Der var ellers mange gode ingredienser i løbet. Der var dramatisk start, der var punkteringer, senere var der flyvende biler og rødt flag. Og så endte det alligevel som det plejer. Men problemet er egentlig ikke at Mercedes vinder, problemet er når de (eller alle mulige andre) vinder uden konkurrence. I dag var der konkurrence til Mercedes.
Mercedes vandt igen (Foto: Daimler Mercedes)
Dramatikken kom allerede på opvarmningsomgangen, hvor Kvyat gik i stå på vej ned mod starten. Der holdt en Red Bull racer midt på en racerbane, sådan en 75 meter bag feltet. Det var ikke den optimale parkeringsplads og feltet blev sendt afsted på opvarmningsrunde, mens Red Bull bilen blev skubbet væk fra banen. Og således forsinket kunne starten så gå.
Hamilton virkede nu til stadig at være på vinterferie, da han blev overhalet alle mulige steder på vej ned mod første sving. Men Rosberg fra anden startposition kom nu heller ikke for godt afsted. Foran dem var de to Ferrari racere, der havde stormet afsted. Men der kom såmænd også både en Williams og en Toro Rosso med frem - og efterlod Hamilton på en lidt trist 6. plads, der dog hurtig blev konverteret til en 5. plads.
Længere nede i feltet punkterede Magnussen og måtte halte en hel omgang tilbage til pitten. Herefter var en periode med lidt ro, lige indtil Alonso ramte Gutierrez' baghjul og fløj rundt, spredte vragdele over banen og endte lænet op ad barrieren, med bunden udad. Spanieren kunne heldigvis selv kravle fra bilen. Gutierrez fik også ødelagt sin bil ved uheldet, der betød at der først kom SC på banen, og senere rødt flag, fordi der skulle et større oprydningsarbejde til.
Det betød at Magnussen nu igen var på omgangshøjde med de andre. Det betød også at en masse pitstrategi blev ændret. Vettel førte stadig, da løbet blev sat igang igen. Men med supersoft dæk skulle han skifte en ekstra gang, og det betød at de to sølvpile kunne komme foran ham. Hans holdkammerat, Kimi Raikkonen havde undervejs været en tro væbner for Vettel, men blev igen offer for mekaniske defekter. Han trillede i pit med et problem og de bilen holdt stille brølede flammerne ud ad luftindtaget over kørerens hoved.
Så en flok gamle kendinge på podiet, efter et løb, hvor netop dét, ikke virkede garanteret. Rosberg virkede i virkeligheden ikke særlig imponerende, mere som en der vandt, da chancen bød sig. Hamilton havde mere fart, men en dårlig start kostede ham. For Vettel virkede det som om at det var taktikken og dækvalget, der kostede ham sejren. Med friske dæk blev han mod slutningen en trussel mod Hamiltons 2. plads, men en kørerfejl et par omgange fra mål sendte ham off road, og dermed sluttede den duel. Ricciardo endte på en fornem 4. plads, efter at have været længere fremme inden sit sidste pitstop. Red Bull mener selv de har lavet en god bil, som bare mangler en bedre motor. Måske har de ret, måske har de bare smagt på deres egne varer.
Massa kom på 5. pladsen efter et fornuftigt løb, foran dagens største overraskelse. Romain Grosjean hev den spritnye Haas racer op på en 6. plads. Dermed fik det amerikanske team en drømmedebut, efter en noget skuffende indsats i kvalifikationen. McLaren og Renault bør være bekymrede. Hülkenberg sluttede på 7. pladsen foran Bottas. Finnen skuffede både lørdag og søndag. Han skal være bedre end Massa - og i al fald meget tættere på.
De to sidste pointgivende placeringer gik til Toro Rosso bilerne, med Sainz først i den vigtige interne duel. Verstappen var rasende, han mente at et kiksen pitstop berettigede ham til at komme forbi Sainz. Spanieren var åbenbart ikke helt enig. Lige uden for pointene kom så de to gule Renault racere, med Palmer forrest. Magnussen brugte hele dagen på at hente det tabte ind og smuttede i forbi både Button og Perez, og skulle han haft mere end 12. pladsen, skulle andre have haft mere uheld. Det var ellers ved at ske, da de to Toro Rosso biler skubbede til hinanden få omgange fra mål, men ud over lidt kulfiber dele, der røg af, skete der ingen skade.
På podiet blev de tre interviewet af Mark Webber - og mens han interviewede Rosberg, splattede Vettel champagne ud i håret på sin tidligere teamkollega. Med dette lille twist sluttede en ganske dramatisk og spændende weekend, hvor F1 2016 ser ud til at være i bedre form end i 2015.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Albert Park20/03/16 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |