Tidtagningen var meget vanskelig, da det regnede meget og flere af deltagerne havde problemer med duggede ruder. Det lykkedes Kim Lund at sætte pole, tæt forfulgt af Bjarne Jensen i VW Polo, ganske godt gået af Bjarne der ikke har kørt i sin racerbil i næsten et helt år, men som Bjarne sagde med et smil efterfølgende: ”Regn – det er lige mig.”
Kim Lund og Lasse M. Sørensen havde flere tætte dueller i løbet af søndagen (Foto: Morten Kimer Hansen)
Heat 1 blev kørt på en våd bane, og Kim Lund i Seat Leon lagde sig i spidsen fra start af, og der blev han, men det var nærmest også det eneste stabile i det heat. Banen tørrede lidt op og blev hurtigere, og det gav en masse flot race. Bjarne Jensen så længe godt ud, først havde han en tæt kamp med Lasse M. Sørensen i Opel Astra, som dog til sidst kom forbi, derefter var der kamp mellem Bjarne Jensen og Tino Vang Jørgensen, men også her måtte Bjarne strække våben til sidst, og til allersidst lykkedes det også for Jakob Borum at komme forbi. Forklaringen på, at Bjarne blev langsommere igennem heatet skulle findes i hans regnvejrsdæk, der bare ikke kunne klare et helt heat. Men Bjarne fik vist, at også han er hurtig nok til at blande sig i toppen af feltet.
Til heat 2 var solen begyndt at skinne, men banen var stadig våd, og ingen turde gætte på om der kom mere vand, så det var et svært valg mellem regnvejrsdæk eller slicks. Flertallet valgte regnvejsdæk, men tre valgte at køre ud på slicks, og denne gang viste det sig meget tydeligt, at det langt fra altid er de fleste der har ret. I løbet af meget få omgange var bilerne på slicksdæk klart hurtigere. Kim Lund Johansen og Lasse M. Sørensen var begge på slicks og de trak meget hurtigt fra resten af feltet, og fulgtes tæt resten af heatet. Det var dog tydeligt, at selvom Lasse kunne følge med, så havde han ikke overskuddet til et reelt overhalingsforsøg, og det er der nok en meget naturlig forklaring på: Lasse kørte med 60 kg succesballast, hvor Kim kun kørte med 10 kg, og det betyder en hel del. Den sidste der var ude på slicks var Allan Kristensen i Seat Ibiza, og i modsætning til Kim og Lasse havde han svært ved at finde farten i starten af heatet, og fra startposition P3, røg han helt ned på P7, inden han begyndte at arbejde sig op igennem feltet igen, og på tredje sidste omgang var han tilbage på P3 og sikrede sig dermed sæsonens tredje podieplacering.
Allan Kristensen har stille og roligt kørt sig i topform, og ligger nu samlet tre’er i mesterskabskampen, kun 2 point efter Tino Vang Jørgensen (Foto: Keld Dohm)
Heat 3 blev en lidt for dramatisk affære. Jan Petersen i Honda S2000 startede i pole, og på en tør bane er Jan en meget hurtig herre, dog kunne han ikke holde hverken Kim Lund Johansen eller Lasse M. Sørensen bag sig, og efter nogle få omgange, var der en intens kamp mellem Kim og Lasse ude i front. Som tidligere nævnt var Lasse en lille smule handicappet af at have væsentlig mere vægt med end Kim, og dermed var Kim lidt hurtigere, men ikke mere end at det var svært at komme forbi. Desværre ender tvekampen med et sammenstød på vej ud af depotsvinget, et sammenstød, der sende Lasses Opel Astra rundt og sidelæns ind autoværnet midt på banen. Kim kunne køre videre, og endte med at køre først over målstregen. Lasse slog sig ved uheldet, og måtte en tur på hospitalet for at blive checket. Heldigvis er Lasse ikke kommet noget alvorligt til. Efterfølgende er episoden blev gennemgået af dommerne, og det resulterede i at Kim er blevet udelukket fra heatet for påkørsel af en anden deltager. Dermed ender heatet med en sejr til Jan Petersen i Honda S2000, med Allan Kristensen på en andenpladsen, og Jakob Borum i Honda Integra på en tredjeplads.
Alt dette betyder, at der er rykket lidt rund i toppen af den samlede stilling. Lasse M. Sørensen bevarer sin førerposition, og Tino Vang Jørgensen bevarer ligeledes sin andenplads, men tredjepladsen er overtaget af Allan Kristensen, der således skubber Kim Lund Johansen væk fra top 3. Det skal dog siges, at der kun er 4 point fra Tino på andenpladsen til Kim på fjerdepladsen, så det er meget tæt, og absolut intet er afgjort endnu.
Næste gang Yokohama SuperCup skal køre bliver den 11. – 12. juni på Ring Djursland, og der håber vi på lige så meget godt race, men knap så meget dramatik.
Yokohama SuperCup www.supercup.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Ring Djursland15/05/16 - Ring Djursland - SuperCup |