Der var ingen indledende træning eller Warm-Up, derfor kunne det nemt med små fejl koste en del på omgangstiden, dog behøvede Alexander 10 omgange på den udfordrende bane til at sætte sig ind i linjerne og derefter prøve at sætte sin bedste tid i kvalifikationen, det blev et hæderligt besøg med banen første gang. Alexander valgte sammen med teamet at spare dæk og kørte således på meget slidte dæk i kvalifikationen, da der så med nye dæk ville være mere at skyde med i de kommende heats.
(Foto: Alexander Müller Press)
Da starten gik lørdag kom Alexander godt fra start i hans Mygale SJ08 (Duratec) Formel Ford - første heat var jo på helt nye dæk i håb om at nu skulle der avanceres. Desværre forløb det så ikke helt som Alexander havde håbet, under en kamp med en langsommere Formel 4 som Alexander overhaler begår Formel 4 køreren desværre en stor fejl i forsøg på at erobre hans plads tilbage, desværre kører han direkte ind i Alexander, det resulterer i, at der miste flere placeringer og bilen må køres i mål med et skævt styretøj.
Andet heat forløb en hel del bedre, styretøjet var rettet ind og setup blev ændret lidt. Alexander skulle starte 6 og kommer fint med fra start, kommer så op til den samme Formel 4 som der havde været kæmpet med i heatet forinden. Han slås godt for sin placering, men Alexander får overhalet ham og kommer derefter hurtigt væk fra ham, de 3 forreste har fået for megen ro, så de er stukket af og langt væk så dem kan Alexander ikke nå. Alexander´s tider forbedres dog væsentligt igennem heatet alt imens der kommer flere og flere omgange ind under huden. Der køres nu i næsten samme tider som den forreste del af feltet præsterer og det er med kørereder har meget mere erfaring. Så disse forbedringer er værd at samle op og bygge videre på til finaleløbet søndag eftermiddag.
Tredje heat kommer Alexander godt fra start og kommer ud af første sving som nummer fire, bilen føles rigtig god i nedbremsningerne og har rigtig god fart, det overskud resulterer i at Alexander får lavet nogle rigtig gode overhalinger, forbedrer sine omgangstider og henter ind på de forreste i feltet. Gode overhalinger gennemføres og dermed avancerer Alexander til nummer to, men motorsport er jo en smule lunefuld, så da der er 2 omgange tilbage giver baghjulsophænget fortabt.... så Alexander må desværre udgå.
Der gik dog mildest talt bøvl i timerne efter finalen. Der blev lagt protest til højre og venstre omkring de påbudte begrænsninger på Formel 5 bilerne. Bilerne havde fået monteret restriktor i indsugningen, hensigten med dette var, at man på den måde så kunne regulere ydeevnen på formel Ford feltet og dermed bedre kunne matche de nye Formel 4 biler, desværre blev dette et åbent stridspunkt. Restriktor regel blev ændret i løbet af weekenden og måden dette blev gjort på endte i ren kaos. Over en time efter heatet var slut blev alle biler bedt om at køre i Park Ferme, fordi løbsledelsen ville kontrollere om alle havde kørt med Restriktor, det er der jo ret mange i denne sport der ved at det løb jo nok er kørt når bilerne havde været tilbage i teltet og aldrig været i Parc Ferme, så al balladen med protester faldt til jorden. Dog Sidder Alexander med en smule bitter smag i munden.
”Jeg er selvfølgelig utrolig skuffet” sagde Alexander Müller efter løbet. ”Vi vidste fra start, at det ville blive en stejl læringskurve jeg skulle igennem denne weekend på Ring Djursland. Jeg har 0 omganges erfaring fra Ring Djursland inden vi kom her, så det er jo intet match mod de andres. Så jeg var rigtig glad for min tid i kvalifikationen. I finaleløbet hang jeg godt på og mod slutningen begyndte jeg at hente på Casper T. Hansen, men så mistede jeg pludselig højre baghjulsophæng og spandt af. Men vi fik vist, at vi som team, er godt forberedte og kan være med helt fremme. Jeg føler min tiltro til at køre og lære bilen stiger for hver eneste omgang, så jeg håber, at jeg kan revanchere uheldet senere på sæsonen”.
(Foto: Alexander Müller Press)
Alexander Müller har dog også en klar holdning til alt det bøvl weekenden bød på: "Al den ballade i klassen med og uden restriktor, den dårlige stemning det giver flytter jo al fokus fra at kunne køre og udvikle sig i bilen." Sagde Alexander i telefonen hjem fra Ring Djursland "Jeg kommer fra Gokart, og har vundet denne mulighed. Jeg har gjort mig klar til at skulle kunne deltage på samme vis som alle andre i denne serie og udvikle mig derfra, dog har jeg glemt at læse jura, da jeg troede vi skulle køre bil mod hinanden og ikke kaste rundt med mindre intelligente kommentarer og protester. Jeg har spekuleret og overvejet hvordan jeg skal håndtere dette cirkus og har besluttet, at jeg tager til Vojens om 14 dage og får kørt noget GoKART og deltager i DSK (Dansk Superkart red.) i OK-klassen, det er der jeg er forsvarende mester og der hvor jeg føler jeg kører og udvikler mig. Det betyder så, at jeg må droppe løbet på Padborg Park, desværre, men jeg føler virkelig at alle omkring Formel 4 og 5 må tage sig sammen og finde ud af hvad der skal ske. Dette er en sport hvor det handler om at gøre sit bedste og være forberedt når man kommer til banen, desværre er det blevet så kommercielt og politisk styret af enkeltpersoner, at det går ud over sporten, så ved at blive væk om 14 dage vil jeg sende et stille med klart signal om at man er nød til at finde et fælles fodslag, da det som sker nu totalt skader de små Formel klasser."
Alexander Müller slutter dog af med at sige "Jeg glæder mig til GP Danmark på Jyllandsringen og jeg vil være top motiveret når jeg ankommer, jeg håber alle i formel 4 og 5 feltet kan få afklaret al dette bøvl, så vi kan få kørt efter samme vilkår og afklarede regler, på den måde kan vi afgøre tingene på banen og ikke i teltene og i dommertårnet. Det fortjener sporten."
Alexander Müller Press
Peter Hartvig
Læs mere om: Ring Djursland11/06/17 - Ring Djursland - Formel 4 DK |