Trioen Romain Dumas (FR), Neel Jani (CH) og Marc Lieb (DE) kommer som de førende i kører-VM-stillingen til sæsonens højdepunkt. Søster-Porschen med de forsvarende verdensmestre Timo Bernhard (DE), Brendon Hartley (NZ) og Mark Webber (AU) var uheldige i de to første VM-løb i Silverstone og Spa-Francorchamps (ulykke og dækskade) og vil gøre det godt igen i Le Mans. I forbindelse med det klassiske løb ved Sarthe-floden får man dobbelt så mange point som ved de øvrige otte 6-timers-løb i VM-serien.
(Foto: Porsche)
For Porsche er det den tredje Le Mans-deltagelse siden mærkets tilbagevenden til motorsportens topklasse. I 2015 opnåede man en dobbeltsejr i andet forsøg. 919’eren med sin banebrydende 2,0-liters firecylindrede downsizing-turbobenzinmotor og de to energigenindvindingssystemer (bremse- og udstødningsenergi) er blevet videreudviklet i markant grad. Den har en samlet ydelse på godt 900 hk og stiller til start i Le Mans med en aerodynamikindstilling til lav luftmodstand. På langsiderne køres der regelmæssigt med tophastigheder på over 320 km/h.
De seks fabrikskørere har tilsammen deltaget 49 gange ved Le Mans. Bernhard/Hartley/Webber, som blev nummer to ved Le Mans sidste år, kører den futuristiske prototype med nummer 1. Dumas/Jani/Lieb skiftes til at sidde bag rattet i Porsche 919 Hybrid med startnummer 2 – de kom i mål som nummer fem i 2015. Den vindende Porsche 919 Hybrid blev sidste år kørt af Earl Bamber (NZ), Nico Hülkenberg (DE) og Nick Tandy (GB).
(Foto: Porsche)
Kommentarer før løbet:
Fritz Enzinger, chef for LMP1: ”Det var en bevægende oplevelse for hele teamet at komme tilbage til Le Mans i forbindelse med pre-testen. At vinde her kan ikke sammenlignes med noget andet, fordi det er så usandsynligt svært. At det lykkedes for os i 2015 efter kun 2 år med 919 Hybrid giver os nu naturligvis favoritrollen. Men det lader vi os ikke gå på af. 2016 bliver på ingen måde lettere, tværtimod. Porsche har ved sin tilbagevenden til topklassen sat nye tekniske standarder med den mest innovative prototype i hele feltet. Konkurrenterne har reageret, og derfor venter der os alle et 24-timers-løb, som måske bliver det tætteste i historien.”
Andreas Seidl, teamchef: ”Teamet og mandskabet i Weissach har udført et super arbejde under udviklingen samt i test- og forberedelsesfasen. Med Le Mans som eksempel kan man notere sig en stejl indlæringskurve. I 2014 kom løbet alt for tidligt for vores helt nye mandskab. Vi klarede os bedre, end man kunne forvente, og vi erfarede, hvor bittert det er at udgå kort før løbets afslutning. I 2015 stillede vi med tre biler på de første tre startpladser, de kom alle i mål, og vi kunne fejre en dobbeltsejr. Le Mans 2016 vil være vores i alt 19. løb som team. Det er ikke ret mange. På det tekniske og operative område er vi bedre forberedt end nogensinde før. Men vi er godt klar over udfordringen med at klare løbsugen og især selve løbet uden tekniske problemer og uden hændelser på banen. Vi har den allerstørste respekt for dette. Vi føler os klar.”
(Foto: Porsche)
Kørere i Porsche 919 Hybrid med startnummer 1
Timo Bernhard (35, Tyskland):
(Deltaget ni gange, samlet sejr i 2010, samlet nummer to i 2015, sejr i GT-klassen i 2002)
”Jeg glæder mig som en vanvittig til løbet! Le Mans hører til de største klassikere i verden. Banen er noget helt særligt: Kombinationen af landevej og lukket racerbane er næsten uddød. I Le Mans handler det først og fremmest om at bevare roen, at være fysisk og mentalt godt forberedt og at gå ind i løbet med masser af energi. Man skal også kunne træffe de rigtige beslutninger efter mange timer bag rattet og med 250 km/h i Porsche svingene. Jeg ved, at Porsche 919 Hybrid er hurtig, og at vi har et stærkt team.”
