Regnen silede ned på Jyllandsringen under heat et; og Schandorff viste igen at talentet og
modenheden er noget ud over det sædvanlige. Regnen var så voldsom at flere kørere måtte i
sandkassen på den spejlglatte bane; men med stort overblik og stil tog Schandorff (som han havde
lovet TV2 Sport) starten fra Casper Elgaard og holdt sig i front hele løbet igennem. Det er ikke første gang i år Schandorff har bevist sig som en af feltets allerbedste (hvis ikke den bedste) startere.
Flere safety cars samlede feltet og løbet nåede da også sin maksimumdistance på 16 omgange.
Alligevel rystede det ikke Schandorff, der hver gang evnede at trække fra og holde en komfortabel
føring – ja, lige indtil Mikkel C. kom tæt nok på til at true.
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)
Schandorff fortæller:
”Jeg så godt Mikkel C. komme tæt på op ad langsiden, men jeg koncentrerede mig om mit
bremsepunkt og da jeg fornemmede Mikkel kom for stærkt trak jeg ud og lod ham komme forbi på
vej til sandkassen, så han ikke ramte mig. Mikkel er hurtig, men jeg var forberedt på han kunne
risikere at oversatse, så det var ikke noget problem.”
Jubelen fra Team Flexlease.nu var ikke til at tage fejl af, man havde forventet denne dag ville
komme, så der var naturligvis behørige lykønskninger fra et samlet team. Teamejer Martin Frederiksen kunne heller ikke skjule sin begejstring over supertalentets udvikling i år
”Det er så fantastisk at have 2
super kørere og Frederik er allerede vokset så enormt i løbet af denne sæson..”, sagde han bl.a. ved VIP
arrangementet i forbindelse med Flexlease.nu.
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)
De motorsportsinteresserede husker evt. et lidt aparte billede af Ayrton Senna, der ved et regnvejrsløb blev
båret til bilen af sine mekanikere. Dette var for at undgå hans kørersko blev våde og dermed risikoen
for at glide af bilens pedaler når han pressede dem ned. Billedet er sjovt, og giver anledning til
tanker om ”klog af skade”, som om Ayrton havde oplevet det tidligere.
”Det var lige nøjagtig det vi skulle have gjort med Frederik op til heat 2” fortæller en kilde nær
Schandorff. Som vinder af første heat startede han heat 2 fra 8. position og kom flot fra start og lå
på sjettepladsen efter første omgang. Ved enden af langsiden bremser han, men den våde sko glider
af pedalen. Når man kører 220 km/t og bremser så sent som muligt, ja, så giver det en tur i
sandkassen.
Med bare 15 minutter til at reparere bilen efter den udflugt så det svært ud, men en nærmest
overmenneskelig indsats fra et oplagt mekanikerteam fik Schandorff sendt mod udgangen af
pitlane… desværre 18 sekunder for sent til han kunne følge formationen på banen hvor han skulle
have startet som 6’er. Forsinkelsen betød en start fra pitlane og selv med 3 safety cars på de 11
omgange klarede Schandorff sig op på en særdeles flot 8. plads. Et par uheldige, og særlig én temmelig tvivlsom, domme senere fik han tildelt 20 sekunders straf efter løbet og resultatlisten sagde nummer 13.
”Det var en fantastisk følelse at få den første heatsejr, derfor også ekstra bittert med en dumhed
omkring en våd sko; men som Ayrton, så har jeg lært det nu. Jeg tager heatsejren med mig og tager
revanche for de sidste 2 heats når vi tager til Norge om to uger” siger Frederik Schandorff.
Olav Langdahl
Læs mere om: Jyllandsringen28/08/16 - Jyllandsringen - DTC |