Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Stoleleg i Formel 1

Formel 1 
11/05/16 

Optakt til Det Spanske Grand Prix
Der er sket et par ting i sportens verden siden F1 feltet sidst var samlet. Samtidig er Spanien typisk stedet hvor de deltagende hold kommer med deres første bud på opdateringer af både bil og motor. Imens sidder Nico Rosberg hjemme i Monaco og overvejer hvor den næste pokal skal stå...
 

Det er ikke helt tilfældigt, at det er i Spanien at opdateringerne kommer. Det er der vintertestene er blevet kørt, og man har umiddelbart sammenlignelig data. Samtidig er man et stykke inde i sæsonen, så hvert hold er ved at have klarhed over, hvad bilen styrker og svagheder er.

Sværest er det selvfølgelig for Mercedes. Eftersom de har den bedste bil og motor, er deres margin for forbedring mere begrænset end andres. For Mercedes er der tale om forfininger, mere end forbedringer. Alligevel, eller derfor, er Mercedes igen storfavorit til sejren på søndag. Ferrari rumler i baggrunden, men indtil videre er det ikke blevet til ret meget andet end rumlen og løfter.

Men den største forandring er ikke på en bil, eller gemt inden i en motor. Den store forandring er at Red Bull har skiftet rundt på deres kørere, smidt Kvyat ned i Toro Rosso og hevet Max Verstappen op i Red Bull. Det er en begivenhed, der er værd at bruge et par ord på.

Først hvorfor? Egentlig er det ret simpelt. Red Bull har med deres ungdomsprogram et klart og enkelt mål - at finde verdensmestre. De har en tradition med at give deres egne kørere chancen i Formel 1 - og hvis ikke de leverer varen, og er potentielle verdensmestre, så må de vige pladsen for andre kørere. Sådan er betingelserne hos det firma. Mangen en kører har både fået chancen og fået slået karrieren ihjel hos det østrigske team.

Daniil Kvyat har været igennem programmet og blev anset til at være god nok i sin første sæson, til at han kunne komme til Red Bull, mens han team kollega, Jean Eric Vergne måtte forlade Formel 1. Men Kvyat i en Red Bull har ikke været videre imponerende. Han har haft gode løb og mindre gode løb - og så taler vi ikke om løbet i Rusland. Pointen er at Red Bull ikke længere troede på Kvyat som en der kunne udfordre Ricciardo og kæmpe med om titler. I virkeligheden en hård dom over en ganske ung mand, der har kørt to fulde sæsoner i Formel 1.

Max Verstappen har gjort opmærksom på sig selv, mest positivt. Flere stærke præstationer sidste år - og en fornuftig start på denne sæson. Andre teams kigger på drengen og Red Bull ville gerne sikre sig ham. Og her kommer vi ind til et af problemerne: Jos Verstappen - den i virkeligheden lidet sympatiske hollænder våger over sin søn som de tennis-fædre der gennem årene har gjort sig uheldig bemærket i den hvide sport. Max Verstappen er en pakkeløsning, far er med i alt! Verstappen Sr. har angiveligt presset ret meget på, for at få Jr. placeret i en Red Bull.

For Red Bull løste det også det problem, at stemingen i teamet, var gået i hårdknude på grund af Verstappens og Sainz' anstrengte forhold. Det var ikke for godt i forvejen - og i de fire første løb i år blev det værre. Samtidig har der været et par episoder hvor Verstappens del af teamet har gjort noget andet, end det som ledelsen havde meldt ud. Igen har vi far Verstappen i billedet. Manden tænker på sin dreng, ikke på teamet. Den slags bliver der ikke mulighed for, på samme måde i Red Bull.

Red Bulls måde at handle, ikke bare overfor Kvyat, men overfor deres kørere generelt, kan man godt undre sig lidt over. Der er lidt bevis-eller-forsvind over det. At der gennem tiden har været en del kørere, der faktisk ikke slog igennem med det samme, er ikke noget de spekulerer ret meget over. Man kan også spørge sig selvom det egentlig er ønskeligt at man både fra Red Bull og fra andre teams, får en række kørere, hvis karrerie nærmest slutter før de bliver 25 - i stedet for at starte i den alder.

Et stik dybere kan man vel argumentere at Formel 1 skal være toppen af poppen i motorsport, det sted hvor man kan have en stor karriere hvis man er dygtig og heldig - og knap så stor hvis man er mindre heldig. Det skal ikke være et sted hvor unge kørere kommer til lidt for tidligt og prøver kræfter, inden de havner i andre serier. Endelig skal Formel 1 måske ikke køres af unge mennesker hvis kognitive udvikling stadig er i gang. Menneskehjernen bliver først fuldt udviklet i de tidlige 20'ere, så har en skoleelev som Verstappen egentlig noget at gøre i Formel 1. Han klarer det fint, men hans opførsel tenderer af og til det umodne. Og hvis talentet er der, vil det også være der om fire år. Der er dog også lavet nogle retningslinjer for hvor meget man skal have kørt inden man havner i F1. Om de nye regler også ville have udelukket Raikkonen i sin tid, kan jeg ikke lige huske, men han er et andet eksempel på en kører der kom hurtigt i Formel 1 - og blev der.

Tilbage til løbet på søndag. Og for at blive ved Red Bull alligevel - for det bliver ganske interessant at se hvordan Verstappen klarer sig mod Ricciardo. Ligeså spændende bliver det at se om Kvyat kan samle sig selv op efter degraderingen i kampen mod Sainz.

Ellers bliver det mest interessante næsten om Hamilton kan få en problemfri weekend, eller om Rosberg kan spadsere endnu en sejr hjem. Ferrari kan man håbe er kommet tættere på Mercedes end de var på Sotji og Vettel må håbe på at hans årsforbrug af bad-luck er brugt nu.

Generelt bliver det også interessant at se om Spanien giver nogle forskydninger i styrkeforholdet mellem teamsene, eller om det hele bliver mere af det samme.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 15/05/16 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1
  •