- Det er en kæmpe mulighed for mig. 24-timers løbet på Nürburgring er både det største og det hårdeste 24-timers løb. Det er samtidig et løb, som Audi satser benhårdt på at vinde, så det er helt sikkert en kæmpe tillidserklæring fra Audis side, når jeg bliver sat i en bil, der kan køre med om sejren, sådan siger Nicolaj Møller Madsen om sin kontrakt med det officielle Audi Sport Team, Phoenix Racing.
24-timers løbet på tyske Nürburgring køres den 27.-28. maj. Der stiller 200 biler til start, og der kommer mere end 200.000 tilskuere. Løbet køres på verdens længste racerbane - den 25 km lange kombination af Nürburgrings Formel 1-bane og den berygtede Nordschiefe, der er kendt som verdens sværeste racerbane.
Det legendariske 24-timers løb er blevet kørt siden 1970, og to danskere har vundet løbet - Kris Nissen i 1991 og Nicki Thiim i 2013. Audi har vundet løbet tre gange i løbet af de sidste fem år, men måtte sidste år nøjes med en 9. plads. Og Nicolaj Møller Madsen ved godt, at det bliver svært at vinde løbet, hvor han blandt andet skal køre sammen med Audi-fabrikskøreren Frank Stippler, der vandt løbet i 2012:
- Det er et meget prestigefyldt løb, som mange store bilproducenter satser store summer for at vinde. Samtidig skal vi konkurrere mod verdens allerbedste GT3-kørere med, så det handler i første omgang om at blive den bedst placerede Audi og komme i top 5, men vi har vindermuligheder, og det er selvfølgelig dem, vi kører efter, siger det fynske racertalent.
Nyt, ambitiøst mål
For Nicolaj Møller Madsen starter forberedelserne til 24-timers løbet om mindre end 14 dage, når han skal køre fem dages test i Spanien. Derefter venter de to første afdelinger i VLN-mesterskabet, som også køres på Nürburgring, inden der fra den 20.-22. april er 6-timers kvalifikationsløb til 24-timers løbet på samme bane.
Et tætpakket forår, der for Nicolaj Møller Madsen skal bruges som springbræt til karrierens store mål - nemlig at blive fabrikskører for Audi.
- Tidligere har jeg snakket meget om Le Mans, men sandheden er, at et sæde som fabrikskører for Audi er meget større. Det er et mere ambitiøst mål, som jeg med den her kontrakt er kommet et stort skridt tættere på - nu skal jeg bare levere varen og vise Audi, at jeg har evnerne til at blive fabriks-kører, siger Nicolaj Møller Madsen og forklarer, hvorfor et fabrikssæde er så attraktivt:
- Modsat mange andre sæder i motorsporten, så kan man ikke købe et fabrikssæde for penge. Lige nu har Audi 10 GT3-fabrikskørere på verdensplan, så det er en kæmpe blåstempling af ens racertalent. Det er et bevis på, at man er så dygtig, at Audi satser på en - og det gør de kun, når man har hele pakken som racerkører, slutter han.
Samtidig med løbene i den nye Audi R8 skal Nicolaj Møller Madsen køre en Porsche Cayman i GT4-mesterskabet, hvor målet er at sikre sig europamesterskabet.
nicolaj.eu Læs mere om: Nicolaj Møller Madsen |