Der var kun en SC periode - og den startede allerede på første omgang. Det var Verstappen der forårsagede den, ved simpelthen at starte dårligt. Både Sainz, lige bag ham, og Hülkenberg, bag Sainz, trak ud for at komme forbi den langsomme hollænder. Og så skete der det, der sommetider sker; de to biler ramte hinanden. Verstappen var heldig, at han ikke blev ramt af Hülkenberg der fløj på tværs af banen. Tyskeren var ude, spanieren kunne fortsætte.
Dog ikke uden problemer. Visse af de alt for mange dimser var blevet slået lås og sad og strittede vandret fremfor lodret og det betød at han fik det sorte og orange flag - kør i pit, problemer med bilen. Så fik vi også luftet det signal!
Ellers var det mest markante ved starten af Magnussen smækkede sin gule racer op på en 10. plads. Det er svært at overhale på bybaner, og det er meget sjovere at skulle forsvare en point placering, fremfor at håbe på at man kan snuppe en.
I front for løbet gik det planmæssigt - Rosberg trak fra Ricciardo, mens Hamilton og Raikkonen kæmpede om de næste pladser. Mercedes kørerne fik at vide, at de skulle være lidt opmærksomme på deres bremser - og det var de så. Det resulterede i let faldende omgangstider. Ricciardo var dog tidligt i løbet mere optaget af, at forsvare sig mod Hamilton bagfra, end at angribe Rosberg foran. Det var måske en fejl. Men tilbage til det senere.
Raikkonen kom forbi Hamilton og så var Ferrari for en gangs skyld proaktive i deres pit-strategi. Finnen pittede samme omgang som Rosberg, hvilket tvang Hamilton ud på en ekstra omgang på slidte dæk. Det lignede mere og mere en podieplads for Ferrari. Men Mercedes gengældte det taktiske spil og trak Hamilton ind fra en 4. plads mod slutningen. Dermed var Ferrari i defensiven - en SC periode vil gøre det nemt for Hamilton på friske dæk, samtidig med det var muligt at de friske dæk i sig selv ville være nok. For Ferrari endte regnestykket med at Raikkonen blev trukket i pit - og kom ud efter Hamilton. De lå tæt, men i sidste ende var der mere i en Mercedes end i en Ferrari.
Også Ricciardo satsede på nye dæk, mens Rosberg satsede på ikke skifte dæk. Omgang efter omgang åd australieren sig ind på Rosberg, men tyskeren holdt stand - ved målstregen var afstanden lige under et halvt sekund!
Så de fire første fra kvalifikationen endte på de fire første pladser. Og alligevel var det et ganske underholdende løb. Spænding i Formel 1 handler ikke om resultatet, men om hvordan resultatet bliver opnået. Sejren til Rosberg betyder at han nu fører VM med otte point foran Hamilton.
Sebastian Vettel startede som nr. 22 - og sluttede på 5. pladsen efter en aften med aggressiv og klog kørsel. At han nåede så langt op var ganske imponerende. Verstappen blev nr. 6 efter i flere omgange have kæmpet med Kvjat. Det passede ikke hollænderen, men der kom ingen teamordrer - og de kører jo heller ikke i samme team. Nogle pitstop senere lykkedes det for Verstappen den Yngre at smutte forbi både Perez og Kvjat der brugte meget af den sidste halvdel i hinandens selskab. De sluttede som nr. 8 og 9 med Perez forrest. Vettel overhalede også de to i en overhaling - det så fint ud!
På 7. pladsen kom Fernando Alonso. McLaren imponerer stadig ikke, men den er nu langt bedre og mere stabil end den var sidste sæson. Mod slutningen måtte han dog overgive sig til Verstappen på friskere dæk.
Det sidste point gik til Magnussen. Flot kørsel i den umulige Renault. Han lykkedes i den grad med at udnytte den gode start han fik. På et tidspunkt var han noget længere fremme, men det var på grund af pitstop. Efter sit eget stop lå han længe på 11. pladsen. Mod slutningen begyndte han at blande sig i Perez' og Kvjats kamp om 8. pladsen, men trak sig dog hurtigt fra den igen. Efter en sommer hvor formen har været lidt svingende var det her, for at lave en parafrase over Tommy Troelsen, et strategisk gåt tijspunkt a' score på.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Marina Bay Street Circuit18/09/16 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1 - FIA F1 |