Fornyelser i reglementet
DTM løbene bliver nu endnu mere udfordrende for holdene og kørerne. Arrangøren - ITR - har indført flere nye regler. Selv om det stadig holdes fast i de 30-minutters frie træningssessioner fredag og lørdag, og de to 20-minutters kvalificerende kørsler lørdag og søndag før løbet, er distancen under løbene forlænget.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Lørdag og søndag vil løbet blive kørt over 55 minutter plus en omgang, hvor ét pit-stop er obligatorisk. Hvornår dette pit-stop udføres, kan holdene selv bestemme, men pit-stoppet skal udføres før sidste omgang af løbet. Dermed er det mere op til holdene hvordan de vil lægge den perfekte strategi. Men ved det obligatoriske pit-stop, er det kun tilladt at benytte 8 mekanikere og to slagnøgler (en for hver side), så hver af dem får mere specifikke opgaver. Derfor bliver udtrykket "teamwork" endnu mere betydningsfuldt.
En anden vigtig ændring i reglerne bliver forbuddet mod forvarmede dæk. Nu er det førerens eget ansvar at give sine dæk den perfekte temperatur, under starten og efter pit stop.
Mattias Ekström (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Mattias Ekström (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Fornyelser til fans
Ud over action på banen, spiller arbejdet i pit-lane og i pit-boksene også en vigtig rolle denne sæson. Ud over den allerede kendte pitwalk fra de seneste år, for indehavere af en paddock billet, får fans nu også mulighed for via et Pit View at få et eksklusivt kig "bag scenen". Ved hvert løbsbegivenhed opsættes et område pr producent, hvor billetten giver adgang til at se mekanikeren i pitten over skulderen.
Marco Wittmann (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Og der er mere: Det er introduceret en "Fan Village", med diverse former for underholdning - med fx interviews og autografskrivning af DTM kørere. Og bespisningsmulighederne omfatter i den kommende sæson også "Food Trucks".
Ud over Pit Walk og Pit View vil der være en ekstra Pit Walk hver lørdag og søndag morgen. Her kan fans se holdene under deres pit stop træning. Desuden vil der på nogle baner - hvor det er muligt - også blive mulighed for at se mekanikerne på arbejde, og få et kig ind i pit-boksene. Hvor og hvornår det er muligt, vil blive offentliggjort på hjemmesiden for DTM: www.dtm.com.
Maro Engel (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Maro Engel (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Kørere og teams
Start-nr | Kører | Team |
2 | Garry Paffett (GB) | Mercedes AMG Motorsport |
3 | Paul Di Resta (GB) | Mercedes AMG Motorsport |
5 | Mattias Ekström (S) | Audi Sport Team Abt Sportsline |
6 | Robert Wickens (CAN) | Mercedes AMG Motorsport |
7 | Bruno Spengler (CAN) | BMW Team RBM |
11 | Marco Wittmann (D) | BMW Team RMG |
15 | Augusto Farfus (BRA) | BMW Team RMG |
16 | Timo Glock (D) | BMW Team RMG |
22 | Lucas Auer (A) | Mercedes AMG Motorsport |
31 | Tom Blomqvist (GB) | BMW Team RBM |
33 | Rene Rast (D) | Audi Sport Team Rosberg |
36 | Maxime Martin (BEL) | BMW Team RBM |
48 | Edoardo Mortara (IT) | Mercedes AMG Motorsport |
51 | Nico Müller (CH) | Audi Sport Team Abt Sportsline |
53 | Jamie Green (GB) | Audi Sport Team Rosberg |
63 | Maro Engel (D) | Mercedes AMG Motorsport |
77 | Loic Duval (F) | Audi Sport Team Phoenix |
99 | Mike Rockenfeller | Audi Sport Team Phoenix |
Løbene
05. – 07. maj | Hockenheimring |
19. – 21. maj | Eurospeedway Lausitz (med ADAC GT Masters) |
16. – 18 juni | Hungaroring (Ungarn) |
30. juni – 02. juli | Norisring (byløb) |
21. – 23. juli | Moscow (RUS) |
18. – 20. aug. | Zandvoort (Nederlandene) |
08. – 10. sept. | Nürburgring |
22. – 24. sept. | Red Bull Ring (Østrig) |
13. – 15. okt. | Hockenheim - Finale |
Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Hockenheim07/05/17 - Hockenheim - DTM |