- I ugen op til indvielses-søndagen havde det regnet kraftigt i Himmerland, konstaterer bane-koordinator: Kaj Storgaard. - Baneunderlaget var derfor pænt gennemblødt, selv om solen skinnede hen over det nye baneanlæg. Kørerne tog det dog med godt humør, at der bagefter var masser af sand og kridt at fjerne fra FR-bilernes kabiner og undervogne.
Der har altid været god tilskuer-opbakning på Nysum Banen, hvor kørerne ofte har leveret dramatik
- Rundbanen var på ca. 500 m. og etableret i en grusgravs-gryde, supplerer MNJ’s formand Finn Knudsen. - Efterhånden blev sandvoldene gravet væk til grus-udvinding, hvilket skabte grundlag for en trinvis udvidelse af banen og pit-faciliteterne. Nu har vi en af Nordeuropas bedste baner til Folke Race, Cross Kart og Rally Cross.
En kolbøtte er altid dramatisk, men kørerne kan hurtigt stige uskadt ud af raceren, som måske skal have en fransk og strygning bag efter
I 2012 var udvidelsen af Rally Cross-banen til international standard i fuld sving for MNJ’erne. Derfor havde nordjyderne ikke organisatorisk overskud til den store festivitas med ”sølvbrylluppet”.
- Jeg har længe puslet med tanken om et flot og nostalgisk motorløb som fejring af ”perlebrylluppet (30 år)”, fortsætter Kaj Storgaard. - Derfor har vi lørdag d. 10. juni inviteret alle kørerne i Folke Race på Nysum Banen fra debutåret (1987) til at dyste i jubilæumsløbet. Startfeltet bliver derfor en tredjedel af normalt for FR-løbene i MNJ, men til gengæld bliver der så tid til en længere middagspause og ekstra festivitas.
- I middagspausen afholder MNJ en ”forsinket” 25 års jubilæums-reception for både kørere og publikum, oplyser Finn Knudsen. - Her glæder vi os desuden til at præsentere en jubilæumsbog, som vores flittige skribent: Svend Jensen har stykket sammen med interviews og flotte nostalgi-billeder.
Familien Sørensen har kørt utallige FR-løb. Fra venstre: Kirsten, Jesper, Bent BETTEMAND, Malene med kæresten Rasmus Larsen, som også har benzin i blodet.
I 1987 kom Bent Sørensen fra MNJ nogle timer for sent til eftermiddagskaffen, hvor familien havde fremmede på besøg. Hustruen (Kirsten) nænnede næsten ikke at skælde ham ud, for Bent var ellevild og helt oppe at køre efter sit besøg ved premiereløbet på Nysum Banen.
Bent Sørensens debut foregik hurtigt herefter i 1987, og allerede i 1988 meldte Kirsten ud, at hun da også gerne ville køre Folke Race, når hun alligevel var af sted til motorløb: - I starten deltes vi om den samme racer, men det projekt faldt hurtigt til jorden, da vi begge havde tendens til at bruge materiellet og lidt til. Jeg driller da også Bent lidt med, at jeg var den første i familien, som scorede en pokal samt fik et kolbøttemærke til Tagforeningen.
Malene Sørensen er her på vej til en kolbøtte i den hvid/sort/røde FR-racer. Farverne blev tilfældigt familiens varemærke, og fremgår samtidig af det ægyptiske flag!
Enhver jyde med respekt for sig selv har et kælenavn, og himmerlændingen blev hurtigt døbt BETTEMAND. Efterfølgende er næste generation: Jesper og Malene også blevet bidt af Folke Race. Familien har derfor været med til næsten alle FR-løb på Nysum Banen gennem de sidste 30 år.
En tilsvarende historie kan Søren Konge næsten fortælle: - Jeg var allerede i gang med Folke Race, da motorbanen blev indviet, og i al beskedenhed har jeg også scoret et DM i Klasse 1. Mange i min familie har også tilbragt mange gode timer på motorbanen og bag rattet i en FR-racer. Jeg ser derfor frem til 30 års jubilæumsløbet lørdag d. 10. juni.
Søren Konge glæder sig til 30 års jubilæumsløbet lørdag d. 10. juni
Motorsport Nordjylland Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Nysum |