"Det bliver ikke bedre end dette: Vi vandt kører og team titlen og oven i købet det sidste løb i sæsonen", siger Young Driver AMR's Jan Struve efter holdet tog den anden VM titel på tre år. I 2014 vandt Young Driver AMR verdensmesterskabet i GTE Am klassen.
Marco Sørensen og Nicki Thiim fejrer deres titel på podiet (Foto: Young Driver AMR / Drew Gibson)
Deres Aston Martin #95 startede fra forreste række i sæsonens sidste seks timers løb, og kæmpede om føringen med kollegerne i Aston Martin #97, gennem de første to timer af løbet. Da søster bilen faldt tilbage, genvandt Sørensen og Thiim klassen føringen halvvejs i løbet og holdt sig i front til afslutningen. På vej til deres anden sejr i sæsonen, førte de to danskere på 90 af 174 omgange og sluttede 12,6 sekunder foran den anden-placerede Ferrari 488.
(Foto: Young Driver AMR)
"Nøglen til vores sejr i dag var dækkenes ydelse. Vi er nødt til at takke vores dæk-partner, Dunlop, for at give os et perfekt produkt", siger Struve. "Vore dæk var det perfekte valg til løbs-betingelserne i Bahrain. Indsatsen fra Marco, Nicki og hele holdet var fremragende. Vi havde et perfekt løb og meget hurtige pit stop. I løbet af sæsonen, var konkurrencen stærk fra de nye biler fra Ferrari og Ford, og vi havde ikke forventet at vi kunne gå hele vejen til verdensmesterskabet. Selv under løbet, var der pludselig en masse spænding, da to ud af tre Aston Martin løb ind i problemer på næsten samme tid. Men til sidst var vi heldige, efter en konstant indsats i sæsonen med to sejre som højdepunkter og yderligere tre podie-afslutninger. Efter det næstsidste løb i Kina havde vi nogle blandede fornemmelser til mulighederne for et mesterskab, og nu føles det utroligt at vi klarede det. En stor tak til hvert eneste medlem på teamet, der var med til at gøre dette muligt, og vores kørere Marco og Nicki, og også Darren Turner, der var en del af vores team i de første tre runder."
(Foto: Young Driver AMR / Drew Gibson)
Nicki Thiim: "Jeg sagde til min holdkammerat, at det ville være fantastisk at vinde mesterskabet, med dette hold og en dansk kollega, og jeg kan stadig ikke rigtig tro, at vi nu har vores første WEC mesterskab med Aston Martin. Niveauet hele sæsonen har været fantastisk, bilen har været dejlig, og de forbedringer, vi har lavet med vores partnere i løbet af året har været utrolig. At være med deroppe på vores første år, med to nye partnere i Dunlop og Total, og kunne konkurrere mod nogle store hold med deres to nye biler, er virkelig noget særligt. Lige nu, er jeg meget tilfreds med hvad jeg og holdet har opnået".
Marco Sørensen tilføjede: "Det er helt fantastisk at vinde mesterskabet, og jeg har må sige, det er endnu mere utroligt at vinde det med en dansk kammerat som Nicki. Da vi var 10 år, kørte vi mod hinanden i karting, men at vinde et mesterskab med ham og Aston Martin Racing er fantastisk.
Ingen ville have troet, vi kunne stå her sammen. Jeg er så stolt af hele holdet. Vi havde en masse nye partnere i begyndelsen af dette år, men det hele passede bare sammen så godt, og dagen i dag har været fantastisk. Jeg kan stadig ikke rigtig tro det. "
(Foto: Young Driver AMR)
Result 6 Hours of Bahrain GTE Pro class |
1. Sørensen / Thiim | Aston Martin Vantage V8 |
2. Bruni / Calado | Ferrari 488 GTE |
3. Bird / Rigon | Ferrari 488 GTE |
4. Priaulx / Tincknell | Ford GT |
5. Adam / Turner | Aston Martin Vantage V8 |
FIA Endurance Cup for GT drivers |
1. Sørensen / Thiim | Aston Martin Vantage V8 | 154 points |
2. Rigon / Bird | Ferrari 488 GTE | 134 |
3. Bruni / Calado | Ferrari 488 GTE | 128 |
4. Pla / Mücke | Ford GT | 118 |
FIA Endurance Trophy for GTE Pro teams |
1. Young Driver AMR | #95 Aston Martin Vantage | 154 points |
2. Ford Chip Ganassi Racing | #67 Ford GT | 141 |
3. AF Corse | #71 Ferrari 488 GTE | 134 |
4. Ford Chip Ganassi Racing | #66 Ford GT | 129 |
(Foto: Young Driver AMR / Nick Dungan, Drew Gibson Photography)
Young Driver AMR www.youngdriver-amr.com Læs mere om: Marco L. SørensenNicki ThiimSakhir19/11/16 - Sakhir - FIA WEC - FIA VM |