Efter en succesfuld karriere i gokart og Forrmel Ford debuterede den nu 17-årige århusianer sidste år på den internationale scene. Sammen med RS Competition teamet stillede han til start i det tyske Formel 4 mesterskab, som allerede i sin allerførste sæson udviklede sig til den største formelserie i Europa med events på nogle af de største og mest legendariske racerbaner i både Tyskland, Østrig og Belgien.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Sammen med RS Competition tog Jan Jønck kampen op mod langt større og mere ressourcestærke teams, og hans indsats gik ikke ubemærket hen; efter sæsonafslutningen blev Jan NEMLIG kontaktet af det nykårede mesterhold, som meget gerne ville se ham teste deres racer.
(Foto: Motorsport.com)
”Allerede før 2015 sæsonen fik vi en henvendelse fra HTP Junior teamet, som gerne ville snakke kontrakt med mig, men på det tidspunkt havde jeg allerede indgået en aftale med Robert (Schlünssen) og RS Competition, så dengang blev det aldrig til mere end høflige forespørgsler,” fortæller Jan fra hjemmet i Skødstrup nord for Århus.
Skæbnen ville, at netop HTP skulle komme til at dominere 2015 sæsonen i det tyske Formel 4 mesterskab, hvor de tog sig af både kørernes mesterskab og teammesterskabet. ”HTP teamet satte tempoet og var mere eller mindre målestokken for resten af feltet gennem hele sæsonen, så det var noget af et drømmescenarie, da de i november ringede og spurgte mig, om jeg ville komme til Tyskland og prøve deres racer,” siger Jan med et smil, der ikke efterlader nogen tvivl om hans glæde og stolthed.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Over 3 dage fik Jan sammen med en lille håndfuld andre talenter lov at prøve kræfter med netop den racer, som han gennem hele sæsonen kun havde set hækvingen af, og det gik over al forventning. ”Lige fra første færd kom jeg rigtig godt ud af det med både mekanikere og ingeniører, og jeg fik nogle meget brugbare og lærerige tilbagemeldinger på min indsats. Bilen kørte helt fantastisk, og jeg følte mig super godt tilpas i teamet,” fortæller den 17-årige DASU/Team Danmark atlet, som over de 3 dage blev målt og vejet på både kørestil, hurtighed, mental styrke, udholdenhed og hans evner til at samarbejde med mekanikere og ingeniører.
HTP teamet kunne lide, hvad de så, for allerede inden turen atter gik hjemad mod Århus, blev Jan præsenteret for et tilbud om at køre for teamet i 2016. ”Om aftenen efter den sidste testdag tilbød teamchefen mig et sæde i 2016, og vi har siden da haft en løbende dialog om mine muligheder,” siger Jan.
(Foto: Jan Jønck Presse)
Det eneste, der nu skiller Jan fra en fuld sæson i en decideret vinderbil, er den måske største og stærkeste modstander af dem alle: økonomi.
Allerede på dette niveau er motorsport big business, og Jan arbejder i disse uger stenhårdt sammen med sit supportteam på at finde nødvendige midler til at købe sædet hos HTP teamet. Det konkrete beløb vil han ikke ud med, men han lægger ikke skjul på, at der er tale om mange penge. ”For nuværende tør jeg ikke sige, om det vil lykkes, men der er tale om ganske mange penge. Vi er i gang med at opsøge en lang række danske og tyske virksomheder for at finde interesserede samarbejdspartnere, som kan se de langsigtede perspektiver i at investere i mig,” fortæller Jan med et smil.
Det tyske Formel 4 mesterskab har på rekordtid etableret sig som Europas største formelserie. Løbsweekenderne afvikles foran mange tusinde tilskuere på baner som Spa-Francorchamps, Red Bull Ring og Nürburgring, og alle løb vises live på tysk TV og via live streaming.
”Der er garanti for masser af opmærksomhed og eksponering. Ralf Schumacher er ny teamchef hos HTP teamet, og der er jo altid ekstra fokus på dem, som ligger forrest i feltet – og det kommer jeg til,” slutter Jan Jønck, inden han vender tilbage til jagten på de forjættede sponsorkroner.
www.janjonck.dk
Jens Hvas
Læs mere om: Jan Jønck |