De dygtigste deltagere finder man i Expert-klassen, og her bliver der kamp om hvert eneste sekund. I årets første løb havde nr. 1, 2 og 3 samme antal strafpoint, og vinderne måtte kåres ud fra reglen om, at ældst er bedst. Det blev således far og søn-holdet Erik og Kim Bach Sørensen fra Ølstykke og Stenløse, der vandt i deres VW Scirocco GTI fra 1977, og de kommer nu til Oresund Rally som førende i FDM DASU Classic, det uofficielle danske mesterskab i klassisk pålidelighedsrally.
Far og søn-holdet Erik Bach Sørensen fra Ølstykke og Kim Bach Sørensen fra Stenløse kommer til Oresund Rally som favoritter til sejren i deres VW Scirocco GTI (Foto: Michael Eisenberg)
Bilismens kulturarv er rigt repræsenteret med ypperlige sportsvogne som Ford Mustang, Chevrolet Corvette, og Porsche 911. Der er også en Alfa Romeo Junior fra 1972 i den sjældne Zagato-udgave kørt af Claus Bernhard fra Kirke-Hyllinge og Jan Petersen fra Jystrup, og blandt dem, der skal køre deres første rally, finder man Stig Rahbek og Lisbeth Rasmussen fra Hornbæk i en Lotus Turbo Esprit.
Det var biler som denne Renault 4 fra 1965, der bragte danskerne på arbejde for 50 år siden. Bilen køres af Jan Teiner, Hillerød, og Gregers Back, Rungsted Kyst. (Foto: Michael Eisenberg)
I Oresund Rally møder man også de biler, der i årtier bragte familien Danmark på arbejde, som for eksempel en Renault 4 fra 1965 kørt af Jan Teiner fra Hillerød og Gregers Back fra Rungsted Kyst. Bilen blev brugt i Sydfrankrig af Jan Teiners bedstefar, inden den i 1990 kom til Danmark.
Claus Bernhard, Kirke-Hyllinge, og Jan Petersen, Jystrup, kommer til start i den sjældne Alfa Romeo Junior Zagato fra 1972. Mindre end 2.000 eksemplarer blev bygget. (Foto: Michael Eisenberg)
Medlem af løbsledelsen, Per Vilslev fra Hillerød, siger: "Vi har et meget flot startfelt, og det vil vi gerne dele med publikum. Man kan blandt andet se deltagernes biler ved starten i Hillerød kl. 10, ved pausen på Teknisk Museum i Helsingør kl. 12 og ved mål i Hillerød fra kl. 16."
I turistklassen for de helt nye, der aldrig har prøvet et ægte rally, kommer Stig Rahbek og Lisbeth Rasmussen fra Hornbæk til start i denne sjældne Lotus Turbo Esprit. (Foto: Michael Eisenberg)
På løbets hjemmeside finder man en komplet tidsplan med steder, hvor man kan møde deltagerne. Oresund Rally køres for syvende år i træk.
Oresund Rally 2017, tidsplan:
1. start | Sted |
Kl. 10.00 | Start: Hillerød Motor Co., Slangerupgade 58, Hillerød |
Kl. 11.19 | P-plads Danstrup Hegn, Hovedvej 6 mellem Veksebo og Kvistgård |
Kl. 12.25 | Pause: Danmarks Tekniske Museum, Fabriksvej 25, Helsingør (45 minutter) |
Kl. 13.51 | P-plads Klosterris Hegn på vej 235 syd for Horneby |
Kl. 14.50 | P-plads Fredensborg Station |
Kl. 16.00 | Mål: Hillerød Motor Co., Slangerupgade 58, Hillerød |
Sidste deltager kører ca. 45 minutter efter de anførte tider.
Oresund Rally er anden afdeling af FDM DASU Classic, det uofficielle danske mesterskab i klassisk pålidelighedsrally.
Find alle informationer på løbets hjemmeside, www.oresundrally.org
Hvorfor hedder det Oresund Rally? Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk ”Ö” eller dansk ”Ø”, men med det neutrale ”O”. Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Oresund Rally er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsorganisation under Dansk Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation under Danmarks Idrætsforbund, DIF.
Michael Eisenberg Læs mere om: 06/05/17 - Oresund Rally |