Farten manglede hos Jan Magnussen, Antonio Garcia og Ricky Taylor, som ellers kørte et problemfrit løb i årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans. Mens sejren gik til de nye rivaler fra Ford, sluttede Corvette-trioen på en skuffende 7. plads i GTE Pro-klassen.
(Foto: Jan Magnussen Racing / Richard Prince)
– Vi havde en god bil og kørte et godt løb uden problemer. Alt kørte, som det skulle, men vi var bare ikke hurtige nok, lyder det fra en skuffet Jan Magnussen.
– 24-timers Le Mans er vores højdepunkt, og Corvette Racing har vundet otte sejre og været på podiet i alt 19 gange siden 2000. At slutte så langt nede på listen er naturligvis ikke det, som er vores ambition. Nu må vi hjem og lære af weekenden, så vi kan komme tilbage med en stærkere bil næste år.
(Foto: Jan Magnussen Racing / Richard Prince)
Udfordrende kvalifikation
Udfordringerne begyndte allerede under kvalifikationen, da Magnussens gule Corvette C7.R #63 kvalificerede sig til en 14. plads i GTE Pro-klassen. Konkurrenterne fra især Ford og Ferrari var markant hurtigere end under testen to uger før 24-timersløbet, og de nye omgangstider satte gang i en større strid i Le Mans-paddocken.
Det endte med, at Le Mans-arrangøreren ACO tog det såkaldte Balance of Perfomance-pgoram i brug – her var Corvette Racing allerede blevet stækket – og straffede Ford og Ferrari med ballastvægt og lavere turbotryk, mens andre teams blev tilgodeset.
(Foto: Jan Magnussen Racing / Richard Prince)
Sat bagud fra start
Ændringerne havde ikke den store effekt på magtforholdet i GTE Pro-klassen, og da løbet blevet sat i gang lørdag eftermiddag – i øvrigt for første gang i historien bag en safetycar – blev det hurtigt tydeligt, at de gule Corvetter stadig manglede fart.
– Vi mistede afstand på de fleste omgange og kom aldrig med i den spændende kamp, som foregik oppe foran. Det var frustrerende at se på, forklarer Jan Magnussen.
(Foto: Jan Magnussen Racing / Richard Prince)
Søsterbil i crash
Søndag morgen gik det galt for teamkammeraten Tommy Milner i søsterbilen, da han crashede i svinget inden den berømte Dunlop-bro. Milner forlod bilen uskadt, men mødet med dækmuren betød, at Corvette C7.R #64 måtte udgå fra løbet.
– Det var et slemt crash, og jeg var lettet over at se Tommy stå ud af bilen igen. Det er aldrig sjovt at udgå fra et løb, slet ikke efter så mange timers hårdt arbejde, lyder det fra Jan Magnussen.
(Foto: Jan Magnussen Racing / Richard Prince)
Kæmpe tak til team
– En kæmpe tak til hele teamet bag Corvette Racing. Jeg er så glad for, at vi fik den ene bil gennem løbet. I kampen om sejren glemmer man ofte, hvor hårdt løbet er i sig selv. At gennemføre et løb, hvor der arbejdes på højtryk i et døgn og en hel uge i forvejen, er stadig en enorm præstation i sig selv.
Magnussen, Garcia og Taylor sluttede på en 7. plads i GTE Pro-klassen, som blev vundet af Ford Chip Ganassi Racing og deres nye GT. Næste udfordring for Corvette Racing er den 1.-3. juli på Watkins Glen i staten New York.
(Foto: Jan Magnussen Racing / Richard Prince)
Jan Magnussen Racing
Læs mere om: Jan MagnussenLe Mans19/06/16 - Le Mans - Le Mans |