Danish Touringcar Challenge 18/01/03
|
|
Bilsportens superliga er med ved det første racerløb på Danmarks nyeste bane Dansk bilsport får i den kommende sæson en helt ny racerbane, og Danish Touringcar Championship bliver naturligvis hovedattraktionen, når der åbnes for race på banen. Det sker den 22. juni, hvor det allerførste deciderede racerløb afvikles på Danmarks nyeste racerbane, Padborg Park. |
Banen kommer til at ligge mellem Padborg og Tinglev, hvor den i disse måneder er under opførelse på et areal i umiddelbar forlængelse af Kruså Padborg Flyveplads' landingsbane, og hvor den får en lokal motocrossbane som sin anden nabo. Padborg Park får en længde på 2.100 meter, og banens 36.000 kvadratmeter asfalt er layoutet med to lange lige stræk, der i hver ende er forbundet med en række interessante svingkombinationer.
"Vi kunne ikke rigtigt lave om på matriklen," forklarer Jens Enemark, Sønderborg, der har tegnet linierne, og som sammen med Henrik Jansen, Roskilde, står bag Padborg Park I/S.
"Banen skal være tilskuervenlig og kørervenlig, og det får vi ved at have nogle gode lange stræk, hvor vi skaber de gode overhalingsmuligheder ved nogle skarpe kurver og nogle lange sving, der kræver noget. Jeg har skelet meget til udformningen af Ring Knutstorp, som jeg selv godt kan lide, og da jeg havde lavet det første udkast, fik jeg Jan Magnussen til at kikke på det. Han påpegede, at vi skulle have en chikane ind for ikke at få for meget fart på, og så kortede vi også langsiden af for at få en større sandkasse."
I modsætning til størstedelen af alverdens racerbaner er kørselsretningen mod uret, hvilket bevidst er valgt ud fra et ønske om at maksimere sikkerheden. Men samtidig har man også her kikket på tilskuervenligheden.
"Da publikum skal være placeret ud for langsiden, skal vi havde udbremsningerne dér," siger Jens Enemark. "Starten kommer til at gå på langsiden, godt 230 meter fra hårnålen, hvor der bliver mange overhalinger, og så har vi valgt at lave målstregen efter hårnålen, for på den måde kan kørerne nå at lave nogle overhalinger på sidste omgang."
På hverdage skal Padborg Park fungere som køreteknisk anlæg og testbane. Der bliver en 180 meter lang pit med plads til parkering af 34 biler i forbindelse med tidtagninger og løb, mens man bag denne pit vil finde banens faste depot, hvor de forskellige DTC-teams og TV2 vil tage plads i weekenden den 21.-22. juni. Her vil der også være dommertårn og andre administrative bygninger. Hverdagsativiteterne på Padborg Park kan foregå helt uden at påvirke driften af flyvepladsen, men på løbsweekenderne bliver landingsbanen også inddraget, for så opstilles der tribuner langs langsiden, ligesom store dele af landingsbanen forvandles til ekstra depot.
Padborg Park skal i år lægge asfalt til fem arrangementer, hvor det første er showarrangementet Danmarks Hurtigste Bil, som finder sted 14 dage inden Danish Touringcar Championships indtog på banen. De tre resterende arrangementeter bliver alle racerløb, hvor banens sidste løb den 5. oktober vil være mest interessantefor DTC-fans. Her kører man nemlig den nye DTC DM-Revanche, hvor teamene bl.a. kan prøve nye kørerbesætninger.
Med åbningen af Padborg Park råder dansk banesport nu over sin tredje bane ved siden af Jyllands-Ringen og Ring Djursland. Ikke siden 1968 har bilsporten haft så gode udfoldelsesmuligheder. Læs mere om: Padborg Park |