Forud for Cimbern Rallye, var samarbejdet og bilen uprøvet. Vinteren er gået med forberedelser og sponsorsøgninger, og bilen blev først færdig i ugerne op til løbet. Så det var ikke blevet til løbskilometer før sæsonstarten. Cimbern Rallye var første afdeling i både DM i Rally, DM i Minirally og turneringen MiniRallySyd.
Der skal ikke være nogen tvivl om at forventningerne og humøret var i top, i teamet op til starten på løbet, for med startnummer 17, var det blandt eliten at holdet befandt sig. Det var da også med stor spænding at Jan og Kristian kørte fra Start mod SS1 Schwienholt, som var en gennemgående prøve på 11.3 km.
Men 20 sek. før startlampen slukker og Subaruen skulle skydes afsted, bliver prøven stoppet, da en forankørende deltager har haft en meget voldsom afkørsel på prøven og der skal redningsmandskab frem til de forulykkede.
Det betyder at alle deltagere bliver ledt videre til SS2 Sorgenfrei, som er gennemgående prøve på 12.2 km. Efter den ubehagelige episode på SS1, skal det blive godt at komme i gang på SS2.
Da lyset i startlampen slukkes på SS2 viser Subaruen, hvad den duer til og der er ingen tvivl om at det er en rigtig rallybil bygget af Prodrive. Dens vejbeliggenhed, legesyge køreegenskaber, og imponerende acceleration kravler lynhurtigt ind under huden på Jan. Men Jan og Kristian bliver konstant mindet om at Cimbern Rallye er et enormt avanceret og krævende rally, for allerede et par minutter inde på SS2 bliver de gjort opmærksom på en havareret deltager i vejsiden og under 500m fra mål er en anden deltager forulykket i en højhastighedskurve, hvor et vejtræ kom for tæt på. Heldigvis er mandskabet i begge biler uskadte. Men der er ingen tvivl om at vejene er glatte og med avancerede svingkombinationer.
SS3 Scharrie er en rundbane på 18.5 km der starter med en højhastighedssektion, som ender i en chikane og derefter fortsætter på mindre og snoede veje. Farten er høj fra første meter og da teamet kører mod chikanen på 2. omgang viser speedometeret i triptælleren også knap 200 km/t. Men mod slutningen af prøven bliver de mødt af endnu en havareret deltager som blokerer vejen. Det betyder at der bliver kørt forsigtigt mod mål, men at teamets tid, bliver kalkuleret af løbsledelsen.
Til middagspausen er det store samtaleemne at teamet skal helskindet i mål, med en intakt bil. Vejret er omskifteligt og det er derfor tæt på umuligt at foretage det perfekte dækvalg.
Resten af løbet bliver ligeså indholdsrigt og på SS6 bliver teamet endnu en gang stoppet af en deltager der er havareret foran dem. Det betyder desværre at prøven bliver annulleret og der bliver derfor reelt kun kørt 3 ud af løbets 6 prøver. Slutresultatet bliver derfor også præget af at 2 ud af 5 tider er kalkulerede tider, som ikke bliver beregnet til teamets fordel.
Selvom løbet kunne føles en smule amputeret ved mål, var Jan og Kristian storsmilende da bilen blev placeret i Parc Fermé. selv med de kalkulerede tider bliver teamet placeret som nr. 5 i klassen og ender i pointene. Omstændighederne taget i betragtning kan det nemt godkendes og forberedelserne til næste løb, Anderup El Rally d. 10. juni på Fyn, er heldigvis minimale, når man kommer i mål med en intakt rallybil.
Der skal lyde en stor tak til teamets sponsorer:
JC Motorsport
Læs mere om: Schleswig15/04/17 - Schleswig - DM Rally - DM |