Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 3 UK

En blandet fornøjelse på Silverstone

Formel 3 UK 
21/06/16 

Årets 5. løbsweekend i det britiske Formel 3 mesterskab blev en blandet fornøjelse for Jan Jønck. Han har ganske vist en række positive ting med hjem fra Silverstone, men samtidig er det svært ikke at ærgre sig over afslutningen på en weekend, som Jan på forhånd havde set meget frem til.
 

”Silverstone er en de mest legendariske baner af dem alle, og jeg havde virkelig set frem til denne weekend. Desværre gik det slet ikke, som jeg havde håbet på,” fortæller Jan efter hjemkomsten til Danmark.


(Foto: Jan Jønck Presse)

Fredagens træninger blev brugt på at optimere racerens setup, og Jan blev da også hurtigere og hurtigere, som dagen skred frem. ”I den sidste session var jeg 6. hurtigst, og vi gik i seng med en god fornemmelse forud for kvalifikationen,” siger Jan således.

Lørdagens kvalifikation blev imidlertid ikke helt den succesoplevelse, som han og teamet havde sat næsen op efter. Kørerne blev mødt af en regnvåd bane, da de mødte op lørdag morgen, og selvom Jan sædvanligvis er skarp i vådt føre, så havde han det svært i kvalifikationen. ”Jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvorfor vi manglede fart. Mit bedste bud er, at vi kørte med for lavt dæktryk, for det tog meget lang tid at få varme i dækkene. Normalt topper de efter 3-4 omgange, men jeg satte først min hurtigste tid i allersidste forsøg, og under de omstændigheder var det faktisk OK at blive nr. 10 i kvalifikationen.” Jan var igen den hurtigste af de 3 Sean Walkinshaw Racing kørere, da hans teamkammerater blev hhv. nr. 15 og nr. 20.

Weekendens første heat blev en amputeret affære, da et sammenstød i starten førte til en afbrydelse af løbet. Da løbet blev genstartet, var det blevet kortet ned til bare 6 omgange, men Jan fik det optimale ud af situationen, da han avancerede fra 10. til 8. pladsen. ”Jeg kom rigtig godt afsted og var oppe på 8. pladsen efter 1. omgang. Farten var god, og vi lå meget tæt – jeg kunne lige så godt være blevet nr. 6 eller nr. 10, og alt i alt var det OK at blive 8’er i et så kaotisk heat,” konkluderer Jan, som på grund af reverse grid systemet samtidig kunne glæde sig over at skulle starte på pole position i heat 2. Der var tale om sæsonens første pole position til Sean Walkinshaw Racing, og det var selvsagt noget, som både Jan og teamet var meget begejstrede for.

Det blev søndag, og Silverstone var fortsat indhyllet i gråvejr og regnbyger. Jan kom fint afsted fra sin pole, da starten gik, men det stod hurtigt klart, at de bagvedkørende havde meget mere fart i bilerne. Jan og de 2 øvrige SWR kørere formåede ikke at holde samme tempo som resten af feltet, og Jan mistede stort set en placering eller 2 på hver eneste omgang. ”Det var vildt frustrerende at sidde derude og blive overhalet både indenom og udenom, især fordi jeg slet ikke forstod, hvor farten var blevet af. Jeg fornemmede hurtigt, at der var et eller andet fundamentalt galt med enten dækkene eller bilens setup, men jeg kunne ikke sige, hvad det var,” siger Jan om weekendens 2. heat, som udviklede sig til en rigtig ærgerlig oplevelse, hvor det aldrig lykkedes at få fart i bilen.


(Foto: Jan Jønck Presse)

Ca. midtvejs i løbet førte et sammenstød mellem 2 af de forankørende til, at løbsledelsen sendte en Safety Car på banen, og pga. tiltagende regn blev løbet aldrig givet frit igen. ”Paradoksalt nok skal vi sikkert være glade for, at vi endte med at køre færdig bag Safety Car, for ellers var vi formentlig røget endnu længere ned i feltet. Nu sluttede vi trods alt som nr. 12, 14 og 16.” Jan sluttede endnu engang bedst af de 3 SWR kørere, men det er svært at glæde sig over en 12. plads – især når man starter på pole. ” Jeg er sikker på, at jeg kunne være endt på podiet, hvis bilen havde kørt, som den gjorde i 1. heat. Normalt er det bestemt ikke nogen ulempe for mig, når det er vådt, men bilen var desværre ikke sat op til det,” siger en forståeligt skuffet Jan.

Teamet arbejder i skrivende stund på at finde ud af, hvad der gik galt i heat 2. Hvad problemet end viser sig at have været, så ramte det alle 3 biler i teamet. Alle 3 SWR kørere manglede 7 sekunder i forhold til de hurtigste i feltet.

I weekendens 3. og sidste heat skulle Jan starte fra 10. pladsen. Teamet havde skruet på bilerne i et forsøg på at gøre dem mere konkurrencedygtige, og Jan var ivrig efter at komme ud og udligne det ærgerlige indtryk fra heat 2, men den mulighed fik han aldrig, da regnvejret tog til og gjorde det umuligt at gennemføre det sidste heat. Løbet blev suspenderet, og det er endnu uvist, om det vil blive gennemført på et senere tidspunkt.

”Det blev virkelig en weekend med både op- og nedture. Vi gik fra glæde og optimisme til frustration og skuffelse – og bedst som jeg troede, at jeg skulle ud og revanchere mig, så blev den mulighed også taget fra mig. Jeg kan bedst beskrive weekenden på Silverstone som én langstrakt rutsjebanetur,” fortæller Jan fra hjemmet i Skødstrup. Han slutter med at pointere, at der naturligvis også er en lektie at lære i oplevelser som denne, og at både han og teamet skal sørge for evaluere på weekenden og blive klogere på bilen og dens opførsel. ”Man bliver aldrig udlært som racerkører. Der er altid noget, man kan blive bedre til, og vi må fokusere på at lære af det her,” slutter Jan.

www.janjonck.dk

Jens Hvas


Læs mere om:
  • Jan Jønck
  •