SuperCup 21/09/16
|
|
Op til finaleweekenden er både humøret og spændingen ekstra høj i Yokohama SuperCup. Det er nemlig gennem de seneste 3-4 år i den grad lykkedes at skabe en standardvogns klasse i Dansk motorsport, hvor der er fair og lige konkurrence. Klassen har ikke haft det mest imponerende deltager antal i år, men dem der har deltaget og fulgt klassen har fået noget af det tætteste og mest spændende race man kan få, når man har med en klasse at gøre hvor der kører så mange forskellige biler. |
Det lave deltager antal bliver der rådet bod på til finaleweekenden. Der er i skrivende stund tilmeldt 22 biler. ”Det fortæller os, at der er mange biler derude, der rent faktisk overholder vores reglement, og kan deltage i klassen” fortæller klasserepræsentant Jakob Borum. At der kommer så mange til finaleløbet kan bl.a. forklares med, at klassen har besluttet at betale startgebyret for alle deltagerne. Men det er ikke hele forklaringen. ”Det ser ud til at der er rigtig mange derude, der igennem sæsonen har haft et godt øje til klassen, og denne forholdsvis beskedne gulerod med 0 kr i startgebyr har været det, der skulle til for at lokke dem ud og prøve klassen af” fortsætter Jakob Borum. ”Oven i det har vi desværre været nødt til at sige nej til flere Clio biler, der havde et ønske om at deltage. Dette simpelthen fordi reglementet ikke tillader sekventielle gearkasser, og selvom Clio’erne er fine og hurtige biler, så er et finaleløb med tæt kamp om medaljerne ikke det rigtige sted at prøve dem af i forhold til klassen som helhed”
Lige nu er det mesteren fra 2015 Kim Lund Johansen i Seat Leon der fører mesterskabet. Men en sulten Lasse M. Sørensen i Opel Astra OPC er tæt på, og der venter helt sikkert en spændende kamp mellem de to.
Kim Lund Johansen satser på at tage sit andet mesterskab i træk (Foto: Keld Dohm)
Der er ingen tvivl om, at det er en udfordrende klasse at køre i, for der bliver kørt stærkt. Det betyder dog ikke, at det nødvendigvis er en dyr klasse at deltage i. Det har bl.a. Jakob Borum og Jan Petersen bevist. De kører begge på et meget lille budget, og alligevel har de begge været på podiet flere gange i år, og Jakob har sågar vundet et enkelt heat. Klasserepræsentant Jakob Borum forklarer det således: ”Du kan bygge nok så fin og dyr enbil, men det hjælper bare ikke hvis chaufføren ikke har evnerne i en klasse som SuperCup”, og han uddyber ”de restriktioner der er på ombygningen af bilerne, og det meget ensartede vægt/effekt forhold betyder, at man kan bygge en konkurrencedygtig bil for få penge, og dermed bliver det chaufførens evner der langt hen af vejen bliver afgørende”
Klassen har i flere år arbejdet intenst på sikre, at det netop bliver en meget lige og fair klasse. Det har man gjort dels ved løbende at justere reglementet og dels ved løbende over årene at forbedre og intensivere den tekniske kontrol, så man nu har en helt igennem sportslig fair klasse. På spørgsmålet om man så er færdige svarer Jakob Borum: ”Vi bliver aldrig færdige. Der kommer hele tiden nye input, nye tekniske muligheder, nye ideer osv., og her skal vi være skarpe på at følge med og hele tiden sørge for at vi er med både reglements og kontrolmæssigt”
Til finaleløbet vil der blive holdt et ”åbent hus” arrangement i Yokohama SuperCup. Både for de mange gæstekørere, men også for alle andre interesserede. Det kommer til at foregå lørdag middag fra 11.30 – 12.30 i Lasse M. Sørensens telt i Paddocken. Her holder klasserepræsentanten og den tekniske kontrollant et par korte oplæg. Opel Racing Danmark vil være vært ved en pølse og en sodavand, og der bliver rig mulighed for at spørge ind til det arbejde der foregår i klassen, og hvordan man kommer i gang som deltager i Danmarks stærkeste standardvogns klasse. Er du interesseret så find Lasse M. Sørensen telt - gå efter de klassiske gule, hvide og grå Opel farver så finder du det helt sikkert.
Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jyllandsringen25/09/16 - Jyllandsringen - SuperCup |