Jan Magnussen sluttede bogstaveligt talt sit Sebring-løb med et brag, da han blev skubbet af banen kort efter at have taget føringen godt syv timer inde i 12-timersløbet.
(Foto: Richard Prince / Richard Dole)
– Det var virkelig en skam, ikke bare for mig og mine to medkørere, men for hele teamet, lød det fra Jan Magnussen efter det voldsomme crash, der skete i anden halvdel af et kaotisk løb, som blev afbrudt undervejs på grund af et gevaldigt regn- og tordenvejr.
Magnussen blev sendt i væggen i et af banens hurtigste sving umiddelbart efter at have overhalet den førende Porsche henover start/målstrækningen. Ved nedbremsningen til det hurtige venstresving havde Porsche-køreren Kevin Estre tydeligvis alt for meget fart på, og han fortsatte direkte ind i siden på danskeren.
Begge biler snurrede rundt flere gange, før de landede i dækbarrieren. Slemt så det ud, men Magnussen meldte sig hurtigt OK over radioen og kørte herefter sin Corvette C7.R i sikkerhed. Efter et rutinetjek på banens medical centre blev danskeren meldt OK.
(Foto: Richard Prince / Richard Dole)
Massiv regn over Sebring
– Det er første gang, vi har oplevet regn på Sebring, og vejret gjorde det virkelig svært. Da jeg kom i bilen skiftede vi til slicks, hvilket føltes helt forkert til at begynde med, da banen stadig var meget våd flere steder, forklarede Jan Magnussen.
– Jeg havde svært ved at følge med Porscherne, som stadig var på regnvejrsdæk, men da asfalten begyndte at tørre op, lykkedes det mig at få varme i dækkene, og så var det pludselig os, som var hurtigst.
Efter at have været bagud med mere end et minut op til den førende bil i GTLM-klassen, indhentede Jan Magnussen nu feltet. Han havde netop bragt den gule Corvette C7.R i front, da ulykken indtraf.
(Foto: Richard Prince / Richard Dole)
Undskyld fra Porsche
– Kevin Estre tog skylden og var der med det samme for at undskylde, hvilket var rigtig pænt af ham. Det laver bare ikke om på, at vi røg ud af løbet og måtte genopbygge bilen, sagde Jan Magnussen.
– Jeg er godt nok ærgerlig over at slutte løbet på den måde, for vi var virkelig hurtige. I stedet for et spændende race fik gutterne i teamet en masse arbejde, og det eneste positive ved dét var, at de fik vist vores fans, hvor sindssygt dygtige de er.
Crewet fik på rekordtid bygget den ramponerede Corvette op igen, og foran måbende tilskuere rullede den gule racerbil tilbage på banen. Det var Antonio Garcia, som kørte i mål på en 9. plads – mens teamkammeraterne i søsterbilen sørgede for, at det alligevel endte godt for det amerikanske team.
(Foto: Richard Prince / Richard Dole)
Sejr til Corvette Racing – og Christina Nielsen
– Jeg er så glad for, at Tommy Milner, Oliver Gavin og Marcel Fassler kunne køre vores søsterbil over målstregen som vindere, når vi ikke kunne, lød det fra Jan Magnussen.
– Igen fik vi slået fast, at Corvette Racing aldrig giver op!
Dansk triumf blev det alligevel til på Sebring, da Ferrari-køreren Christina Nielsen sikrede sig sejren i GTD-klassen sammen med sine teamkammerater fra Scuderia Corsa – den klart største motorsportspræstation for en dansk kvinde nogensinde.
– Kæmpe tillykke til Christina Nielsen! Jeg ved, at hun har arbejdet benhårdt for det her, og en sejr på Sebring er velfortjent for enhver, der tager den, lød det fra Jan Magnussen.
Næste opgave for Jan Magnussen og Corvette Racing er den 15.-16. april, hvor tredje afdeling af WeatherTech Sportscar Championship afvikles i Long Beach, Californien.
JAN MAGNUSSEN RACING
Nikolaj Karlshøj Læs mere om: Jan MagnussenSebring19/03/16 - Sebring - SportsCar Championship |