Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Danmarks første flyvepladsbane

Diverse 
23/01/03 

I udlandet er kombinationen af racerbane og flyveplads ikke usædvanlig

Med åbningen af Padborg Park til juni får Danmark ikke blot sin tredje aktive racerbane. Den nye bane ved den dansk/tyske grænse bliver også landets første permanente flyvepladsbane.
 

Permanent? er der sikkert nogen, der undrende vil spørge. Det er da den første flvvepladsbane overhovedet. Vi har da ikke haft deciderede flyvepladsbaner herhjemme?

Joh, det har vi faktisk haft en enkelt gang. Tilbage i 1949 blev der i den sydøstlige del af Kastrup Lufthavn afviklet det såkaldte Lufthavnsløb med bl.a. deltagelse af en enkelt Grand Prix-racer. Men tilbagevendende løbsweekender har der ikke været nogen af her i Danmark.

Dem har der derimod været mange af i vores sydlige naboland, Tyskland, der først efter genforeningen i midten af halvfemserne fik udvidet sin bestand af racerbaner ud over Nürburgring og Hockenheim. I de foregående 30 år blev en lang række militærflyvepladser spærret af en gang om året, så man kunne bringe motorløb ud til de dele af landet, der havde langt at køre til de to permanente baner. Det var flyvepladser som Diepholz, Mainz-Finthen, Erding, Wunstoft, Siegerland og Kassel-Calden, der blev brugt, og det var f.eks. her, at John Nielsen, England, vandt mange sejre i sin Formel 3- og Formel Super VW-karriere.

Mens de tyske lufthavnsbaner forsvandt med opførelsen af bl.a. Lausitzring og Oschersleben, så har flyvepladser været afgørende for bilsportens udvikling i Storbritanien. Specielt i Sydengland efterlod Royal Air Force sig mange flyvepladser, der lidt efter lidt blev forvandlet til racerbaner. Opskriften var enkel. Flyvepladsens to eller tre landingsbaner, der altid gennemskar hinanden, var altid omkranset af en vej - en såkaldt perimeter road - og det var den, der blev forvandlet til racerbaner som Goodwood, Silverstone, Castle Combe og Thruxton.

Selv om beflyvningen ofte fortsatte på de britiske flyvepladsbaner, så tog raceraktiviteterne mere og mere over, og racerbanerne endte med at blive permanente. Men andre steder i verden findes der faktisk stadig kombinerede racerbaner og flyvepladser, hvor begge aktiviteter foregår parallelt med hinanden, sådan som det også kommer til at ske på Padborg Park.

De fleste kender sikkert til den svenske Anderstorp-bane, hvor landingsbanen er indarbejdet i selve racerbanen, mens andre baner mere følger det engelske princip med en racerbane rundt om landingsbanen. Dette gælder eksempelvis den klassiske sydfranske racerbane Albi, der snor sig rundt om byens flyveplads - et princip, man også følger i Braga i Portugal, hvor én af Europas bedste kartingbaner i øvrigt også er placeret.


Læs mere om:
  • Padborg Park
  •