2017 udgaven af løbet blev samtidigt den første gang at banen blev “FIA Grade 3” godkendt og derfor også kunne weekenden ogsaå byde velkommen til Carrera Cup Asia serien.
Thomas Raldorf har tidligere været en af kun 2 danske kørere som deltog i løbet, og den anden har været Jack Lemvard. Jack var i år paa sidelinjen, mens han underviste kun 16 årige Victor som kørte med i Toyota Vios serien. Victor som kører sin første sæson i bil, kørte fænomenalt godt og satte 6 hurtigste tid på 2.14.718 og var kun 0.7 sekund fra Pole.
Thomas var blandt favoritterne til at vinde GTC Supercar klassen efter at have sat hurtigste tid i den sidste af hans to træninger, og der blev da heller ikke nogen tvivl om at han var manden at slå denne weekend, da han satte en ny bane rekord i tidstagningen (1.43.355) og var hele 1.3 sekunder hurtigere end nummer 2.
En ny klasse skulle denne weekend præsenteres som hed TA2, men da der kun var en bil, så blev det besluttet at den skulle køre med i GTC klassen da den ikke var hurtig nok til GTM og GTM Plus klasserne. Det bragte en del protester fra GTC kørene og deres sponsorer da TA2 blien havde næsten 200 HK mere og ville vinde løbet uden problemer og få det til at ser ud som om at alle andre var langsomme.
Protesterne blev dog overhørt og han fik lov til at starte fra Pole selv om han ikke var en del af løbet og præmieoverrækkelsen, og Thomas og resten af feltet blev så rykket en plads tilbage.
TA2 bilen blev kørt af Steven Owen som har mange års erfaring i Australian V8 Supercar Serien og som normalt kører sammen med Chaz Mostart i V8 langdistance løbene.
Runde 3:
Thomas tog starten da lysene slukkede men efter kun 15-20 mtr fløj TA2 bilen forbi og tog første sving foran GTC feltet, med Thomas i hælene paa ham. TA2 bilen fik hurtigt udbygget et forspring og det samme gjorde Thomas til resten af feltet, men allerede på første omgang blev der safety car, så alle var sammen igen.
Da starten gik igen sad Thomas lige i hælene paa TA2 bilen, men havde ingen chance op af den næsten 1 km lange langside, og TA2 bilen udbyggede igen et forespring. Bagfra blev Thomas nu hårdt presset af sin team kammerat. Thomas satte 2 nye hurtigste omgange, men Khun Pete bagved Thomas svarede igen med en ny bane rekord, og Thomas måtte nu presse meget hårdt for at beholde førstepladsen og svarede igen på næste omgang med at saette en ny banerekord (1.42.766) og Thomas begyndte nu at udbygge sit forspring lidt de næste par omgange, indtil der kom der en ny safety car periode.
Da re-starten gik var Thomas igen lige i hælene på TA2 bilen, men denne gang lavede Steve en lille fejl og Thomas kunne nu hænge på resten af banen rundt, og nede foran de store grand stands var han helt oppe bag TA2 bilen og dykkede under nedbremsningen inden om og forbi TA2 bilen til et kæmpmæssigt brøl fra tilskuerene og i paddocken, og han førte nu løbet, indtil de var tilbage på langsiden hvor TA2 bilen strøj forbi og tilbage op til førstepladsen.
Thomas havde et 6 sekunders forspring de sidste 2 omgange og kørte bilen sikkert i mål og vandt GTC klassen med hans team kammaret Khun Pete på andenpladsen i GTC klassen, og sammen vandt de Team pokalen i runde 3.
Runde 4
Andet løb som blev kørt dagen efter om Søndagen blev stort set det samme som om Lørdagen, dog uden safety cars og TA2 bilen var langt i front og Thomas førte fra start til slut. Khun Pete’s bil kunne ikke starte til andet løb og blev derfor noteret for en DNF (der blev senere fundet vand i tanken…????), og da han var den eneste som kunne matche Thomas omgangs tider blev der ikke meget aktion at kigge på. Thomas vandt sikkert sin GTC klassen og rykkede med sine to sejre meget tæt på mesterskabsføringen (kun 2 point efter).
Næste løb i Thailand Super Series bliver i August den 19 og 20 August på den store flotte bane I Buriram som ligger 400 km nordøst for Bangkok.
Thomas skal dog køre med i CHGP i Klasse D i starten af August i en BMW 2002 Tii som tilhører Johnny Willadsen.
Thomas Raldorf
Læs mere om: Thomas Raldorf |