i Formel 1 sammenhæng på grund af at det hele gælder om at udvikle på kort tid. Jeg kan jo for eksempel. fortælle ingeniørerne hvad et eventuelt problem er. Hvorimod en masse kørere bare kan fortælle at der er et problem"
Der er ikke nogen tvivl om at Kiesa's selvtillid er i top lige nu, og vi håber selvfølgeligt det bedste for ham i den kommende sæson. Vejgaard
Læs mere om: Nicolas Kiesa |