Jan Magnussen vandt finalen i årets første afdeling af Danish Thundersport Championship, som var præget af historisk dårligt vejr, men også masser af glade tilskuere og god stemning på Jyllandsringen ved Silkeborg.
(Foto: Magnussen Racing Experience/Dennis Risager)
– Jeg er så glad og stolt over at åbne sæsonen på den her måde, lød fra det Jan Magnussen efter sejren i weekendens finaleheat.
– Vi har arbejdet hele vinteren på at få vores nye værksted og hovedkvarter i Roskilde til at fungere, og gutterne i teamet har virkelig kæmpet for at give mig den bedste bil, jeg kunne forestille mig. De har virkelig fortjent den her pokal!
Åbningsløbet på Jyllandsringen lignede ellers noget, der godt kunne ende med en aflysning, da store byger med slud, sne og hagl væltede nedover banen flere gange under lørdagens træning.
Pole position med over tre sekunder
Jan Magnussen valgte derfor klogeligt at rulle sin Teknicar-sponsorerede Chevrolet Camaro til start først i køen til kvalifikationen. Dermed nåede han en omgang med fri bane i det dårlige vejr, hvilket sikrede en pole med over tre sekunders forspring.
(Foto: Magnussen Racing Experience/Dennis Risager)
Jan Magnussen kunne således starte etter i søndagens første kvalifikationsheat, hvor han kort efter starten imidlertid blev overhalet af Frederik Schandorff, som havde valgt regnvejrsdæk. Få omgange senere var banen dog blevet tør nok til, at Jan Magnussen på slicks kunne nappe sin plads tilbage og vinde løbet.
Uheldigt skub til Casper Elgaard
I andet kvalifikationsheat startede Magnussen på en 8. plads efter reglerne om omvendt startrækkefølge for de otte hurtigste fra første heat. Under løbet blev det til kontakt med Casper Elgaards Ford Mustang under en nedbremsning, ligesom valget af regnvejrsdæk desuden gav Magnussen udfordringer, da banen tørrede op.
– Jeg blokerede alle fire hjul, da Casper (Elgaard, red.) lukkede døren for mig og med det samme hamrede bremserne i. Vi gled begge to, og jeg nåede at røre ham, inden jeg fik greb i forhjulene og kom gennem svinget. Det er jeg ked af, for det var en dum fejl, forklarede Jan Magnussen, som sluttede på en 7. plads.
Elgaard røg i sandet, og dommerne valgte at straffe Jan Magnussen for hændelsen med en strafbane, som senere blev trukket tilbage. Magnussen blev dog rykket en plads ned på startgridden til finaleløbet, hvor den grønne Teknicar-bil således startede treer.
Rødt flag og omstart
Finalen blev dog afbrudt inden det meste af feltet havde fuldørt en omgang, da tre biler kolliderede og to af disse røg ud af løbet – den ene med debutanten Michelle Gatting hængende på en jordvold. Efter oprydning blev der linet op til omstart, og her var Jan Magnussen hurtig på aftrækkeren.
– Jeg fik en fantastisk start og fik lukket hullet op den førende Kasper H. Jensen, som jeg angreb på anden omgang. Herfra gjaldt det bare om at køre bilen sikkert i mål, og det gjorde jeg så, lød det fra en storsmilende Jan Magnussen.
(Foto: Magnussen Racing Experience/Dennis Risager)
God fart i Markussen
Teamkammeraten Michael Markussen havde en mere udfordrende weekend, men fik dog i finaleløbet en god start, som kunne have båret den unge Kolding-kører videre til en god slutposition.
Desværre fik Markussen et skub af en konkurret og snurrede rundt i første sving, hvilket kostede adskillige pladser. Michael Markussen fik dog kørt sig op i feltet og sluttede på en 10. plads, ligesom han satte løbets tredjehurtigste omgangstid.
Omgangsrekord af Kevin Magnussen
Jan var i øvrigt ikke den eneste hurtige Magnussen på Jyllandsringen denne weekend. Også Kevin Magnussen besøgte racerbanen ved Silkeborg, da Formel 1-køreren var hidkaldt for at forsøge at slå banerekorden for lukkede biler i en Renault R.S. 01.
Som ønsket, så gjort. Trods en kold bane, som først skulle køres tør, sendte Kevin Magnussen sig selv rundt med fantomfart. Nu hedder rekorden ikke længere 1.07,49 minutter – men 1.05,22.
En på alle måder god weekend for Magnussen!
Jan Magnussen Racing
Læs mere om: Jyllandsringen24/04/16 - Jyllandsringen - DTC |