Inden weekenden indtog han 7. pladsen i mesterskabet, men havde blot 2 point op til 4. pladsen i det utroligt tætte mesterskab.
Derfor var der også store forhåbninger for Mads, der altid har været hurtig på den kuperede bane nær Tirstrup.
(Foto: JJ Media)
Tidligt ud af fjerene lørdag morgen, da træningen allerede skulle køres 8.25. Her viste Mads at han klart hører til de morgenfriske, da han satte 5. hurtigste tid af alle. Men både han og teamet viste at der var mere at komme efter, hvilket de så blot skulle bevise i kvalifikationen, lørdag middag.
De 20 minutters kvalifikation skulle vise sig at blive utroligt tætte. Men den blå, hvid og sorte DS3 Cup racer med nummer 44 på siden, viste sig utroligt stabil. Omgang for omgang pillede han tid af, og kørte faktisk hele 9 omgange indenfor 0,1 sekund af hinanden - Prøv lige at snakke om konstante omgangstider!
Det lykkedes Mads at sætte 3. hurtigste tid i kvalifikationen, med blot 0,132 sekund op til manden på Pole Position. Dermed var der et rigtig godt udgangspunkt for søndagens første løb.
(Foto: JJ Media)
Da de 5 røde lamper gik ud, fik Mads en ok start, og havde sat kurs mod førstepladsen. Dog vælger køreren på 2. pladsen at skære på tværs af banen, så Mads må slække på gassen. Og i stedet for en placering som nummer 1 eller 2 rundt i sving 1, var det i stedet side om side med manden på 4. pladsen. En kamp som ikke faldt ud til Mads’s fordel. Sidst på første omgang er der en anden kører som dykker indenom under en nedbremsning, og inden at den unge kører helt kommer ind i rytmen, var der desværre endnu en kører som nåede at smutte forbi.
Men så fik Mads Hedegaard Frederiksen til gengæld også godt styr på bilen, og kunne nu begynde at presse de forankørende. Flere omgange i træk lå han helt oppe i kofangeren på den forankørende, og det lykkedes også at generobre pladsen.
Efter at have skygget manden på 4. pladsen gennem flere omgange, skete det som ikke måtte ske på løbets allersidste omgang. For enden af Trapperne, går det galt, og i stedet for at bil nummer 44 kommer ned i fart til at kunne tage svinget, har den for meget fart på, og Mads ender langt inde i sandkassen – udgået, på grund af bremsesvigt. Men heldigvis ingen materiel skade.
(Foto: JJ Media)
Det resultat betød så 15. startposition til heat 2, hvilket gjorde det meget vanskeligt at nå på podiet. Men hvo intet vover, intet vinder. Så det var bare om at komme af sted.
Mads kommer fint fra land og ligger med det samme pres på de forankørende. Stille og roligt, en for en, passerer han dem en for en. Men da det ikke er så nemt at overhale helt ens biler, hvor blot køreren og opsætningen af bilen udgør forskellen, tog det altså lidt tid. Så da han ca. midtvejs i løbet havde kæmpet sig forbi 6 kørere, og nået 9. pladsen, så var top 8 kørt af sted, hvorved det bedst mulige resultat var en 9. plads. Ikke just det men kommer efter, når man efter lørdagens kvalifikation kunne snuse til podiet.
Men ikke desto mindre viste teamet rigtig god fart – og det er trods alt kun 3. løbsweekend at de kører i Citroen DS3 Cup med en turbo motor og 200hk, i forhold til de 136hk på en sugemotor, samt helt andre dæk, som teamet har været vandt til gennem de 3 foregående sæsoner.
Næste gang at Mads Hedegaard Frederiksen og MF-Racing skal på banen bliver sidste weekend i juli, hvor hele feltet drager til Kinnekulle Ring i Sverige, ca. 150 km nordøstlig for Göteborg, inden at sæsonen afsluttes i mere kendte rammer med 2 weekender på FDM Jyllandsringen i august og september.
MF-RACING Læs mere om: Ring Djursland11/06/17 - Ring Djursland - Citroën DS3 Cup |