På forhånd var der lagt op til en konfrontation mellem Hegelund og vinderen af det forrige Sydhavsrally i 2013, som blev vundet af den flerdobbelte DM-vinder Ib Kragh, Juelsminde, der i år har den erfarne Freddy Pedersen, Bjerringbro, som co-driver i en Citroën-produceret DS 3 R5. Dertil kom Steen Andersen, Brøndby, der sammen med Mie Aagaard Petersen, Horsens, i Mitsubishi Lancer Evo X optrådte som outsider, eftersom han ikke har haft DM-turneringen som første prioritet. Men ved at blande sig i pointfordelingen, kunne han påvirke det endelige udfald af Sydhavsrally og DM-opgøret.
Fra starten af Sydhavsrally 2016 fredag aften var Esben Hegelund flyvende i sin Skod Fabia R5 - og han holdt tempoet højt hele vejen til mål i Horslunde lørdag eftermiddag (Foto: Morten Dam/Specialpressen)
I 2013 vandt Ib Kragh Sydhavsrally i en Peugeot 207 S2000 med Esbern Hegelund på en tredjeplads. Og Juelsminde-køreren var stærkt opsat på at gentage successen i sin toptrimmede DS 3 R5.
Men ligeså opsat var Esben Hegelund på at få kørt sig i mål på en førsteplads i dette års Sydhavsrally - og det lykkedes. Han førte fra starten fredag aften og hele vejen ad de vestlollandske veje i det cirka 300 kilometer lange rally til mål lørdag eftermiddag ved Ravnsborghallen i Horslunde.
Selvom Hegelund og Isaksen i store træk var suverænt kørende på rallyets 17 hastighedsprøver, var der dog undtagelser, som bekræftede den regel, eftersom både Ib Kragh, Steen Andersen og Kenneth Madsen på enkelte prøver var hurtigere og dermed var kampen om topplaceringerne til en vis grad åben til den godt 19 kilometer lange og afsluttende ”Powerstage“ i årets Sydhavsrally.
Esben Hegelund og Karsten Isaksen havde en støvet dag på kontoret, men det gav bonus i form af et solidt pointforspring i årets DM-opgør i klassen for 4-hjulstrukne rallybiler (Foto: Morten Dam/Specialpressen)
Sjællandske brødre i front
Dog var Hegelund, Kragh og Andersen i deres 4-hjulstrukne biler ikke alene om at sætte præg på den fjerde DM-runde eftersom Kenneth Madsen, Dianalund, og Mette Felthaus, Horsens, i en 2-hjulstrukket Suzuki Swift Maxi 2000 var med helt fremme på en andenplads efter Hegelund. Et motorproblem afskar ham dog fra at fastholde placeringen, ligesom Ib Kragh måtte se sig slået, da han fik et problem med bilens servostyring, så han på et tidspunkt faldt tilbage til en fjerdeplads. Han formåede dog at få kørt sig op igen og slutte på tredjepladsen efter Esben Hegelund og Steen Andersen i det efter deltagernes udsagn meget vellykkede Sydhavsrally.
Kenneth Madsen tog fjerdepladsen fulgt af lillebroderen Jacob Madsen, Ruds Vedby, sammen med Line Lykke Jensen, Stenløse, i en ligeledes 2-hjulstrukket Opel Adam R2 på femtepladsen.
Samtidigt vandt brødrene hver især deres respektive klassementer for 2-hjulstrukne biler med motorer op til og over 1600 kubikcentimeter.
Esben Hegelund og Karsten Isaksen som vindere på målrampen efter 170 kilometer for fuld fart ad vestlollandske veje (Foto: Morten Dam/Specialpressen)
Komfortable forspring
Forud for årets næstsidste DM-runde i september har Esben Hegelund og Karsten Isaksen sikret sig et komfortabelt pointforspring. Det gælder også brødrene Kenneth og Jacob Madsen i deres respektive klasser.
I Klasse E har brødrene Simon og Sune Vallentin fra Gislinge i en Opel Corsa OPC med tre sejre i træk distanceret sig fra deres konkurrenter ligesom Rolf Trap Hillers, Ll. Skensved, og Casper N. Andersen, Mørkøv, i BMW 325i på Lolland sikrede sig maksimumpoint og forøgede deres pointforspring i KRB-klassen.
I den nationale DM-klasse for 4-hjulstrukne standardbiler har Torben Sørensen, Randers, og Henrik Petersen, Hobro, i Subaru Impreza STI ligeledes sikret sig et solidt pointforspring forud for sæsonens to sidste mesterskabsløb.
Hele vinderteamet med Esben Hegelund, Karsten Isaksen og den velkørende Skoda Fabia R5 i centrum på målrampen i Horslunde (Foto: Morten Dam/Specialpressen)
Nykøbing Falster Motor Sport
Morten Dam Læs mere om: Esben HegelundKarsten IsaksenHorslunde20/08/16 - Horslunde - DM Rally |