Det er fra den ene yderlighed til den anden, når Jan Magnussen og Antonio Garcia i weekenden stiller op til årets første gadeløb i Long Beach. Mens løbet på Sebring i Florida for tre uger siden er et af sæsonens længste, er det 100 minutter lange løb i havnebyen syd for Los Angeles, Californien, det absolut korteste.
(Foto: Richard Prince)
– Det er hardcore sprint fra start til slut på en snæver bane omgivet af tykke betonklodser. Man overhaler ikke, man maser sig forbi. Vi vandt i 2014, og Antonio og jeg plejer generelt at være ret stærke i Long Beach. Personligt er løbet et af mine favoritter, for der er ikke langt fra succes til fiasko, og du får kun én chance. Hvis ikke du er blandt de forreste i første sving, er løbet kørt, lyder det fra Jan Magnussen.
Sammen med teamkammeraterne Oliver Gavin og Tommy Milner har Jan Magnussen og Antonio Garcia i alt vundet hele syv løb i Long Beach, hvilket er en fantastisk præstation. Den 11 sving og 3,2 kilometer lange gadebane har lagt asfalt til Grand Prix of Long Beach i 42 år, og med udsigt til Stillehavet og de mange gigantiske krydstogtskibe er weekenden en af de mest ikoniske og seværdige i den amerikanske motorsportskalender.
Et pitstop – én chance
– Med så kort et løb har vi kun ét pitstop at gøre godt med. Det betyder, at strategien skal sidde lige i skabet, og der skal arbejdes lynhurtigt i pitlane. Men hvis du tænker tilbage på den suveræne performance, vores crew leverede på både Daytona og ikke mindst Sebring, så er det ikke svært at være selvsikker, forklarer Jan Magnussen.
Danskeren får en travl weekend, for mens han selv skal på arbejde i Californien, stiller sønnen Kevin op til Formel 1-kalenderens andet løb i Kina. Haas-køreren havde en ærgerlig start på sæsonen, da han udgik under Australiens Grand Prix i Melbourne, men som altid er der optimisme at spore i Magnussen-lejren.
– Det er en af de weekender, hvor jeg ikke ved, hvad jeg glæder mig mest til. Jeg elsker at køre race, og jeg elsker at se Kevin gøre det samme. Naturligvis ville jeg gerne være i Kina og følge ham på tætteste hold, men det tænder mig mere end noget andet selv at sætte mig sædet. Lige så stolt jeg er over at se Kevin i en Formel 1-racer, lige så beæret er jeg over at repræsentere Corvette Racing og Amerikas sportsvogn nummer ét i IMSA-serien, lyder det fra Jan Magnussen.
Mens Jan Magnussen skal forsøge at sikre trofæet i GTLM-klassen, hvor både Chevrolet, Ford, Porsche, Ferrari og BMW kæmper en benhård kamp, stiller Christina Nielsen op i GTD-klassen. Den forsvarende mesterskabsvinder vil igen være at finde i sin røde Ferrari, som hun deler med italieneren Alessandro Balzan.
MAGNUSSEN RACING EXPERIENCE
Læs mere om: Antonio GarciaJan MagnussenCorvette RacingLong Beach08/04/17 - Long Beach - SportsCar Championship |