Brendon Hartley (26, New Zealand):
(Deltaget fire gange, samlet nummer to i 2015)
”Da jeg i 2012 stillede til start for første gang i Le Mans, blev jeg straks forelsket i dette løb. At køre om natten for første gang var en uforglemmelig oplevelse. Tunnelblikket og en følelse af at sidde i en tidsmaskine gjorde et kæmpe indtryk. Og så banen med alle dens særheder – forhøjede sving, hastigheden på langsiderne. Porsche svingene er en af de mest fascinerende højhastighedspassager i verden. Der er så meget lidenskab omkring dette løb. Allerede ved den offentlige godkendelse af bilerne søndagen før hersker der en super atmosfære. Ved kørerparaden mærker man, at man er del af en fantastisk historie, hvor Porsche spiller en helt særlig rolle. Det er en drøm at få lov til at opleve Le Mans med dette mærke.”
Mark Webber (39, Australien):
(Deltaget fire gange, heraf 1998 og 1999 uden at køre i selve løbet, samlet nummer to i 2015)
”Dette løb er for Brendon, Timo og mig og for Porsche en chance for at opnå noget stort. I 2014 var vi tæt på, inden vi udgik, i 2015 blev vi nummer to, og vi vil vinde Le Mans sammen. Det kræver først og fremmest, at man fuldfører løbet. Le Mans er operativt set ekstremt krævende, og hertil kommer trafikken med overhalinger og nogle gange også vanskelige vejrforhold. Vi har stor respekt for det, men vi er også så godt forberedt, som man nu kan være, og vi har gode muligheder for at kæmpe med om sejren. I den lange løbsuge er det vigtigt at have faste rutiner. Man skal have så meget søvn som muligt og være opmærksom på at få ladet sine egne batterier op.”
(Foto: Porsche)
Kørere i Porsche 919 Hybrid med startnummer 2
Romain Dumas (38, Frankrig):
(Deltaget 15 gange, samlet sejr i 2010, tredjeplads i 2007, femteplads i 2015, sejr i GTE-klassen i 2013)
”For mig er Le Mans årets løb, og specielt som franskmand er der for mig ingen større sportsbegivenhed. Der er en kvart million tilskuere alene rundt om banen. Og mange af dem kigger ekstra godt efter, hvad deres franske kørere leverer. Hvis jeg kunne vinde løbet med Porsche, ville en drøm gå i opfyldelse. Jeg synes, vi er godt forberedt til at kunne gøre det igen med vores 919. Vi har en fantastisk bil, et fremragende team, et super mandskab i pitten, og jeg har en god fornemmelse.”
Neel Jani (32, Schweiz):
(Deltaget syv gange: rekord i kvalifikationen og en samlet femteplads i 2015)
”Vi har forberedt os rigtigt godt i testene og har alle kørt meget, og Porsche 919 Hybrid er udvalgt så godt som muligt. Jeg har forberedt mig på Le Mans på samme måde som de tidligere år. Jeg lægger ekstra stor vægt på udholdenhed og på nakkemusklerne, fordi man naturligvis sidder meget længere tid i bilen end ved de øvrige WEC-løb. Jeg har en god rutine, som har vist sit værd. Le Mans er for teamet og for mig den største event i sæsonen. Anspændtheden er ekstra stor hos alle, for her handler det én gang om året om langdistancesportens kronjuveler. I henhold til reglementet har vi i 2016 mindre brændstof og dermed ydelse, men er blevet hurtigere i svingene. Ingeniørerne har leveret et super arbejde.”
Marc Lieb (35, Tyskland):
(Deltaget ti gange: en samlet femteplads i 2015, klassesejre i GTE i 2013, GT2 i 2010, GT i 2005)
”For mig er Le Mans det største løb overhovedet. Jeg er født i Stuttgart og vokset op i Zuffenhausen – altså nærmest med Porsche som nabo. Allerede da jeg var 5 år gammel, var jeg stor fan af gruppe C-bilerne, som kørte i Le Mans og i det daværende verdensmesterskab. Jeg har altid syntes, at disse racerbiler vare mere interessante end Formel 1. At få lov til at køre i den største klasse ved Le Mans, hvor det handler om den samlede sejr, var en drøm. At jeg nu kan gøre det for tredje gang, er helt genialt for mig. Jeg glæder mig helt vildt til løbet. Vi har haft en god testdag og er alt i alt bedre forberedt end nogensinde før. Det gælder også for bilens køreegenskaber, og det er nok det vigtigste overhovedet i et 24-timers-løb.
(Foto: Porsche)
Tal og fakta:
- Med 17 samlede sejre er Porsche rekordholder i Le Mans.
- Den første samlede Porsche sejr kom den 14. juni 1970 (Hans Herrmann/Richard Attwood i en 917 KH Coupé). Den 17. samlede sejr fejrede Porsche i 2015 (Earl Bamber/Nico Hülkenberg/Nick Tandy i 919 Hybrid).
