”Det var et af mine bedste Supercup-løb til dato,” siger Mikkel O. Pedersen. ”Der var god fart i racerbilen, og det var fedt. Da jeg kom forbi Robert Lucas, var jeg oppe som sekser ud af de 32 biler, indtil jeg blev kørt af banen på næstsidste omgang. Der var så meget kaos omkring lige dér, hvor jeg var…”
Kaos havde der også været dagen forinden, hvor kvalifikationen skulle afvikles på banen.
Mikkel O. Pedersen var godt kørende på Monza og holdt blandt andet den aktuelle etter i mesterskabet Michael Ammermüller bag sig. (Foto: Porsche Media)
”Lørdag regnede det ekstremt meget, da vi skulle køre tidtagning. Formel 1 fik rødt flag, og vi nåede at køre en omgang, inden vi også fik rødt flag, fordi bilerne aquaplanede ned ad langsiden. Heldigvis røg jeg ikke af banen, men det var der andre, som gjorde,” siger Mikkel O. Pedersen.
I stedet blev startopstillingen bestemt af resultatet af den frie træning, der var blevet kørt fredag. Her var han endt med 11. bedste tid efter at have været fremme i top 5 med ti minutter tilbage af træningen. ”Da jeg skulle have mine gode dæk på, fik jeg desværre en sivepunktering og måtte skifte igen, og da jeg havde gjort det, løb jeg tør for tid,” siger han. ”Men på mine gamle dæk var jeg ni tiendedele af et sekund fra den hurtigste, så jeg var meget fortrøstningsfuld.”
”I løbet kom jeg godt fra start, fik kørt mig flere pladser op og på et tidspunkt røg en kører udenfor banen, og jeg strøg forbi ham. Det viste sig, at det var Michael Ammermüller, som fører mesterskabet, så da jeg så ham i bagspejlet, fik jeg sved på panden. Men han kunne ikke komme forbi mig og jeg trak fra ham.”
Mikkel O. Pedersen havde også passeret Robert Lucas og var begyndt at trække fra ham, da polakken foretog et uventet overhalingsforsøg. ”Lucas bremsede meget sent og kom op på siden af mig, så jeg var lige ved at ryge af,” forklarer han. ”Det forspring, jeg havde fået til Michael Ammermüller og Philip Morin forsvandt, for nu lå de på siden af mig, og da vi skulle bremse, lå jeg helt ude ved den hvide streg. Philip Morin pressede mig udenfor banen, men vi kunne begge fortsætte. Alt dette på næstsidste omgang – og vi fortsatte herfra, han som 19’er og mig som 16’er, og så fik jeg til sidst foretaget en enkelt overhaling, så jeg sluttede som nummer 15.” Svenskeren, som kørte Mikkel O. Pedersen af banen, har efterfølgende fået en straf til næste løb i Mexico.
”Teamet og jeg er sikre på, at hvis jeg var startet løbet i top 3, så havde det også været der, jeg var sluttet løbet, for det bliver bedre og bedre, og nu lærer jeg banerne at kende.” slutter Mikkel O. Pedersen.
www.mikkelopedersen.com
Læs mere om: Mikkel O. PedersenMonza03/09/17 - Monza - Porsche Super Cup |