Formel 1-drømmen blev ikke realiseret for Marco L. Sørensen, som derfor skiftede til langdistanceløb (endurance racing): - Danmark er meget godt involveret i langdistanceløb, hvilket min MNJ-klubkammerat: Tom Kristensen har banet vejen med 9 totalsejre i 24 timers-løbet på alle motorbaners moder: Le Mans.
To rævestolte danskere, Marco L. Sørensen og Nicki Thiim, fejrede finalesejren i Bahrain og VM-titlen i GTE Pro-klassen (Foto: Drew Gibson / Aston Martin Racing)
I 2016 dannede Marco L. Sørensen makkerskab med sønderjyden: Nicki Thiim i FIA World Endurance Championship (WEC). De stillede til start i GTE Pro-klassen med en Aston Martin med en 4,5 liters V8-motor under fronthjelmen: - WEC-serien er en spændende udfordring, idet den bragte os rundt til 9 krævende motorbaner rundt omkring i Verden. I Europa kørte vi således på: Silverstone i England, Spa i Belgien, Le Mans i Frankrig samt Nürburgring i Tyskland.
Marco L. Sørensen er blandt en lille håndfuld kørere, som har modtaget titlen: ÅRETS BILSPORTSKØRER flere gange
2016-sæsonen viste en pænt stigende formkurve hen over de 9 WEC-afdelinger for duoen: - Vi kom på sejrspodiet i WEC-premieren på Silverstone med en tredjeplads. Ved det efterfølgende race på Spa blev Nicki Thiim desværre ramt af en kører fra en anden klasse, og måtte udgå. Vores første klassesejr blev scoret på Circuit of the Americas i Austin (USA), som var 6. afdeling af WEC 2016. Samtidig gik vi i front for mesterskabet.
Marco L. Sørensen gjorde sig flot bemærket i single seaterne, men manglede det sidste for at komme i et Formel 1-sæde (Foto: Drew Gibson / Aston Martin Racing)
Marco L. Sørensen har i øvrigt gode minder fra USA, idet han startede sin motorsports-karriere i go kart på den vestlige side af Atlanterhavet.
- Vores familie var udsendt til USA som eksport-repræsentant for et dansk firma, forklarer far Ruben L. Sørensen. - Som 8-årig var Marco i fuld gang med at køre go kart, og her blev han treer i det amerikanske mesterskab. Det blev så fulgt op ved hjemkomsten til Danmark, hvor han har kørt utallige karting-løb rundt i Danmark og Europa.
Nordjyden har hurtigt vænnet sig til at køre motorsports-race med fast tag over hovedet (Foto: Nick Dugan, Drew Gibson Photography / Aston Martin Racing)
Den danske duo har fået kælenavnet: DANE TRAIN, og danskerne holdt fuldt damp på kedlerne i de resterende 3 WEC-afdelinger.
- Ved WEC-finalen i Bahrain startede vi på andenpladsen lige i slipstrømmen på vores søsterbil fra Aston Martin Racing, forklarer Marco L. Sørensen. - Midtvejs i det 6 timers lange race i ørkenstaten gik vi i front, og kunne herefter køre over målstregen som ettere og verdensmestre.
som 3-årig stiftede Marco L. Sørensen bekendtskab med motorsport i en go kart
- Selv på de lange motorbaner: Le Mans (13,6 km.) og Spa (7,0 km.) præsterer kørerne omgangstider inden for samme sekund, supplerer Ruben L. Sørensen. - I sagens natur kan en kører ikke præstere dette 6 timer i streg uden hvile. Derfor er der 2 kørere på hver racer, og under 24 Heurs Le Mans er der 3.
De nykårede verdensmestre: Marco Sørensen og Nicki Thiim blev af DASU kåret som ÅRETS BILSPORTSKØRER 2016. Duoen er i fuld gang med forberedelserne og testningen til 2017-sæsonen, og var derfor fysisk forhindret i at modtage hæderen ved DMA 2016.
Lillebror Lasse (t.v.) modtog DMA-hæderen i Marco L. Sørensens fravær, og naturligvis var far Ruben også til stede ved Dansk Motorsports Award 2016 i Messecenter Herning
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Marco L. SørensenNicki Thiim |