”Jeg vidste godt på forhånd, at der ville være nok at se til,” siger Jan med henvisning til det faktum, at han blot havde 2 træningssessioner á 1 time til at få banen ind under huden, før det gik løs med lørdagens kvalifikation. ”Det var til gengæld svært at forudse, at vejret også skulle spille så afgørende en rolle.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
De 2 træninger blev begge afviklet på en våd bane, og da kvalifikationen blev kørt i tørvejr, betød det, at Jan nu for første gang skulle ud på slicks, og det var en svær opgave at skulle finde banens grænser i løbet af bare 20 minutter, hvor hver omgang tæller. Jan tog udfordringen op, og han endte op med en 16. plads til weekendens 1. heat. En præstation, som Jan ikke selv var udpræget tilfreds med, men som teamets kørercoach roste ham for. ”Dækkene peaker efter 3-4 omgange, og da det her er Jans første omgange på slicks, kan hans indlæring på ingen måde peake lige så hurtigt. Jan leverede en rigtig flot kvalifikation,” sagde Daniel McKenzie om Jans indsats.
I weekendens 1. heat leverede Jan en fin præstation, som bragte ham fra 16. pladsen til 11. pladsen. Han formåede at holde sig ude af den ballade, som ofte opstår i starten af hvert heat, og med stabil og velovervejet kørsel avancerede han 5 pladser over de 16 omgange, som løbet varede. ”Bilen er god, og jeg føler, at jeg er ved at have styr på banen,” sagde Jan efter det første heat. ”Desværre nåede jeg ikke helt op i top 10, men jeg er fint tilfreds med det avancement, som jeg leverede. Jeg glæder mig til at se, hvad det kan blive til i heat 2.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
Jan startede weekendens 2. heat fra 11. pladsen, men her kom han i problemer allerede på første omgang. Foran ham kørte 2 konkurrenter sammen, og for ikke at ramme dem måtte Jan en tur ud i græsset. Da han vendte tilbage til asfalten befandt han sig på 12. pladsen, og her blev han løbet ud. ”Det var ret frustrerende at hænge fast dernede, for jeg var tydeligvis hurtigere end de 2-3 forankørende. Desværre er der ikke ret mange oplagte steder at overhale her på banen. Det er smadder ærgerligt, at jeg måtte en tur af banen på 1. omgang, for ellers havde jeg været i top 10,” sagde en skuffet Jan efter løbet.
Weekendens sidste heat blev en dramatisk affære. Jan startede løbet fra 16. pladsen, og allerede på 1. omgang blev han påkørt af en konkurrent. Påkørslen kostede ham en punktering og en tur i pitten, og pludselig var han distanceret med en omgang. På løbets 4. omgang crashede 2 af de andre kørere imidlertid så voldsomt, at løbet blev afbrudt, og det gav Jan muligheden for at komme tilbage i løbet. Han greb chancen og avancerede lynhurtigt 4 pladser, da løbet blev genstartet, og han så nu ud til at have rigtig god fart i bilen.
Desværre gik det galt, da han satte et angreb ind på den samme konkurrent, som tidligere havde påkørt ham. Jan dykkede indenom ham i et overhalingsforsøg, men døren blev lukket, og Jan måtte op over curben for at undgå et sammenstød. Desværre var curben så høj, at den smadrede frontvingen på Jans racer, og uden den nødvendige downforce på bilens forende kørte Jan af banen i det efterfølgende sving. Løbet sluttede derfor i dækbarrieren.
(Foto: Jan Jønck Presse)
En ærgerlig og frustrerende måde at slutte weekenden på, men den lynhurtige østjyde formår heldigvis at fokusere på de positive aspekter ved en weekend som denne.
”Der er ingen tvivl om, at vi havde sat næsen op efter mere end det her, og jeg tror egentlig også, at vi har bilen til at køre i top 8. Nøglen til succes ligger helt sikkert i at lave en god kvalifikation, så vi kan undgå alle de slåskampe nede i feltet. Vi lærer hele tiden, og jer sikker på, at vi bliver bedre i de kommende løb.”
Næste gang, Jan Jønck og Sean Walkinshaw Racing skal i aktion, bliver d. 30. april – d. 1. maj, når BRDC F3 feltet besøger Rockingham Speedway.
www.janjonck.dk Læs mere om: Jan Jønck |