Lørdag formiddag klokken 9.55 kørte Carsten og de 21 andre kørere i Yokohama 1600 Challenge på banen, for at køre sæsonens første officielle træning. Der var med det samme god fart i den orange Peugeot 307 1,6 med nummer 7 i sideruden.
Efter de 20 minutter kørsel kunne den hurtige Sønderjyde notere 9. hurtigste tid, hvilket var et rigtig godt udgangspunkt for weekenden.
(Foto: JJ Media)
Mens træningen var blevet kørt i tørvejr, skiftede det fuldstændigt til kvalifikationen. Regnskyer havde været inde over banen, så der ikke var tvivl om at der skulle regnvejrsdæk på bilen.
Carsten var igen hurtig ude af startblokken og satte nogle rigtig konkurrencedygtige tider. Konstante forbedringer af tiderne indikerede at banen stille og roligt tørrede op. Men ca. midtvejs i kvalifikationen spandt en kører rundt foran ham, så han måtte undvige det bedste han havde lært. Heldigvis undgik han den anden kører, men til gengæld endte han selv i sandkassen, og derved var kvalifikationen slut.
Efter han blev slæbt fri af sandkassen kunne teamet hurtigt konstatere at bilen var sluppet med en utæt køler og andre småskrammer. Men ikke værre end det kunne udbedres inden at teamet gik til køjs lørdag aften.
Med 16. startposition var der kun et mål – det var at komme fremad og komme i top 8 i heat 1!
Solen var igen ude søndag middag, da heat 1 skulle køres. Carsten Lorenzen fik en rigtig god start, og halvvejs rundt på første omgang havde han allerede vundet 2 placeringer. Uheldigvis sluttede heatet her, da et sammenstød med en anden kører slog det ene baghjul skævt, og en iriteret kører måtte derfor trille i pit og udgå.
MICCAR RACINGs mekanikere fik derfor travlt med at gøre bilen klar til heat 2, som skulle køres blot 2 timer senere, men det lykkedes i god tid – endda så god tid at teamet kunne starte de næste overvejelser. Tørvejsdæk eller regnvejrsdæk?
Der trak nemlig sorte skyer ind over banen, og flere smådryp havde gjort asfalten en lille smule fugtig, men stadig ikke nok til at det var tid til regnvejrsdæk. Men der var mere på vej – spørgsmålet var bare hvornår og hvor meget at der ville komme.
Teamet valgte, som størstedelen af feltet, at køre til start på tørvejrsdæk, men allerede da de ventede på at komme på banen, begyndte regnen at falde hårdt. Men det var bare at klø på fra 21. startposition – og forholdene var jo ens for alle.
Det blev til en super god første omgang, da Carsten fik kørt sig helt op på 15. pladsen, og omgangen efter snuppede han 3 placeringer mere.
Det var meget svære forhold for alle kørerne, så da målstregen blev krydset i 10. position, var det en yderst tilfreds kører som steg ud af bilen.
Men ærgelsen over kvalifikationsresultatet og heat 1 hang dog stadig over teamet som mørke skyer hang over FDM Jyllandsringen.
Heldigvis skal teamet i aktion igen allerede den kommende weekend, hvor den 2. afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres på hjemmebanen Padborg Park.
MICCAR RACING har kørt rigtig mange omgange på den bane, så de kender den som deres egen bukselomme. Og den kendskab bærer forhåbentlig frugt lørdag og søndag.
(Foto: JJ Media)
Tidsplanen er som følger (ret til ændringer forbeholdes):
Lørdag
Træning 8.50
Kvalifikation 13.00
Løb 1 16.20
Søndag
Løb 2 14.50
Teamet håber at se rigtig mange tilskuere på banen, og med interesse i teamet skal være velkommen til at komme forbi teltet og få en snak.
MICCAR RACING
Læs mere om: Carsten Lorenzen24/04/16 - Jyllandsringen - 1600 Challenge01/05/16 - Padborg Park - 1600 Challenge |