Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Regler, regler og regler

Formel 1 
28/07/16 

Optakt til Tysklands Grand Prix
Efter kun en uges pause, er Formel 1 feltet kørt - eller transporteret - fra Ungarns hyggelig hovedstad til den ganske undseelige by Hockenheim i Tyskland. Efter en pause sidste sæson, er Det Tyske Grand Prix tilbage i kalenderen. Eftersom Silly Season døde før sidste løb, og løbet i sig selv ikke var værd at snakke om, er det regler, regler og atter regler, der har været debatteret.
 

Det passer ikke helt, at Silly Season døde. Men efter Raikkonens forlængelse med Ferrari, gik kadencen i Silly Season alvorligt ned. Det mytiske Ferrarisæde, var for andet år i træk pillet ud af ligningen og alle spekulationerne havde været forgæves. Nu kan man snakke om hvem der skal køre Williams og Renault - hvilket nærmest er de to mest attraktive teams, der er tilbage. Bottas bliver sikkert hos Williams, bare fordi Ferrari tydeligt ikke mener, at han er fremtiden for dem, betyder det ikke, at han ikke er sin løn værd. Måske egentlig mere nu, hvor hans chance for at komme til Italien virker til at være ovre - hvis han skal være chauffør i et top team, må det team han kører for, blive et.

Hos Renault er situationen mere speget. Kørerne har ikke fået megen mulighed for at bevise deres værd med den skrammelkasse de har fået stillet til rådighed. I Ungarn var der glimt at noget bedre, men det blev ved glimtet. Samtiidg er det nogle ombejlede sæder - Renault har penge og planlægger at bruge dem. Magnussen har gjort det hæderligt, men ikke exceptionelt, Palmer har leveret det man forventede. For Renault handler det om hvad der er det rigtige at gøre på lang sigt - mange kørere har været nævnt. Èt navn kan dog formentlig stryges fra listen - Felipe Massa. Den aldrende og ukonstante brasilianer er der ikke meget fremtid i - og hans evner som gammel statsmand, der kan hjælpe med at opbygge et team, er ikke så store, som brasilianske medier kunne ønske. Manden har altid været cirka ligeså god som sin bil, hverken mere eller mindre.

De regler der blev diskuteret ovenpå Ungarns Grand Prix var regler om overskridelse af banegrænser, regler om kvalifikation og regler om brug af radioen. Det sidste har været diskuteret før - hver gang et team bliver ramt af et eller andet, de kunne have klaret ved radioen, bliver de sure og hævder at publikum slet ikke er interesserede i at bilerne får problemer. Sikke noget pjat - publikum er interesseret i uforudsigelighed - og det må nødvendigvis betyde at nogle bliver ofre. I Ungarn var det Jenson Button det gik ud over. Han havde problemer med bremsepedallen og fik at vide, hvordan han kunne løse det - og fik så en straf. Straffen var i virkeligheden unødvendig, fordi han allerede havde mistet 100 pladser eller noget i den retning. Men omvendt blev det inden løbet præciseret at problem diskuteret under løb, skal medføre enten af bilen udgår, eller kommer i pit.

Kvalifikations-regel-bøvlet - opstod ovenpå Q1 hvor rigtig mange ikke opfyldte kravet om at køre 107% af den hurtigste tid. Fordi banen tørrede mod slutningen, var der nogle der fik sat en "tør" tid - og det betød at resten af feltet faldt for tidsgrænsen. De var dermed ikke kvalificeret til at starte løbet. Der kan dog dispenseres hvis, de pågældende biler har sat en acceptabel tid i træningen. Hvis der er flere biler, bliver de således rangordnet efter deres placering i FP3. Denne regel valgte man at se bort fra, og lade resultatet af Q1 stå, da den blev erklæret for en ekstraordinær situation. En ganske fornuftig og pragmatisk fortolkning af reglerne. 107% reglen blev i sin tid indført for at undgå at pinligt langsomme biler kunne komme til start. Men der er ingen pinlige langsomme biler, og reglen giver derfor ikke nogen mening længere.

Banens grænser blev også diskuteret - igen. Der er nogle kørere, der har svært ved at holde sig indenfor banen - og enkelte der ikke kan se at det er et problem. For dem gælder det bare om at køre på maks hele tiden - og så længe der er asfalt under hjulene er det vel ikke noget problem. Men jo, det er det. Banens grænser skal overholdes. Problemet er, at i gamle dage var der en automatisk straf for at forlade banen - enten var der græs eller grus - begge dele har en negativ indflydelse på en racerbils præstation. I dag har man valgt at klaske asfalt over det hele. Det skulle angiveligt gøre det mindre sandsynligt at bilen slår kolbøtter. Men det betyder også at folk der ryger ud, stort set ikke mister tid - og alt for sjældent udgår.

I Ungarn blev der indført elektronisk overvågning et par steder på banen - og enkelte kørere fik en advarsel undervejs. Men der skulle fire overskridelser til at udløse en straf. Det ville være sjovere, hvis man indførte sandkasser, så en afkørsel ikke var et irritationsmoment, men noget fatalt for mulighederne i løbet. De kørere med færreste fejl, skal belønnes, de med mange fejl skal straffes - ikke af regler, men som konsekvens af deres fejl. Det er meget sjovere end en drive-through for fire overtrædelser.

Der var ikke noget Tysk Grand Prix i 2015. Det skulle have været kørt på Nürbürgring, men de havde ingen penge, for at sige det pænt, og Hockenheim var ikke klar til at byde ind. Så derfor blev der ikke noget løb sidste år i Tyskland. Men nu vender de altså tilbage, til Hockenheim, der en gang var et fantastisk sted, men nu bare er en bane, ligesom alle andre. Efter moderniseringen, der skulle øge sikkerheden og sørge for at tilskuerne så bilerne noget oftere, mistede banen sin unikke skikkelse og blev ordinær.

Dermed ikke sagt at den er dårlig. Hvis den havde været placeret et andet sted og heddet noget andet, så havde det været fint. Men når den hedder Hockenheim og ligger lige oveni resterne af den gamle sjove bane, hvor bilerne for alvor kunne strække ben, så må den leve med altid at blive sammenlignet med det, der var.

Det er Mercedes land og Mercedes vinder. For et par måneder prøvede Toto Wolff at bilde alverden ind, at Formel 1 slet ikke havde brug for ændringer, fordi 2016 var meget tættere end de sidste par år. Men nej, ikke alligevel. 2016 bliver igen et Mercedes år - måske endda endnu mere, fordi med de forestående ændringer i reglerne, har stort set alle teams efterhånden kastet alle ressourcer ind på fremtiden. At udvikle til de nuværende regler er alligevel en blindgyde, hvor man taber.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Hockenheim
  • 31/07/16 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1
  •