Men den gamle verden fortsatte i bedste velgående. Munkebjerg Hotel blev indviet den sommer for 50 år siden, og bilfabrikanterne skabte biler, både til at drømme om og til praktisk brug. Det vil blive afspejlet, når landets smukkeste motorløb, Munkebjerg Hillclimb, køres søndag den 13. august på bjergvejen fra Vejle Fjord op til Munkebjerg Hotel.
En af de faste deltagere i Munkebjerg Hillclimb er Kenth Damkjær Runge fra Vejle. Han stiller op i en Ferrari 308 fra 1979, men uden for konkurrencen kører han showkørsel i denne yderst sjældne Ferrari 330 GTS fra 1967. (Foto: Michael Eisenberg)
"Uden for racerløbet præsenterer vi drømmebiler, der henrykkede mennesker i midten af 1960'erne, og i selve løbet ser vi mere jordnære eksempler på de biler, som danskerne brugte i 1967," fortæller løbsleder Søren Duun.
Racerkøreren Kaj Bertelsen fra Viborg deltager i Munkebjerg Hillclimb i en Alfa Romeo fra 1971, men uden for konkurrencen viser han desuden denne meget sjældne Ferrari 275 GTB fra 1965 frem. (Foto: Michael Eisenberg)
Drømmebilerne er italienske. Kaj Bertelsen fra Viborg kører op ad bjergvejen i sin Ferrari 275 GTB, mens Kenth Damkjær Runge fra Vejle viser sin åbne Ferrari 330 GTS fra 1967 frem. Fra Ebeltoft kommer Poul Thind med en Fiat Dino Coupé fra 1967, en bil som i sin tid blev beundret, fordi den havde motor fra Ferrari.
Den klassiske bilentusiast Poul Thind fra Ebeltoft kommer til Munkebjerg Hillclimb for at køre showkørsel i sin Fiat Dino Coupé fra 1967 (Foto: Michael Eisenberg)
Dagligdagens biler deltager i selve Munkebjerg Hillclimb og dyster om at komme hurtigst op ad bjergvejen.
Martin Christensen fra Kolding kommer i sin Volvo 123 GT fra 1967, den sidste og mest sporty udgave af den kendte Volvo Amazon, som den gang var en af de mest solgte biler herhjemme. I en Volvo 144 fra samme år møder vi Lynge Søndergaard-Jørgensen fra Billund. Model 144 var afløseren for Amazon og blev også et stort hit i Danmark.
Volvo Amazon var en af de mest solgte biler i Danmark i 1967. Martin Christensen fra Kolding stiller op i Munkebjerg Hillclimb i den hurtigste udgave, en Volvo 123 GT fra 1967. Her er han lynskudt i sidste års løb (Foto: Michael Eisenberg)
"Vi har ny deltagerrekord i år med 105 klassiske biler, og det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved hotellet. De deltagende biler spænder fra 1929 til 1990, og vore dygtige speakere giver interessante oplysninger, der vil glæde enhver med blot den mindste smule interesse for bilens kulturhistorie. Alle er velkomne til at nyde motorløb og smuk natur, uanset om man har madpakke med eller indtager sin frokost ved en af boderne i ryttergården," siger løbsleder Søren Duun.
Volvo 144 var et af symbolerne på den velstand, familien Danmark oplevede omkring 1970. Lynge Søndergaard-Jørgensen fra Billund stiller op i Munkebjerg Hillclimb i dette eksemplar, et af de første bygget i 1967. (Foto: Michael Eisenberg)
Man kan se de klassiske biler køre stærkt lørdag den 12. august kl. 12-16 fra Bugattivej og søndag den 13. august kl. 9-17 fra Ibæk Strandvej og Munkebjerg Hotel.
Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 6. (Foto: Michael Eisenberg)
Fakta:
Om Munkebjerg Hillclimb:
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.
Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17.
Mest til dig selv:
Munkebjerg Hillclimb byder på fremragende foto- og videomuligheder. Vi kan hjælpe dig til at komme med ud i en gammel bil under de to træningsheat søndag formiddag, hvor du kan have optagegrej med i og på bilen.
Om historiske perioder:
I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:
A) Før 1905
B) 1905-1918
C) 1919-1930
D) 1931-1946
E) 1947-1961
F: 1962-1965
G1: 1966-1969
G2: 1970-1971
H1: 1972-1975
H2: 1976-1976
I: 1977-1981
J1: 1982-1985
J2: 1986-1990
Man kan se mere om løbet på Munkebjerg Hillclimb
Michael Eisenberg Læs mere om: Munkebjerg |