SuperCup 08/05/16
|
|
Meget er nyt til i år i ACD ProRacing, og det giver lidt udfordringer. Til Padborg løbet den 1. maj var der blevet justeret en del på undervognen, og da den gamle motor havde smidt toppakningen blev reservemotoren monteret i stedet for. Den motor var blevet rullet ind i en anden bil, og skulle have nøjagtig samme antal hk som den gamle, så selvom der ikke var tid til at få bilen på rullefelt inden weekenden, så var teamet fortrøstningsfuldt. |
Tidtagningen gik egentlig ok, i hvert tilfælde lige indtil kileremmen sprang, og Jakob parkerede i pitten. På det tidpunkt lå Jakob helt i top, men banen blev hurtigere og hurtigere, så stille og roligt kom flere og flere af konkurrenterne forbi, så Jakob endte med at skulle starte P4. Og hvad der var positivt var at loggermålingerne af hk viste at der ikke var nogen problemer.
(Foto: Keld Dohm)
Heat 1 gik ligesom tidtagningen fint, Jakob satte sig på P3 fra start af, og der blev han, kun overgået af Kim Lund Johansen og Lasse M. Sørensen. Dog var heat 1 ikke helt uden problemer, da kileremmen med ca. 3 omgange tilbage igen sprang. Det betød ikke det helt store i heatet, og Jakob fik sæsonens første pokal. Efterfølgende viste det sig, at årsagen til kileremsproblemerne lå i et knækket beslag til generatoren, og da man ikke kunne nå at få det fikset til heat 2 senere på lørdagen, så måtte Jakob pænt se til fra sidelinjen til det heat.
Heat 3 søndag formiddag blev i første omgang en stor succes for Jakob, da han førte heatet fra start til mål, men desværre blev Jakob udelukket fordi loggermålinger viste at bilen havde for mange hk i forhold til vægten. Siden har teamet ledt efter en forklaring på hvorfor bilen pludselig ydede ca. 250 hk (15 – 20 hk mere end om lørdagen), men der er ikke fundet nogen forklaring. Bilen har efterfølgende været på rullefelt, og her viste den første måling 232 hk (bilen skulle yde 231 hk). Da der intet er gjort ved bilens motorstyring eller andet forbliver det et mysterium hvad der er sket. ”Fakta er at jeg er blevet målt til at have for mange hk til søndagens heat, og derfor skal jeg naturligvis udelukkes” fortæller Jakob Borum og fortsætter ”men det der bekymre mig er, at vi ikke kan finde en forklaring på det, og det er bestemt ikke med vilje at det er sket”
Jakob førte feltet an i heat 3, men blev desværre senere udelukket for at have for mange hk. (Foto: Keld Dohm).
Det absolut positive fra weekenden er, at de justeringer der er lavet i undervognen, betyder at bilen styrer som den skal, og der er også skiftet til andre bremseklodser, der gør det væsentlig nemmere at dosere bremserne, så bilen er ved at være præcis som Jakob gerne vil have den.
Næste afdeling køres den 15. maj på Ring Djursland, og her køres både tidtagning og alle 3 heat samme dag, så der bliver ikke meget tid til justeringer. ”Ring Djursland er og bliver min favoritbane, så jeg satser meget på et godt resultat” siger en optimistisk Jakob Borum og fortsætter ”Bilen er trimmet og klar, og jeg glæder mig til noget godt ræs på banen”
Lige nu er Jakob Borum langt efter i mesterskabet, men det er ikke det vigtigste for teamet lige nu. ”Vi skuer fremad, og jeg glæder mig over, at bilen er ved at være optimal, så nu handler det om at vise at vi hører til i toppen af klassen, og så må vi se hvad det rækker til pointmæssigt” slutter Jakob Borum.
ACD ProRacing
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jakob BorumPadborg Park01/05/16 - Padborg Park - SuperCup |