- I 2014 startede Porsche efter en pause på 16 år igen i topklassen ved Le Mans.
- Kvalifikationsrekorden på den aktuelle version af banen indehaves siden 2015 af Neel Jani. Han styrede sin 919 Hybrid onsdag aften kort efter kl. 22:00 rundt på banen i tiden 3:16,887 min. på den første flyvende omgang. Gennemsnitshastigheden lå på 249,2 km/h. Den hidtidigt gældende kvalifikationsrekord for den 13,629 km lange version af banen havde holdt i 7 år (Peugeot, 3:18,513 min., 2008).
- Den hurtigste kvalifikationsomgang nogensinde i Le Mans stammer fra Hans-Joachim Stuck. Han satte den i 1985 i en Porsche 962 C på 3:14,800 min. med en gennemsnitshastighed på 251,815 km/h. Siden 1990 har chikaner afbrudt Hunaudières-langsiden. Omregnet ville en omgangstid i dag på under 3:14,843 min. slå Stucks rekord.
- I 2015 satte Porsche 919 Hybrid-bilerne sig på de tre første pladser i kvalifikationen. Det var den 17. pole position for Porsche i Le Mans og den første siden 1997.
- I 2015 erobrede Porsche for niende gang i løbets historie de første tre startpladser – det skete sidste gang i 1988.
- I 2015 blev Timo Bernhard nummer to efter Jani. Han satte også sin bedste tid (3:17,767 min.) onsdag aften. I den dengang tredje og senere vindende 919'er forbedrede briten Nick Tandy sin tid i den anden kvalifikation om torsdagen til 3:18,862 min., og dermed bekræftede han startplads tre.
- Den absolut hurtigste omgang i de hidtidige 83 udgaver af løbet blev kørt af Jackie Oliver i 1971 (banens længde var dengang 13,469 km) på testdagen i en Porsche 917 på 3:13,6 min. (gennemsnit: 250,457 km/h). Samme år leverede han med 917 Langheck-bilen også den bedste omgangstid i løbet på 3:18,4 min. (gennemsnit: 244,387 km/h).
- Den hidtil længste løbsdistance blev tilbagelagt af Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller i 2010 ved deres samlede sejr for Audi. De tilbagelagde 5.410,713 km (397 omgange, i gennemsnit 225,228 km/h).
- Løbsdistancen for den Porsche 919 Hybrid, der vandt i 2015, udgjorde 5.382,82 km (395 omgange, i gennemsnit 224,2 km/h).
- I den forbindelse klarede dens gearkasse uden problemer 25.293 gearskift (op- og nedgearing).
- Den højeste tophastighed opnået med en 919’er under løbet blev kørt i 2015 af Mark Webber med 340,2 km/h om lørdagen kl. 16:40.
- Det var også Webber, som tabte sig mest af alle Porsche kørere i løbet af de 24 timer. Ved løbets start vejede han inklusive overall og hjelm 81,2 kg, og efter hans sidste tjans i bilen var han nede på 78,2 kg.
- Ved det langsomste sted på banen, Arnage, bremser kørerne ned til ca. 70 km/h.
- I 2016 stiller 60 biler til start. Så stort et antal skal man helt tilbage til 1950’erne for at finde.
- Under kvalifikationen (onsdag og torsdag frem til midnat) skal alle 180 kørere køre mindst fem omgange i mørke.
- Mens det i WEC er gennemsnitstiden af de hurtigste omgange fra to kørere, der tæller til startpositionen, så er det i Le Mans helt klassisk den hurtigste omgang med bilen, der er afgørende.
- Le Mans-natten er i 2016 3 minutter kortere end sidste år og næsten årets korteste: Solnedgangen er lørdag kl. 22:02, og solopgangen er søndag kl. 05:59.
- Ved normal racerløbskørsel (uden safety car-fase) skal Porsche 919 Hybrid tanke for hver 14. omgang.
- I 2015 blev hver 919 Hybrid tanket 30 gange.
- Optankning og dækskifte må kun udføres efter hinanden. Ved hjulskift må der kun arbejde fire mekanikere samtidig, og man må kun anvende én slagskruemaskine. Derfor varer det meget længere tid end eksempelvis i Formel 1.
- Der skiftes normalt kun kører, hvis der også er brug for nye dæk.
- Tre tankpåfyldninger med ét sæt Michelin-dæk er minimum. I 2015 var den længste køretid med ét sæt dæk et firedobbelt stint om natten (54 omgange pr. bil og kører).
- I Le Mans skal hver kører sidde mindst 6 timer bag rattet, men må ikke køre mere end 4 timer i løbet af 6 timer og højst 14 timer over hele løbet.
