Skulle dagens løb i Abu Dhabi have afspejlet sæsonen, skulle Hamilton og Bottas have byttet plads. For Hamilton var i år den absolut dominerende kører. Efter Rosbergs pensionering, har han Mercedes teamet for sig selv, for selvom Bottas har fået hentet nogle sejre, er der tydeligt en klasseforskel på dem. Bottas skal gøre det bedre i 2018, eller også kan han hurtigt blive sendt retur til sportens anonyme midterfelt.
Men selvom det var Bottas der vandt, og Hamilton der blev nr. 2, så var det - en 1-2 sejr til Mercedes, passende set over hele sæsonen. Godt nok har Vettel placeret sig mellem dem i VM stillingen, men alligevel er der ingen tvivl om at Mercedes var sæsonens bedste bil. Ferrari har været tættere på i år, end de tidligere sæsoner og hele vejen igennem løbet i dag, var de da også sådan ikke pinligt langt væk. I 2017 har der været løb hvor de faktisk var bedre end Mercedes, men det var i foråret. Mercedes var hele tiden målestokken, som Ferrari blev målt imod.
Vettel kom på podiet og Raikkonen sluttede som nr. 4. Igen passende for sæsonen - Vettel har konstant været den bedste af dem - og hvis ikke, så skulle han nok komme forrest alligvel. Raikkonen er en gammel cirkushest, der stadig løber rundt i manegen, bare ikke så hurtigt som tidligere. At slutte lige uden for top 3, er et meget passende billede på hans sæson - altid lige i nærheden, men aldrig helt der hvor det for alvor er sjovt.
På 5. pladsen finder vi en Red Bull, med Verstappen bag rattet. Også ganske passende - Red Bull har haft gode dage, men har hele sæsonen igennem været den tredie bedste bil. Men det rigtig symbolske er ikke så meget Verstappens placering bag Mercedes og Ferrari - selvom det var meget passende - men at Verstappen var den eneste Red Bull i dagens resultat - for de to biler har sæsonen igennem været plaget af en manglende stabilitet der virker så 80'er agtig. I 2017 ikke helt vildt imponerende, men samtidig dejligt nostalgisk med en masse tekniske defekter. Fra et spændingsmæssigt synspunkt, burde de nok være fordelt lidt mere ligeligt blandt top 6.
Hülkenbergs 6. plads kaster lidt grus i maskineriet. For strengt taget burde han ikke været foran de to Force India biler, hvis resultatet af Abu Dhabi skal bruges til at illustrere 2017 sæsonen. Men ligesom Bottas sejr, må man med Renault 6. plads være lidt kreativ i sin forklaring og bøje det hele lidt, så historien passer sammen. For set over en hel sæson har Force india været bedre, men i forhold til afslutningen på sæsonen, så er Renault kommet fremad. Måske det team med mest fremgang i 2017. Specielt hjalp det, da man erstattede Palmer med Sainz. Renault er lige nu nok den fjerde bedste bil, men det var den ikke i foråret. Så her er Renaults 6. plads et billede på at ingenting er statiske.
Og så kommer Force India med Perez forrest. De to har pænt fulgtes ad hele sæsonen, Perez har 13 point mere end Ocon, men i VM stillingen følges de også ad. Sportens mest lige team! De har gjort det godt og ender på en 4. plads i konstruktørernes VM. De har aldrig været i nærheden af toppen og har ofte også blandet sig uden om kampen længere nede. Force India ER midterfeltet i F1!
På en 9. plads finder vi Fernando Alonso der som vanligt var utilfreds med motorens effekt i dag. Næste år kommer der franske heste i bilen i stedet for - og så er der ikke så mange undskyldninger mere. Flere gange i sæsonen har Alonso banket sin bil op på placeringer, hvor den ikke hørte hjemme, hvorefter han alligevel er blevet slagtet af teknikken. At han faktisk får point i dag, er næsten forkert. Hvis det virkelig skulle have været et spejl af sæsonen skulle han være udgået på 53. omgang.
Sidste point tilfaldt Felipe Massa, der dermed (sandsynligvis) endegyldigt sagde farvel til den sport han i mange år har været en del af. For et par år siden var det 3. pladser Williams kørte om. I år har meget været 8. pladser - og en 10. plads til en kører der efterhånden er ret langt fra sit bedste, er en pæn måde at sige farvel på.
Men det var ikke kun top 10 der afspejlede sæsonen. Der var andre ting også. Den endeløse processionskørsel der kendetegnede den forreste del af feltet, er også ret symptomatisk for en sport, hvor det i år faktisk blev sværere at overhale. Kampene fandt sted længere nede - i dag var det Grosjeans langvarige duel med Lance Stroll der var højdepunktet. Haas bilerne sluttede i øvrig som nr. 11 og 13 - med Vandoorne imellem dem. Det var ganske passende for dem alle tre.
Der er også noget symbolsk i at lade verdens mest kommercielle sport have en afslutning på en bane, der ser fantastisk ud ovenfra, og hvor showet omkring er storladent, men hvor selve banen er en traditionel Tielke-drom med begrænsede muligheder for faktisk at køre racerløb. Fyrværkeriet efter løbet bliver næsten en påmindelse om hvor meget fyrværkeri der mangler i løbene. Man kan lave et kæmpe show, men i sidste ende skal der også leveres på kerneydelsen - og som racersæson var 2017 forglemmelig, omend der i VM kampen var periode hvor man næsten kunne tro på at det ville blive spændende.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yas Marina Circuit26/11/17 - Yas Marina Circuit - Formel 1 - FIA F1 |