Da dækleverandøren Hankook ikke har FIA-godkendte regnvejrsdæk, så håbede det dansk-hollandske team, der kører med støtte fra det hollandske Heuvel Motorsport, på at få dispensation til at køre på opskårne intermedia-dæk. Der var dog ikke grund til bekymring, for tilladelsen var allerede givet.
Henk Bakkenes og Jeannette Kvick fra onsdagens notekørsel (Foto: Jeannette Kvick)
- Vi har fået lavet noter til de fleste af rallyets 14 hastighedsprøver, og der bliver noget at se til, fortsatte Jeannette Kvick, der sammenligner de rumænske hastighedsprøver med nogle af prøverne i det spanske VM-rally, som hun deltog i for godt et halvt år siden.
- Transportetaperne i dag har været præget af løsgående får, køer og heste, og bliver det samme tilfældet på hastighedsprøverne, bliver det sandelig noget af en udfordring, konstaterede hun tørt.
(Foto: Jeannette Kvick)
Blokeret af væltet mast
Undervejs på dagens notekørsel blev det dansk-hollandske par ikke blot sinket af løsgående husdyr, men også stoppet af en væltet el-mast, som blokerede vejen, så Henk Bakkenes måtte ud af bilen for at hjælpe lokale folk med at få vejen ryddet.
Henk Bakkenes kørte sidste år nogle WRC-løb i sin Mitsubishi Lancer Evo X, men besluttede i år at satse på TER-serien med Jannette Kvick som codriver.
- Vi kører efter at slutte i generalklassementets Top 10 og Top 3 i vores klasse, fastslog han under optakten til den første TER-runde.
Jeannette Kvick ved ”Meet n' greet“-partyet sammen med Ditte Kammersgaard og Simon Vallentin (Foto: Jeannette Kvick)
Efter dagens notekørsel deltog de sammen med andre kørere og folk fra organisationen bag rallyet til et Meet n’ greet-party, og de sluttede aftenen med at lave noter til løbets shakedown-prøve.
- Torsdag skal vi have lavet de sidste noter, og når de er gennemgået og ordnet, er vi klar til fredagens fire hasitghedsprøver med en samlet længde på 68 kilometer. De resterende 10 køres lørdag. Ialt skal vi køre henved 160 kilometer hastighedsprøver i det 510 kilometer lange åbningsløb, sluttede Jeannette Kvick.
(Foto: Jeannette Kvick)
83 biler er meldt til start i Transilvania Rally, der er det første af seks tællende løb i Trans European Rally-turneringen, som også køres i Belgien, Portugal (Madeira), Østrig, Schweiz og Italien. De fem første er asfaltrallyer, mens den italienske finalerunde er et grusrally.
Morten Dam
Specialpressen Læs mere om: Jeannette Kvick |