- På grund af banens længde er der tre safety cars i Le Mans.
- Reservedelslagret på stedet omfatter blandt andet et ekstra chassis, fire forbrændingsmotorer, fire forakseldifferentialer, fire bagakseldifferentialer, seks front- og seks hækspoilere, 60 fælge og over 100 radioapparater og hovedtelefoner.
- Den mængde af elektrisk energi, som køreren kan udnytte som ekstra boost på hver Le Mans-omgang, er begrænset. Porsche 919 Hybrid må på den 13,629 km lange omgang forbruge nøjagtigt 8 megajoule eller 2,22 kilowatttimer (kWh) strøm. Hvis den var et kraftværk, ville den med den mængde strøm, der genereres med energigenindvindingssystemerne under 24-timers-løbet, kunne forsyne en husholdning med strøm i 3 måneder.
- Porsche 919 Hybrid har en samlet ydelse på ca. 900 hk. Den 2,0-liters firecylindrede turbobenzinmotor yder knap 500 hk, mens der kommer over 400 hk fra elmotoren, der får sin energi fra to energigenindvindingssystemer.
- Til 2016 foreskriver reglementet en reducering af energimængden fra brændstof samt af gennemstrømningsmængden for hybridbilerne i prototypernes klasse 1. For 919’eren betyder det ca. 9,5 % mindre benzin pr. omgang i forhold til Le Mans 2015.
- Takket være den aerodynamiske downforce kan man fordoble hjulbelastningen og dermed berøringsfladen for de i normal tilstand 310 mm brede Michelin-dæk.
- Man kan vælge mellem tre blandinger til slicks med forskellig hårdhed til tør bane, et ligeledes profilfrit hybriddæk med blødere slidbane til blandede forhold samt to slags regnvejrsdæk til kraftig eller meget kraftig regn.
- 9,2 af de 13,6 km bane køres på normalt offentlig landevej.
- Alt i alt kan man i Le Mans vinde endnu mere end berømmelse og ære: dobbelt så mange point som ved de øvrige otte løb til verdensmesterskabet i udholdenhedsløb WEC, der varer 6 timer.
- I WEC fører Porsche teamet producentstillingen efter to ud af ni VM-løb med 56 point foran Toyota (43) og Audi (41).
- I kører-VM-stillingen ligger Dumas/Jani/Lieb forrest med hver 43 point. Bernhard/Hartley/Webber er på en 14. plads med hver 1,5 point.
- Porsche 919 Hybrid er blevet konstrueret og bygget på Porsche AG’s udviklingscenter i Weissach. Der arbejder 260 medlemmer af teamet.
- I 2015 talte arrangøren, Automobile Club de l’Ouest (ACO), 263.500 tilskuere ved racerbanen. Der var akkrediteret 1.425 journalister (trykte medier, foto, tv, internet) fra 42 lande. I 190 lande kunne løbet ses helt eller delvis i fjernsynet. Alene Eurosport-kanalerne havde 23 millioner seere. Der blev registreret 2,5 millioner liveforbindelser på web-tv.
(Foto: Porsche)
Tidsplanen for Porsches LMP1-teamet:
Søndagen før løbet, den 12. juni, starter den tekniske kontrol af de 60 racerbiler på Place de la République, hvor de inddeles i fire klasser. Der er adgang for offentligheden. Kommissærerne undersøger bilerne, de 180 kørere skal fremvise deres papirer. Porsche LMP1-mandskabet står for tur søndag fra kl. 14:20. For de sidste teams er kontrollen først afsluttet mandag aften.
Tirsdag d. 14. juni:
14:00 – 15:00 Porsche teamfoto på start- og mållangsiden
17:00 – 18:30 Autografskrivning i pitten
Onsdag d. 15. juni:
13:30 – 14:00 ”Meet the Team” for medier i Team og Media Hospitality
16:00 – 20:00 Fri træning
22:00 – 24:00 Kvalifikation
Torsdag d. 16. juni:
15:30 – 16:00 ”Meet the Team” for medier i Team og Media Hospitality
19:00 – 21:00 Kvalifikation
22:00 – 24:00 Kvalifikation
Fredag d. 17. juni:
10:00 – 18:00 Pitwalk
13:00 – 13:30 Porsche pressekonference i Porsche Experience Center
13:30 – 14:00 ”Meet the Team” i Porsche Experience Center
17:30 – 19:30 Kørerparade i centrum
Lørdag d. 18. juni:
09:00 – 09:45 Opvarmning
14:22 Startceremonien påbegyndes
15:00 Start
Porsche Danmark Læs mere om: Le Mans19/06/16 - Le Mans - Le Mans |