(Foto: Xynamic Automotive Photography)
Det lå i kortene allerede søndag morgen at det britiske team skulle op at stå på tæer, hvis startplaceringen som nummer 14 skulle veksles til noget mere interessant. Med en vejrudsigt som ændrede sig hvert femte minut var der lagt op til fire spændende timer i de østriske bjerge.
Morten leverede varen i sit stint, hvor han kørte bilen over målstregen (Foto: Xynamic Automotive Photography)
- Under træningen havde vi udfordringer med opsætningen, og det var først i kvalifikationen at den egentlig kørte helt som den skulle, fortæller Morten Dons, som måtte tage til takke med en sekundær startplacering til søndagens løb.
- Sessionen blev lidt amputeret af et rødt flag få minutter efter at vi var kommet på banen. Derefter lykkedes det mig ikke at få en helt perfekt omgang, og den slags er der kontant afregning for. Det betød at der blev lagt ekstra kræfter i en stærk løbsstrategi, som vi præsterede at eksekvere lige efter bogen.
Mortens britiske medkører, Alex Kapadia, startede løbet og hurtigt fik kørt bilen op i top 10, hvorefter teamets tredjekører, John Farano, tog ikke mindre end to timer i bilen. På trods af høj varme i bilen præsterede han at holde ottendepladsen indtil Morten skulle i bilen med en time til det ternede flag.
De tre kørere i bil nummer 15 kørte sig fra 14. til ottendepladsen (Foto: Xynamic Automotive Photography)
- John leverede et imponerende stykke arbejde i bilen, og han kørte flotte omgangstider selvom han kæmpede mod varme og dehydrering i sit sidste stint. Jeg havde desværre for langt op til nærmeste konkurrent til at det var realistisk at indhente dem inden målstregen, men jeg fik kørt et godt og stabilt stint, uden at sætte placeringen over styr.
I den sidste halvdel af sit stint var Morten den hurtigste kører i LMP3-klassen, hvor han kørte omgangstider som i perioder kun varierede få hundrededele sekund.
- Jeg havde god føling med bilen, og der var helt sikkert også potentiale til mere, men med så langt op til syvendepladsen gav det ikke mening at risikere fejl. En ottendeplads er et flot resultat med det udgangspunkt vi havde i dag, og det skal vi bygge videre på i de næste løb.
Næste løb i European Le Mans Series er den 27. august på Paul Ricard i det sydlige Frankrig.
www.mortendons.com Læs mere om: Morten DonsRed Bull Ring23/07/17 - Red Bull Ring - ELMS |