For den 15 årige Markus der hele året har kørt i klassen, var målet at forbedre tiderne og stabilitet i resultaterne,
hvorimod for det for den 3 år ældre Patrik gjaldt det om at få erfaringer i at omstille sig til en anden type bil end den Britiske Formel 4 racer han i denne sæson kører i.
Markus fik kvalificeret sig som 12’er og havde derefter 2 rigtig gode heat med intense fights. I weekendens første heat havde han kæmpet sig op på en 8. plads men bliver uforskyldt puffet rundt, og måtte fra en 14. plads kæmpe sig tilbage i feltet til en 11. plads endda med forbedringer på sine omgangstider på hele 5/10 sekund, selvom den skyldige i Markus’ uheld fik en straf, var det ikke det helt store plaster på såret når der nu var en fin placering i top-10 inden for rækkevidde.
I andet heat vinder Markus et par pladser allerede i starten og ligger længe i en gruppe der kæmper om placeringerne 8-12. Han laver nogle rigtig fine overhalinger men bliver også selv offer for samme most.
Markus fortæller: Siden første løb har jeg haft den samme fart som en af de 5 år ældre deltagere, en kører der efterhånden er så erfaren i sporten og som burde vide hvornår det er berettiget at trække sig.
Men vi har desværre gang på gang haft nogle dumme sammenstød, sammenstød som primært er gået udover mig sukker en let opgivende Markus.
Weekendens andet heat var heller ingen undtagelse da #8 bilen med Markus bliver ramt af 2 omgange hvor af den ene er med en punktering til følge, og Markus måtte udgå 3 omgange før det ternede flag.
Storebror Patrik skulle starte med have bilen under huden, og det skal ingen hemmelighed være at træningen var sat af til at lære bilen at kende, tidtagningen skulle ligge indenfor de 12 bedste kører, første heat i Top-8, andet heat i Top-5.
Patrik startede ud med at have svært ved at finde fart i bilen, men folkene omkring Patrik mente dog at det blot var et spørgsmål om tilvending, så bilen blev rettet efter den 18 årige kørers anvisninger.
Men ak ….. i tidtagningen blev det til en sidste plads, udfordringerne med den manglende fart var taget til. Bilen blev gennemgået og en fejl omkring gearskifte-systemet blev fundet og rettet.
Patrik siger: Så skulle det jo være på plads, dog havde jeg en fornemmelse af at bilen ikke trak som resten af feltet hvilket senere skulle vise sig at holde stik.
Med en start som sidste mand kæmpede Patrik sig op i gennem feltet i weekendens første heat og kommer over målstregen som 7’er, nu indenfor sin målsætning dog manglede der stadig 8/10 sekund per omgang op til de hurtigste.
Gearskiftet virkede nu, bilen var indstillet til det næsten perfekte men dog manglede der noget. Hver gang jeg skulle skifte fra 2. til 3. gear mistede AQUILA Raceren moment i forhold til de andre biler jeg kunne måle mig mod på banen, hvilket selvfølgelig var frustrerende da jeg følte at have en god fornemmelse for at forstå og køre banen fortæller Patrik.
Alle data blev nu gået igennem, og under denne gennemgang fandt man fejlen. FDM Sport Raceren var ved en fejl blevet udstyret med en gearkasse som havde et højere tredje gear, hvilket betyd at når den sønderjyske chauffør skiftede fra anden til tredje gear, faldt bilens motor med ca. 750 omdrejninger og derfor mistede moment.
At skifte gearkassen var der ikke tid til så Patrik måtte tage til takke med det våben han havde fået udleveret og fik kørt en 8. plads hjem i finaleheatet.
Brødrene Matthiesen kan nu se tilbage på en weekend hvor de sammen fik et positivt samarbejde op med forståelse af biler og sammenkøring af data.
Næste opgave for Markus, som også bliver sæsonens sidste bliver i weekenden den 24-25 september hvor 11-12 afdeling af FDM Sport serien køres på Jyllandsringen, Patrik køre tilgengæld allerede i den kommende weekend 25-27 afdeling af det Britiske Formel 4 mesterskab på legendariske Silverstone i England.
Med venlig hilsen
Markus & Patrik Matthiesen
Læs mere om: Ring Djursland11/09/16 - Ring Djursland - FDM sport |