Selvfølgelig er det fint og imponerende nok, at Hamilton vandt fra pole, og ikke satte mange tæer forkert på sine pedaler, i dag. Men ellers er det nu Daniel Ricciardo der fortjener rosende omtale for sin indsats. Fra sin beskedne startposition skar han sig vej gennem feltet og lå mod slutningen af løbet med en udsigt til at kunne fange Vettel. Men så vidt rakte det alligevel ikke for australieren der endte uden for podiet, bag Hamilton, Bottas og Vettel.
Hvis nu, kan man jo altid tænke, Ricciardo ikke var blevet straffet så meget, så havde han måske faktisk haft en chance for at vinde løbet. Bilen virkede i god form i dag. Men hvad-nu-hvis-tanker ender som regel med at gøre en små-depri, så det eksperiment dropper vi igen.
Hamilton havde pole og på grund af den store mængde af uddelte straffe var han i dag omgivet af Stroll og Ocon. Kritikken af F1 har, blandt meget andet, gået på, at der er for stor afstand mellem bilerne. Den tese blev sådan set meget godt bekræftet i dag, hvor nogle lidt mere middelmådige biler havde fået lov at starte forrest. For der gik ikke mange omgange førend både Bottas og Vettel var forbi dem. Raikkonen blev lidt forsinket, da han havde travlt med at beklage sig over bilens bagende, så meget at han faktisk spurgte til om han havde en skade. Til sidst endte han dog foran dem - og endte løbet på en 5. plads, efter Ricciardo.
Det er egentlig ikke så meget det, at de bedre biler kommer foran de knapt så gode, det er mere det, at det er så nemt, selv uden DRS, og selvom det ellers er ret svært at overhale i F1. Altså er der nu nok noget om, at forskellen mellem top og bund i F1 er så stor, at mærkelige resultater virker urealistisk.
Ocon holdt fast i 6. pladsen trods forsøg fra Stroll mod slutningen. Ocon havde taget pladsen fra Stroll allerede på vej mod chikanen på første omgang, franskmanden kunne bremse så meget senere end canadieren, der fik sin luft ødelagt af Hamilton. Andre steder og andre tider, var der også gode dueller - blandt andet et internt finsk opgør. Så duellerne var der, sådan momentvis.
Massa blev nr. 8 - og også han havde været involveret i et par dueller. På sidste omgang havde han angrebet holdkammeraten Stroll og på første omgang havde han haft et lille møde med Verstappen. Mens Massa slap uden mén måtte Verstappen en tur i pit med et punkteret dæk. Alligevel formåede hollænderen at køre sig op til en 10. plads og det enlige point, da han få omgange fra mål pressede sig forbi Kevin Magnussen, der straks bed tilbage, hvorefter han blev presset en smule ud ved den anden chikane. Danskeren var ikke tilfreds, og måtte nøjes med en lidt skuffende 11. plads efter at have tilbragt stort set hele løbet i pointene.
Mellem Massa og Verstappen finder vi Perez, der i dag af omstændighederne blev holdt langt væk fra sin teamkollega. Det var nok meget godt, da begge biler så fik point.
I VM kampen er Hamilton nu foran, mens Vettel er tre point efter. Bottas ligger på en solid 3. plads - 41 point fra Hamilton og 53 point fra Ricciardo. Dermed er det for alvor tydeligt at VM kampen står mellem to kørere - medmindr altså at Vettel og Hamilton danser hinanden i hegnet et par gange henover efteråret.
Et jævnt løb med gode dueller nede i feltet og ingen spænding i front, er slut. VM kampen blev intensiveret og vi har måske noget at glæde os til i de resterende løb.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Monza03/09/17 - Monza - Formel 1 - FIA F1 |