Da de røde lamper blev slukket og 21 biler spurtede afsted, mens Hamilton fra pole bare luntede i gang, så det ellers lige ud til, at resultattavlen kunne komme til at vise noget andet i dag, end Mercedes foran Mercedes. For mens Hamilton droppede ned på 6. pladsen pressede Vettel Rosberg på vej ned mod første chikane. Også Raikkonen, Bottas og Ricciardo var kommet foran den forsvarende mester.
Og alligevel endte det med en dobbeltsejr til Mercedes. Rosberg slog relativt hurtigt et hul til de røde hjemmebane biler, og der blev alle drømme om en sejr til Ferrari - eller hvilket som helst andet hold end Mercedes - slået død. Da DRS'en blev åbnet kom Hamilton hurtigt forbi Ricciardo, mens han fik problemer med Bottas. Først da finnens dæk begyndte at blive slidt - og dermed langsomme - kom englænderen forbi. Ferrari kørte på en to-stopper, mens Mercedes satsede på lidt længere service-intervaller - og nøjedes med et stop. Det betød at Hamilton dér kom foran de to repræsentanter for italiens stolthed.
Vettel kom nu alligevel på podiet, mens Raikkonen blev nr. 4. Eller, ikke mange ændringer i front... Bottas lignede en mand på vej mod 5. pladsen, men så kom Ricciardo flyvende på dejlige friske dæk og udbremsede Williams-køreren på vej ind i første chikane. En flot overhaling, der lige byttede om på rækkefølgen af de to. Verstappen holdt sig ude af kontroverser og endte på en 7. plads. Også han lavede en overhaling mod slutningen - på Sergio Perez, der i håb om at forhindre overhalingen, bremsede så sent, at han kørte sig selv ud fra banen og ud på afkørselsarealet. Da dette jo, som alle steder, mest er af asfalt, kunne han smutte tilbage på banen og kun have tabt et sekund eller lignende. I al fald mistede han ikke flere placeringer.
Felipe Massa og Nico Hülkenberg tog de sidste placeringer i top 10. Kevin Magnussen blev nr. 17 - eller næstsidst. Fire biler udgik. Palmer og Nasr kolliderede. Skylden blev givet til Nasr, der fik ti sekunders straf. Hvilket ikke betød ret meget, da han på det tidspunkt var meget stationær i pitten. Faktisk kom han på banen - 11 omgange bagud - men det varede ikke længe. Pascal Wehrlein fik bud på at parkere bilen af en kun lidt panisk ingeniør, mens Kvjat fik en 5 sekunders stop & go - og aldrig nåede til det der med go!
Det væsentlige er dog VM kampen. For en uge siden, da kørererne vendte tilbage efter en sommerferie, førte Hamilton med 19 point. Nu fører han med to. I Belgien var han heldig med at komme på podiet, og i dag var han også heldig, at han sidder i en bil, der på trods af en dårlig start, relativt ubesværet er i stand til at hælpe ham tilbage til 2. pladsen. Sejren var aldrig inden for rækkevidde, og således er en 2. plads det bedste der kan ske, på en dag hvor tingene ikke flasker sig!
Der er syv løb tilbage - og 2 point adskiller de to, der kæmper om VM. Løbene i 2016 er ikke bedre end i 2015. Mercedes dominerer endnu mere end sidste år. Men VM kampen er mere åben - og måske kommer der et par direkte dueller mellem de to. Det kunne være fedt med det der ene øjeblik man kan pege tilbage på om mange år, og sige, at det var dér VM 2016 blev afgjort.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Monza04/09/16 - Monza - Formel 1 - FIA F1 |