Nu skal man passe på med ikke at male fortiden alt for lyserød (skrækkelig farve i øvrigt), tidligere tider var ikke altid så gode, som man husker dem! Men når nu vi skal se på et løb fra Østrig, og det ovenikøbet er på samme sted hvor den majestætiske Österreichring i sin tid, og med et layout der minder om den gamle bane, er det vel ok, at ærgre sig lidt over tidens historieløshed. Den gamle bane var et fantastisk sted, den nye er bare en af de bedre baner!
Nu rumles der i det fjerne om at udvide banen, måske ikke så den bliver genskabt, men så den bliver længere og flere af de gamle steder kan få besøg af racerbiler igen. Hvorfor man ikke bare påtænker at genetablere banen forstår jeg ikke helt, men sådan er der så meget...
Faktum er at løbet på søndag bliver kørt, på den bane, der nu engang er. Mercedes taler af og til om hvordan de andre er kommet tættere på, men det viser sig ikke rigtigt i resultaterne. Hvis man skal pege på noget der har ændret sig, er det at de andre biler nu faktisk kan blive nr. 2. I Baku var det Hamilton der havde problemer med motorindstillingerne - og bagefter mente at det beviste at radioreglerne var for restriktive. Men det gjorde det ikke - det beviste at Mercedes laver en kompliceret styring, som kørerne ikke kan finde ud af - deres problem! Gary Anderson, tidligere designer for Jordan og nu brevkasseredaktør hos Autosport, foreslog at lempe radiokommunikationen, så de må snakke om alt. Til gengæld må man så kun bruge radioen når bilen er pitlane-mode. Så er der også ro og fred til at pille ved alle knapperne.
Men det ændrer ikke ved at Mercedes nu stadig er favorit til at vinde på søndag. Måske kan det være vi faktisk får en duel mellem de to. Indtil videre er der ikke blevet ret meget duel mellem de to Mercedes kørere. I Spanien røg af og i Canada lod Rosberg sig kue og mistede en frygtelig masse placeringer. Begge gange var det på første omgang.
Kampen om de andre placeringer er ligeså bred som den er smal i kampen om sejren. Ferrari, Williams, Force India, Red Bull har alle haft biler på podiet, mens man sådan set heller ikke kan udelukke Toro Rosso eller McLaren fra at kunne dukke op til uddelingen af champagneflasker. Konkurrenterne er blevet samlet, i et meget bredt midterfelt, mens bunden med Renault, Sauber, Manor og Haas også er ret tydelig.
Mellem løbene er Silly Season ved at blive løbet i gang. Rosberg og Raikkonen virker som årets omdrejningspunkt. Rosberg fordi han fører i VM kampen og Raikkonen fordi der er en meget lang liste over kørere, der står klar til at overtage hans bil. Rosberg lader til at have mest lyst til at blive hos Mercedes - selvom der kunne være noget rationelt i at flytte til Ferrari. Det betyder at de hos Ferrari igen skal overveje fremtiden. Spørgsmålet er ikke om de gerne vil beholde Raikkonen, spørgsmålet er om hvem de kan finde, som de faktisk tror på. Ricciardo, Bottas, Grosjean og senest Perez er blevet sat i forbindelse med sædet. Igen skal man have afgjort noget - skal det være en solid nr. 2 eller skal man finde en der måske faktisk vil forsøge at presse Vettel.
For Ferrari er det vigtigt at tro på, at en afløser for Raikkonen kan gøre det bedre. Ellers kan man ligeså godt beholde den velkendte finne, der kun bliver 37 til efteråret.
Resten af kørermarkedet er indtil videre låst lidt fast. Men der flyder dog rygter rundt - Jenson Button overvejer om der alligevel skulle være et liv efter McLaren - nærmere bestemt om han skulle en tur tilbage til Williams, hvor han skal afløse en af de to nuværende kørere. Bottas er på Ferraris observationsliste, mens Massa pt. virker til at blive sendt ud i kulden. Brasilianske ryger har sat den tidligere Ferrari kører i forbindelse med stort set alle ledige teams, specielt Renault, men han virker nu ikke som om han har den rigtige profil til det franske team.
Ikke ret lang tid efter offentliggørelsen af denne artikel, har Toro Rosso så meldt ud, at Carlos Sainz jr. forbliver hos teamet i 2017. De havde en option på ham, som de har valgt at tage op. Der havde ellers været spekulationer fremme om at han var et emne hos Renault. Men det bliver altså ikke til noget i 2017. Samtidig giver ledelsen fra den østrigske energidrik på hjul, udtryk for, at de ikke forventer en ny holdkammerat til Sainz - hvilket betyder at de arbejder på at beholde Kvjat.
Cirkusdirektøren, Bernie Ecclestone, har også sit at se til. Kritikken af hans manglende exitplan bliver tydeligere - og godt nok bliver manden kun 86, men det er måske alligevel på tide at overveje hvad der skal ske, hvis han en dag glemmer at stå op. Men hvem ved - måske er Ecclestone ligesom Prof. Binns fra Harry Potter serien, historielæren der døde i sin lænestol på lærerværelset, og så fortsatte sit arbejde som spøgelse... (absolut intet ondt sagt om historielærere!).
Det forlyder dog også at Bernie Ecclestone arbejder på en omfordeling af indkomsten fra sporten. Ikke sådan at den kapitalfond, der købte F1 for deres sportens egne penge, skal have mindre, men så pengene bliver mere ligeligt fordelt mellem de deltagende hold. Og så skal indkomsten i øvrigt øges - det skal ske ved at have flere løb udenfor Europa, til lande hvor pengene sidder lidt mere løst på den lokale despot, end de gør på demokratiske europæiske regeringer, der ikke synes at det at kanalisere penge over til Formel 1, er en god måde at udnytte skatteydernes penge.
En anden måde at tjene flere penge på, er at sælge tv-signalet til betalingskanaler. Det reducerer dog antallet af seere og dermed det antal øjne sponsorer bliver eksponeret for. Formel 1 har brug for at huske at man ikke kan leve af hard-core fans, der ser alle løb, men det er de moderat-interesserede seer man skal have fat i. Og det gør man ikke ved at have mange løb, og slet ikke mange løb med manglende spænding om hvem der mon vinder.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Red Bull Ring03/07/16 - Red Bull Ring - Formel 1 - FIA F1 |