40 biler var tilmeldt arrangementet, men et par sene afbud gjorde at der var 38 biler klar til køre på asfalten fredag eftermiddag til tidtagningen.
Chris Larsen var traditionen tro ude at lufte den hvide Skoda Favorit ved CRAA. Han havde det dog svært i Division 1 mod de bomstærke BMW’er i front. (Foto: JJ Media)
Modsat sæsonens 2 første weekender, skulle alle 3 divisioner køre sammen denne gang. Det gav lidt ekstra trafik for kørerne på den korte bybane, som de hurtigste kunne klare i klare i 1:21.
Som så ofte før var den hurtigste mand i kvalifikationen Dennis Nymand, efterfulgt af Michael Skipper og Mick Søgaard. I Division 2 var Morten Straarup hurtigst foran Martin Sally Pedersen og Ole Sondrup. Jesper Sally Pedersen var hurtigst i Division 3, hvor Henrik Thomsen og Peder Skipper kom på de efterfølgende pladser.
Herefter havde kørerne 21 timers ventetid til løb 1, der skulle køres lørdag middag.
Vejret gennem weekenden var generelt tørvejr – men en halv time inden YTCC skulle på banen, begyndte det alligevel at dryppe. Det gav alle holdene en masse grå hår, og derfor var det en blanding af tørvejs- og regnvejrsdæk der sad på de 38 startende biler.
Jesper Sally Pedersen havde godt med fart på den lille Opel Corsa i denne weekend. (Foto: JJ Media)
Banen var dog tørret op, hvilket gav de kørere som havde satset på regndæk, en del sved på panden. For det kunne hurtigt komme til at koste dem dyrt.
Da starten gik, nåede bilerne ikke engang ned i første sving inden at der var drama. Jesper Sally Pedersen og Tom Jørgensen gjorde det, som er næsten umuligt i standardvogne – nemlig flette hjul. Det sendte Sally op på 2 hjul, inden at den lille Opel Corsa GSI hurtigt landede igen, mens Jørgensens gule BMW satte kurs direkte i betonklodserne og ikke selv kunne køre videre derfra.
Derfor måtte der Safety Car på banen for at få hans bil ryddet. Palle Nielsen var også uheldig at udgå på første omgang i sin Mercedes 190E.
Jesper Sallys søn, Martin Sally Pedersen, stillede op i Division 2, og kørte ligesom farmand en pokal i hus. (Foto: JJ Media)
Netop som løbet skulle til at frigives igen, skete der et harmonika sammenstød bagerst i feltet, hvor 3 biler var involveret. Uheldet startede ved at en bil spandt i opløbsvinget, og da han forsøgte at få den på ret kurs igen, var der en stribe biler som kom rundt om det blinde sving, og måtte fortage en katastrofeopbremsning, som nogle de bagved kørende ikke kunne nå at reagerer ligeså hurtigt på. Værst gik det for Jesper Nyvang Pedersen, der måtte udgå i sin BMW E46.
Det uheld gav så endnu flere omgange bag Safety Car – og rent faktisk var de 13 minutter + 1 omgang næsten ved at være brugt op.
Det blev dog til 2 omgange uden forstyrrelser, hvor der kun skete småforskydninger i feltet.
2 versioner af Audi – Troels Trærup (400) i Audi TT foran Ole Sondrup (256) i Audi A3. (Foto: JJ Media)
Dennis Nymand vandt heatet foran Mick Søgaard og Michael Skipper. Søgaard var smuttet forbi Skipper allerede under starten af heatet og kunne holde ham bagved resten af løbet.
Morten Straarup forsvarede 1. pladsen i Division 2, ligesom Martin Sally Pedersen også forblev 2’er. Steffen Alsing Jørgensen havde fået en fantastisk start på heatet, og han var smuttet forbi Ole Sondrup i kampen om 3. pladsen.
Starten på heat 1 – Dennis Nymand (199) side om side med Michael Skipper (195) og Mick Søgaard (168) marginalt bagved. (Foto: JJ Media)
I Division 3 tog Jesper Sally Pedersen, trods hans lille flyvetur, sejren foran Per Vestergaard og Frank Schou. Så for en gang skyld, var der ikke en eneste BMW på podiet i Division 3, da det var Opel Corsa, Ford Mondeo og Porsche 944. Henrik Thomsen og Peder Skipper, der startede 2’er og 3’er, var begge involveret i tumulten under Safety Car, og kunne derfor ikke blande sig i toppen.
Søndag morgen skulle heat 2 køres.
Her blev det til gengæld til godt 15 minutters fedt racerløb uden afbrydelser. Det gav dog ikke nogle forskydninger i toppen af Division 1, hvor Dennis Nymand tog endnu en sejr foran Mick Søgaard og Michael Skipper.
Morten Straarup kom med den perfekte salgsfremvisning på sin mesterskabsbil fra 2015 – og ja, den er til salg. (Foto: JJ Media)
I Division 2 var Morten Straarup igen vinder, mens Steffen Alsing Jørgensen fik sig kæmpet forbi Martin Sally Pedersen.
Jesper Sally Pedersen tog weekendens anden sejr i Division 3, mens Steffan Jusjong fik den lille Renault Clio 2 ind på 2. pladsen, foran Jesper Nyvang Pedersen, der havde fået BMW’en repareret.
Steffan Jusjong havde lånt den let genkendelige kaffebil a.k.a. Renault Clio 2 1,6 til denne weekend. Måske kigger han forbi igen senere i YTCC sæsonen igen, da han fik mod på det. (Foto: JJ Media)
Herefter var der lagt op til den helt store finale – ikke blot i YTCC, men faktisk også weekendens allersidste heat ved CRAA.
Desværre skete der et alvorligt uheld i det foregående løb for en anden klasse, hvilket gav nogle skader på banens hegn.
Derfor blev arrangørerne nød til at aflyse YTCC heat 3, hvilket var en kæmpe skuffelse for de kørere, der allerede sad klar i bilerne, med hjelmen spændt og kørerdragten lynet.
Men alligevel skulle der deles pokaler i de 3 bedste i hver Division.
Frankie Jørgensen i en af feltets i alt 3 Skoda’er denne weekend. Han havde valgt at køre i en Skoda Octavia. (Foto: JJ Media)
Dennis Nymand var ikke overraskende weekendens bedste i Division 1, foran Mick Søgaard og Michael Skipper.
I Division 2 var Morten Straarup med 2 sejre den bedste, foran Martin Sally Pedersen og Steffen Alsing Jørgensen.
Division 3 blev vundet af Jesper Sally Pedersen foran Steffan Jusjong.
Om godt 2 uger er YTCC tilbage på banen for alvor, hvor den 3. tællende afdeling til årets mesterskab skal køres på Ring Djursland.
Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge
Læs mere om: Mindeparken (Gadeløb)21/05/17 - Mindeparken (Gadeløb) - Youngtimer |