Formel 1 14/05/17
|
|
Hamilton vinder i Spanien, efter duel med Vettel I dag kom den. Duellen. Kampen mellem Sebastian Vettel og Lewis Hamilton, ikke bare på papiret, men på asfalten. Der var masser af taktik i løbet, men når to kørers taktik ikke er helt komplimentære, sker der det, at de må ty til en direkte kamp. Bevares, kampen kunne være kommet på et mere optimalt tidspunkt. De sidste fem - seks omgange ville have været det mest optimale, men ligger ikke altid under for den slags narrative hensyn. |
Dramaet begyndte allerede i første sving. Der blev grunden lagt til et løb, der ikke var helt som de andre. Vettel kommer bedst afsted, mens Hamilton bliver lidt presset af Bottas, der falder bagud og på vej gennem første sving rammer Bottas sin landsmand, Raikkonen, der ramler videre over i Verstappen. Både Raikkonen og Verstappen må efterfølgende udgå. Dermed er to af de vanlige pointhøstere smidt af efter kun nogle få meter. Senere i løbet måtte Bottas i øvrigt også udgå, med en rygende mekanisk defekt. Inden da, havde finnen dog måtte være birolleindehaver i en duel med en Vettel, der meget gerne ville forbi.
Det var efter første pitstop, hvor Vettel kørte med fin og frisk gummi på fælgene, mens Bottas endnu havde sit stop til gode. Samtidig havde der lige været en Virtuel SC periode, hvor Vandoornes afdøde McLaren racer skulle væk fra skudlinjen. Hamilton havde skiftet dæk under denne periode, Vettel havde gjort det tidligere. Hamilton havde skiftet til medium-dækkene, der rygtedes at være to sekunder langsommere end de soft-dæk sad på Vettels Ferrari. Mercedes valgte (derfor) at lade Bottas blive endnu længere ude - han var foran Vettel, på meget gamle soft-dæk. Og han var så langsom, at Hamilton kunne hente ind på Vettel, på trods af forskellen på deres dæk.
Til sidst pressede Vettel sig forbi med en alt-eller-intet-manøvre. Men det var egentlig for sent. For Hamilton kunne næste gang skifte til soft-dækket, mens Vettel skulle på medium. Tyskeren bevarede sin førsteplads gennem pitstoppet, men efter et par gode omgange med tætte dueller måtte han overgive sig til Hamiltons DRS. Håbet var, at Hamilton ville slide sine dæk og Vettel mod slutningen villa have bedre fart i sine medium-dæk. Men sådan kom det ikke til at gå - soft-dækket var holdbart nok.
Ricciardo blev nummer tre efter et ganske begivenhedsløst løb. Han var ikke hurtig nok til de to andre - og for hurtig til de to andre. Han sluttede som den eneste på omgangshøjde med Hamilton og Vettel - men over et minut og tretten sekunder efter!
Force India var best-of-the-rest, med Perez forrest. I tidskørslen havde det ellers været Alonso, der havde indtaget denne plads, men han blev endnu et offer for starten. Da Raikkonen og Verstappen vendte tilbage til banen, måtte Massa undvige dem og det gjorde han ved at skubbe Alonso ud i gruset. Der skete ikke det store, andet end af hvad forhåbninger spanieren måtte have haft et par sekunder tidligere, alle var druknet i realiteter. Alonso sluttede som nr. 12.
På 6. pladsen kom Nico Hülkenberg efter en god start og en fin indsats hele vejen igennem. Nr. 7 på banen var Pascal Wehrlein, der overraskede i sin Sauber med både moden kørsel, en alternativ taktik og meget mere speed i bilen, end man troede var muligt. En fejl ved pitindkørslen på et eller andet tidspunkt kostede ham en fem sekunders straf, så han mistede sin 7. plads til Carlos Sainz, men det var også den eneste placering. På et tidspunkt lå feltet ellers så tæt at han var i risiko for helt at ryge ud af pointene.
Daniil Kvjat arvede 9. pladsen mod slutningen, da Magnussen punkterede - muligvis efter at de to var kommet lid for tæt på hinanden. Danskeren havde et relativt begivenhedsrigt løb hvor han var i duel med begge Toro Rosso racere. Allermest da både han og Sainz skulle ud ad pitten på én gang. Spanieren havde lavet det hurtigste stop, men havde i forvejen været foran - og var det lige akkurat. Da de passerer den linje ved udkørslen, hvor farten gives fri, forsøgte Sainz at overhale, men havnede på græsset.
Magnussens exit betød at Grosjean blev forfremmet til en 10. plads og dermed fik Haas alligevel et point med hjem fra Spanien, men på en dag hvor tre af de sikre, var væk, er en 10. plads egentlig ikke tilfredsstillende nok hvis man virkelig har ambitioner. Tilfredsstillende må det til gengæld have været for Force India med 4. og 5. pladsen. Det var den optimale udnyttelse af mandefaldet fra topteams'ene.
I VM stillingen er det stadig Vettel, der er i front. Seks point foran Hamilton. Resten af feltet er allerede reducerede til statister i VM kampen.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya14/05/17 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |