Yokohama 1600 Challenge har den regel, at de to dårligste løbsresultater skulle trækkes fra i det generelle mesterskab. Det betød at Jesper Gregersen var i front af mesterskabet, mens Tue Lassen, Brian Johannesen og Morten Christensen lå på lur til at kunne snuppe mesterskabet, hvis der skulle ske noget uventet for Jesper.
I Oldboysmesterskabet var Michael Scharstein så meget i front at titlen allerede var sikret inden weekenden, mens Jimmy Bob Søgaard Jensen og Mark Backhausen blot var adskilt af et point, mens Leif Juhl indtog 4. pladsen.
Brian Johannesen (66), Jørn Vestergaard (46) og Mikkel Gregersen (23) havde en tæt duel i heat 1, hvor der ikke var mange centimeter imellem bilerne (Foto: JJ Media)
Mathias Valentin var sikret titlen som Rookiemester, mens Lukas Staub også var næsten sikker på andenpladsen, dog med en mulighed for Jørn Støvring, hvis Staub skulle ske at snuble.
Weekenden startede lørdag formiddag klokken 9,05, hvor de første 20 minutters træning blev kørt. Mikkel Gregersen lå ud med at være hurtigste mand af alle, efterfulgt af Mathias Valentin og Jesper Gregersen.
Lukas Staub var ude at køre i nyt materiel denne weekend, efter Citroen Saxo’en som han ellers har kørt i gennem sæsonen er blevet sendt på pension. Han kom igennem hele weekenden uden en eneste skramme eller problemer med bilen, så det var en glad kører efter weekenden. (Foto: JJ Media)
En kører der ikke fik meget træning var Jørn Støvring. Han var uheldig at køre i gruset allerede på første omgang i træningen, hvilket resulterede i en kortvarig Safety Car periode, for at få bilen ryddet. Yderligere blev betingelserne besværliggjort af en regnbyge, som begyndte at dryppe midtvejs i træningen. Med det samme faldt tiderne, og enkelte kørere var inde og skifte til regnvejrsdæk.
Banen var tørret op igen til Kvalifikationen, og her blev der for alvor givet gas. Jesper Gregersen tog hans 6. Pole Position i denne sæson foran Mathias Valentin og Tommy Nygaard, der var vendt tilbage til klassen til finaleløbet.
Michael Scharstein var allerede sikret Oldboysmesterskabet inden weekenden, men lukkede sæsonen af med yderligere to pokaler i løbene (Foto: JJ Media)
Hele 7 kørere var ned på at køre en 1:20 tid, og disse kørere lå indenfor blot 0,6 sekund af hinanden – faktisk var der blot 0,043 sekund imellem top 3!
Henrik Eilertsen måtte i gang med at skifte gearkasse efter kvalifikationen, da den var begyndt at drille lidt. Det klarede mekanikerne til UG og Eilertsen var fuldt kampdygtig til søndagens to heats.
Jørn Støvring havde også gang i reparationerne af bilen. En kølerslange hoppede af efter blot 2 omgange i kvalifikationen, hvorefter han måtte afbryde kørslen på banen. Han blev dog også klar til søndagen.
2012 Yokohama 1600 Challenge mesteren Tommy Nygaard havde ikke helt glemt hvordan at man styrer en Suzuki Swift Sport hurtigt rundt på FDM Jyllandsringen – også selvom han skulle have 80kg ballast med i bilen (Foto: JJ Media)
Søndag middag var det blevet tid til Heat 1. Mathias Valentin fik en fantastisk start fra P2, og kunne snuppe føringen på vej ind i sving 1. Faktisk så han sig ikke tilbage og henviste Tommy Nygaard til andenpladsen, mens Jesper Gregersen kom i mål på 3. pladsen. Bag de tre, var der virkelig kamp om tingene. Rasmus Holmegaard Hansen, Mikkel Gregersen, Jørn Vestergaard, Morten Christensen, Tue Lassen, Brian Johannesen og Mike Hansen byttede pladser adskillige gange i løbet af heatet. Den idstnævnte måtte dog slippe gruppen, da han fik problemer med servostyringen på bilen. Kim Villebæk og Steffen Larsen havde en tæt duel gennem en stor del af løbet, hvor pladserne skiftede et par gangen. Det endte med Villebæk foran Larsen.
Mathias Valentin have sikret sig Rookiemesterskabet allerede inden weekenden, men overraskede også de fleste med hans slutplacering i det generelle DIF Danmarksmesterskab (Foto: JJ Media)
I Rookiemesterskabet tog Mathias Valentin sejren foran Henrik Eilertsen og Lukas Staub, som derved sikrede sig andenpladsen i mesterskabet. Jørn Støvring gennemførte heldigvis løbet på 4. pladsen, efter gårsdagens problemer.
I Oldboysmesterskabet kørte Jørn Vestergaard sejren hjem foran Michael Scharstein og Mark Backhausen. Jimmy Bob Søgaard Jensen var uheldig at udgå med et defekt udrykkerleje, og nåede ikke at få bilen klar til heat 2. Dermed var Backhausen sikret andenpladsen i mesterskabet, mens Leif Juhl stadig havde en mulighed for at tage 3. pladsen fra Jimmy i heat 2.
