- 14 norske og svenske RX Super Cars stillede til start, oplyser MNJ’s formand Finn Knudsen. - De gav en overdådig opvisning i og prøver på, hvordan man kan jonglere med en potent RC-racer. Med 600 turbo-hestekræfter under motorhjelmen samt firehjulstræk er der grundlag for motorsport i fronttempo.
- En af de ekstraordinære oplevelser var stortalentet Oliver Solberg, supplerer banekoordinator Kaj Storgård. - Både far (Petter) og onkel (Henning) har præsteret topresultater på verdensplan, hvorfor den norske gut bogstaveligt talt er flasket op med motorsport på løst underlag. Han fremviste også fighter-ånd og kørselsteknik til UG med kryds og slange. Det er imponerende, hvad den 15 år unge sympatiske knægt allerede kan med en konkurrence-racer på topplan.
Oliver Solberg fremviser et imponerende talent for Rally Cross. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Oliver Solberg var stærkt på vej til en finalesejr i RX Super Car med sin Citroën DS3 RX, som far Petter blev verdensmester med i 2014 og 2015. I finalen kom der imidlertid ”klumper i benzinen”, hvorfor racer-motoren gik i safety mode. De afgørende hestekræfter forsvandt herefter op i den blå luft.
Thomas Bryntesson vandt en flot finalesejr i Rally Cross Denmark 2017 i RX Super Car. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- RallyX Nordic-førende Thomas Bryntesson fra Sverige vandt en tæt finalesejr, fortsætter Finn Knudsen. - På de næste to podie-pladser fulgte nordmændene, Ola Fröshaug og Alexander Hvaal. Thomas Bryntesson satte samtidig ny banerekord i RX Super Car-kategorien.
Ulrik Linnemann var flyvende i Rally Cross Denmark 2017, og vandt NEZ SUPER 1600 i sin Frida. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Oprindelig havde EM-kometen: Ulrik Linnemann planlagt en debut i RX Super Car ved Rally Cross Denmark 2017: - Den afgørende sponsor-aftale blev ikke en realitet. Derfor kørte jeg i Frida (Peugeot 208 Super 1600), som er min konkurrence-racer i Europamesterskabet. Jeg var generelt hurtigst i NEZ-kvalifikationsheatene, og scorede finalesejren i NEZ SUPER 1600 foran min klubkammerat Jacob Wunderov i Honda Civic.
Allan Jørgensen fightede en heroisk kamp i NEZ 2000-klassen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Den største fighter i Rally Cross Denmark 2017 var ikke uventet Allan Jørgensen fra MNJ i den tunede NEZ 2000-klasse: - Inden et heat får dækkene et hurtigt rul på start-asfalten for at få temperaturen op. I det første kvalifikationsheat mistede jeg en tand i førstegearet, og måtte køre resten af heatene med start i andet gear. Ved kvali-heat 2 fightede jeg så meget om etteren generelt, at jeg røg i sikkerhedssandet. Herved knækkede en trækaksel, og differentialet blev beskadiget så meget, at jeg måtte køre den sidste kvarte omgang i bakgear! I tredje kvali-heat begyndte motoren at køre på tre cylindre, hvilket i finalen betød, at jeg ikke kom hjem over målstregen!
Jannie Rømer scorede en flot toer i finalen for NEZ 2000. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
I finalen for NEZ 2000 viste MNJ’eren: Jannie Rømer god race craft, og scorede en fornem 2. plads i det skrappe selskab.
I den tunede klasse over 2 liters motorvolumen (NEZ OPEN) blev bedste placering til MNJ: Benny Lindbøg Hansen med en 5. plads.
Benny Lindbøg Hansen hjemkørte en fornuftig femmer i NEZ OPEN-klassen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Forhåbentlig får vi mulighed for vise endnu mere nordisk Rally Cross-race i 2018, afslutter Kaj Storgaard. - Med Rally Cross Denmark 2017 har vi gjort en fornuftig reklame for en gentagelse af RallyX Nordic-løjerne, som nu kan studeres på: www.svtplay.se/motor-rallyx-nordic.
Motorsport Nordjylland
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Nysum |