Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Rosberg overlegen i Japan

Formel 1 
09/10/16 

Øger sit forspring med ti point
Nico Rosberg opførte sig som en mand, der ved hvad han skal og ved, at han har evnerne til det. I Japan lavede han pole, tog starten, dominerede løbet og udbyggede sit forspring fra 23 til 33 point. Hvad der foregik bag ham, vedkom ikke ham.
 

På den måde, er det en forandret Rosberg vi ser i år. De andre sæsoner har han været i defensiven - selvom det var ham, der skulle angribe. Han har haft svært ved at tackle Hamiltons succes. Nu er rollerne byttet om, Rosberg er ovenpå, mens Hamilton virker til at have svært ved at forstå hvad der sker. Forskellen på de to, er hvordan de reagerer. Rosberg er mere indadvendt og kommer måske til at tvivle på sig selv - vi har også set flere gange at Hamilton med held har forsøgt at tryne sin holdkammerat. Lewis Hamilton er mere udadvendt og reagerer med ord, fremfor tanker, når han bliver frustreret. Men at han lige nu ikke trives er ganske tydeligt i hans kropssprog, som det var ved Rosberg sidste efterår.


(Foto: Daimler / Wolfgang Wilhelm)

Da starten gik til Det Japanske Grand Prix 2016 blev fortællingen om Rosberg og Hamilton eksemplificeret. Nico Rosberg stormede afsted, mens Hamilton kiksede starten og røg ned som nr. 8. Takket været fornuftig kørsel, det faktum at Mercedes bare er en bedre bil, god udnyttelse af pitstop - og held ved samme - lykkedes det undervejs i løbet Hamilton at konvertere 8. pladsen til en 3. plads. Han var hurtig mod slutningen og halede meget ind på Rosberg, men mellem dem lå Verstappen, der flere gange har vist sig, svær at overhale.

For det første er Verstappen god til defensiv kørsel - han formår ofte at slå huller der hvor angreb ville have været muligt. For det andet, så flytter han sig ikke. Hamilton lavede et forsøg på overhaling, ved chikanen inden opløbsstrækningen. Forud var gået flere omgange, hvor Hamilton havde forsøgt at positionere sig i forhold til at udnytte DRS, men de angreb demonterede Verstappen hver eneste omgang. Så Hamilton var tvunget ud i en bremseduel - overhaling classic. Men han havde reelt kun ét forsøg - og det kiksede han, da Verstappen gjorde sig lidt bred på vej ind i chikanen. Hamilton blev tvunget ud på nødsporet og beklagede sig over, at den unge hollænder skiftede bane under nedbremsning.


Max Verstappen
(Foto: Clive Rose, Getty Images / Red Bull Content Pool)

Verstappen har flere gange kørt over grænsen, men ikke i dag. Resultatet var status quo mellem dem. Rosberg vandt, Verstappen og Hamilton på de to næste pladser. Vettel brokkede sig vej til en 4. plads. Han brokkede sig rigtig meget over, at langsommere køre ikke respekterede de blå flag - det var der også mange andre kørere der brokkede sig over. Blå flag betyder man skal give plads, men i mange tilfælde har man også sit eget løb at tage hensyn til. Så selvføgelig skal man give plads, men det kan man gøre ved at bremse tidligere ned, holde sig fra ideallinjen - man kan ikke forvente at folk, der er en omgang bagud, kører af banen, for at lade andre komme forbi.

Vettel kørte et fornuftigt løb, han ville have lavet en rigtig god start, hvis ikke det var fordi Ricciardo kom i vejen for ham, men Red Bull raceren kørte sin linje - og det betød at han holdt begge Ferrari racere bag sig, mens Verstappen og Perez smuttede efter Rosberg. Den anden Ferrari, med Raikkonen blev nr. 5. Det var sådan cirka hvad Ferrari er i stand til i Formel 1 her i efteråret 2016. Man må håbe for ledelsen at det hele skyldes at man satser, og har satset rigtigt, på næste års bil.

Ricciardo blev nr. 6 - og dermed var der så tre forskellige biler i top seks - på en dag, hvor alle i øvrigt gennemførte. Force India der havde været langt fremme tidligt i løbet endte på 7. og 8. pladsen. Igen en ganske klar markering af styrkeforholdet i Formel 1. De ligger lige der, i en gruppe lidt for sig selv. Hurtige, men ikke nok. Perez var foran Hülkenberg.

Efter de to Force India biler kom så de to Willams racere, med Massa forrest. Ganske tydeligt, at Williams har tabt terræn i år. Force India er bare en bedre bil. Samtidig virker Bottas stjerne til at være falmet en smule - omend han vist stadig håber på en tur i Ferrari en gang i fremtiden.

For Renault blev løbet en dag, hvor de ikke overpræsterede. Palmer blev nr. 12, Magnussen nr. 14. I løbet af den næste uges tid forventes deres skæbne afgjort - hvis altså Renault finder ud af, hvem det er, der skal bestemme deres skæbne. Det er blevet ganske tydeligt, at flere kørere har fravalgt Renault, fordi det simpelthen er for uklart hvem der bestemmer. Seneste rygte har gået på Hülkenberg, men hvem end Renault efterhånden ansætter, må kørerne være bevidst om at de ikke var førstevalg - eller andetvalg, men det, der var muligt.

McLaren havde en dårlig dag på Hondas hjemmebane, med Alonso som nr. 16 og Button som nr. 18. Løbet startede godt, men gik i stå undervejs. Lidt opløftende mod slutningen med duellen mellem Verstappen og Hamilton.


(Foto: Daimler / Wolfgang Wilhelm)

I VM fører Rosberg med 33 point. Det betyder at han sådan set bare behøver at lægge sig i Hamiltons baghjul resten af sæsonen. Hvis han ikke er mere end en placering efter ham, så er VM hjemme. Det er sådan set et meget godt udgangspunkt.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Suzuka
  • 09/10/16 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1
  •