Podiet efter heat 1 – Mathias Valentin foran Tommy Nygaard og Jesper Gregersen (Foto: JJ Media)
Top 8 blev byttet rundt til heat 2, og dermed skulle Brian Johannesen starte fra Pole Position foran Tue Lassen og Jørn Vestergaard. Det blev en fin start for de to forreste, mens Vestergaard faldt helt tilbage på 8. pladsen. Lige modsat gik det for Mathias Valentin, der allerede var i top 3 på anden omgang. Tommy Nygaard fulgte lige i slipstrømmen på Valentin, og på løbets 4. omgang gik de to i front af feltet. Halvvejs i løbet lykkedes det også Jesper Gregersen at smutte forbi, så slutplaceringerne blev Valentin foran Nygaard, Gregersen og Johannesen.
Steffen Larsen var på banen for anden gang i den nye VW Scirocco 1,4 TSI, og med 1:20,6 i heat 2, hvilket var 5. hurtigste tid af alle, beviste han også at den model kan være med i toppen (Foto: JJ Media)
Jørn Vestergaard tog weekendens anden sejr i Oldboysmesterskabet, med Michael Scharstein på andenpladsen. Henrik Eilertsen fik kørt 3. pladsen hjem på trods af et meget nedslidt fordæk.
Mathias Valentin tog sæsonens 13. sejr i Rookiemesterskabet, mens Henrik Eilertsen tog andenpladsen foran Lukas Staub og Jørn Støvring.
Weekendens resultater gav ikke nogle forskydelser i Rookiemesterskabet. Mathias Valentin blev suveræn mester foran Lukas Staub og Jørn Støvring.
Rookiemesterskabet 2017 – Mathias Valentin foran Lukas Staub og Jørn Støvring (Foto: JJ Media)
I Oldboysmesterskabet tog Michael Scharstein mesterskabet foran Mark Backhausen og Jimmy Bob Søgaard Jensen. Leif Juhl var blot 3 point fra at få en medalje, så det var lidt ærgerligt for ham, men alligevel var han tilfreds med sin første fulde danske sæson i mange år, og ikke mindst de 4 pokaler som han fik kørt hjem i sæsonens løb.
I det generelle DIF Danmarksmesterskab blev Jesper Gregersen mester med taktisk kørsel gennem hele weekenden. Tue Lassen sikrede sig andenpladsen, mens Mathias Valentin snød både Morten Christensen og Brian Johannesen, med weekendens dobbeltsejr. Sæsonen sluttede med blot 6 point mellem 2. og 5. pladsen, så det kan man vist kun kalde en tæt afslutning på sæsonen.
Oldboysmesterskabet 2017 – Michael Scharstein foran Mark Backhausen og Jimmy Bob Søgaard Jensen (Foto: JJ Media)
Yokohama 1600 Challenge sluttede dermed endnu en sæson med fantastisk tæt racerløb. 36 kørere har været på banen i år, hvoraf 35 har scoret point. Sæsonen har haft et deltagerantal på næsten 24 i gennemsnit på de danske baner, og 10 kørere har været ude at køre i klassen for allerførste gang i denne sæson. 3 nye kørere fik kørt sig til en Pole Position i sæsonens løb, mens vi fik 2 nye sejrherrer i klassen.
I alt 5 kørere tog en heatsejr, mens 11 forskellige kørere var på podiet i løbet af de 15 kørte heats.
Yokohama 1600 Challenge vil gerne sende en tak til de 3 danske baner, som klassen har besøgt. Derudover skal der lyde en stor tak til officials og alle andre hjælpere ude på banerne – uden jer ville vi ikke kunne dyrke den hobby som vi har til fælles.
DIF Danmarksmesterskabet 2017 – Jesper Gregersen foran Tue Lassen og Mathias Valentin (Foto: JJ Media)
Tak til alle de tilskuere som har kigget forbi banerne i sæsonens løb. I har bidraget til en fantastisk stemning, og har også stukket hovedet ind hos mange af deltagerne og beundret bilerne, og kommet med spørgsmål omkring klassen og bilerne. Vi glæder os til at se jer alle sammen igen i 2018.
Sidst men ikke mindst skal der lyde en stor tak til klassens tre sponsorer. Yokohama har for 7. sæson i træk lagt navn til klassen og for 19. sæson i træk leveret dæk til klassen. Der skal også lyde en stor tak til Bikers Choice og HERA, der har været nummerpladesponsorer i 2017 sæsonen.
Yokohama 1600 Challenge mester 2017 – Jesper Gregersen i Honda CRX (Foto: JJ Media)
Nu går vi på en velfortjent vinterferie, inden at 0-1600ccm motorerne, med og uden trykladning bliver startet op igen – og måske kommer der også en dieselbil på banen i 2018.
Vi får at se, når sæsonen starter igen i april 2018.
Kørerforeningen Gr. N Yokohama 1600 Challenge JJ Media Læs mere om: Jyllandsringen01/10/17 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |