Racerkørerne og deres imponerende racerbiler er en uundværlig del af Copenhagen Historic Grand Prix. For med rette tiltrækker de hundredvis af flotte historiske racerbiler i titusindvis af tilskuere, gæster og publikum til en årlige begivenhed.
Fra kørertilmeldingen begyndte, mandag den 4. januar, og frem til 31. marts 2016, er der intet tilmeldingsgebyr, mens det i perioden 1. april til 30. juni koster 500 kr. at tilmelde sig Copenhagen Historic Grand Prix. Venter man til mellem den 1. juli til 15. juli med at tilmelde sig CHGP 2016 koster det 1.500 kr. i tilmeldelsesgebyr.
Tilmeldingen dækker én bil, én kører og én plads på 3 x 6 meter i Ryttergården samt, tilsvarende plads til en værkstedsbil. Ekstra plads i Ryttergården på 3 x 6 meter kan tilkøbes for 1.000 kr.
Programmet til Copenhagen Historic Grand Prix er bredt, med mange historiske klasser inklusive underholdningsklassen Royal Pro/Am, der køres både lørdag og søndag, samt flere opvisningsklasser med f.eks. motorcykler og andre historiske højdepunkter. Desuden vil publikum igen kunne opleve moderne motorsport i form af Danish Thundersport Championship, der også i 2016 kører en fuld tællende mesterskabsafdeling.
Klasse A:
Klasse A giver virkelig historiens vingesus fra perioden før- og efter Anden Verdenskrig. I klasserne A1 og A2 vil fortidens ædle racerbiler være inddelt i henholdsvis perioden før 1939, og i årerne mellem 1939 og 1947. En tid hvor ingeniørkunst og innovation for alvor gnistrede i tændrørene i konstruktioner fra mærker som Riley, MG, Alfa Romeo, Lancia, og Bugatti.
Klasse B: Historiske biler op til 1965:
I 2015 var klassen for historiske racerbiler op til 1965 den absolut største ved Copenhagen Historisk Grand Prix med flere end 35 deltagende biler. Og 2016 bliver ingen undtagelse, da klassen allerede på nuværende tidspunkt melder om alt udsolgt via sixty-fivers kørersammenslutning. Det er dog muligt at komme på venteliste ved henvendelse hos kørerforeningen. Racerbilerne i denne klasse stammer fra perioden 1961 til 1965 og er derfor relativt teknologisk jævnbyrdige. Her kan bl.a. opleves Ford Cortina, Volvo PV544, Morris Mascot og Alfa Romeo GTV.
Klasse C – Touring/GT op til 1971 – under 1.300 cm3:
I denne klasse kan nydes et enestående bredt og varieret felt af racermodeller som Fiat Abarth, Mini Cooper S, Ford Anglia, Hillmann Imp, NSU 1200 TT og mange flere spændende mærker, som mange sikkert husker fra deres barndom og ungdom.
Klasse D – Touring/GT op til 1971 – over 1.300 cm3:
Inspireret af klasse C, men med mere motorkraft. Her er tale om standardvogne i stærkt tunet og modificeret form. I et flot felt ses modeller som Lotus Cortina og Ford Escort DBA sammen med Alfa Romeo GTA, Volvo 142S, BMW 2002tii, og mange andre iøjefaldende specielversioner af datidens gængse familiemodeller.
Klasse E – Historiske biler op til 1986:
Klassen med standardvogne og GTS-biler fra perioden 1971-76, 1976-81 og 1981-1985 er en skøn cocktail af to årtiers mest eftertragtede og inspirerende bilmodeller. Blandt standardvogne finder vi biler som Opel Kadett GT-E, Ford Escort RS 1600 og 2000 med den berømte BDA-motor. Hos GT-bilerne i klassen er Porsche 911 nok den mest berømte, men også sportsvogne fra Mercedes, Nissan med flere vækker beundring.
Klasse F – Formula Junior:
I de første år efter Anden Verdenskrig blev der kørt racerløb i stort set alt, hvad der havde overlevet krigens ødelæggelser. I midten af 50’erne tog en italiensk greve initiativ til Junior klassen, som et billigt udstillingsvindue til Formula 1. Klassen blev hurtigt meget populær og gennemlevede en fascinerende udvikling. De meget benyttede motorcykel-motorer på 500 cm3 i den tids formel 3 blev udskiftet med tunede standard-bilmotorer på enten 1,0 eller 1,1 liter afhængig af racerens egenvægt.
Registrering som kører til CHGP 2016 sker via hjemmesiden www.chgp.dk
* Der opkræves et administrationsgebyr på 500,- kr. som IKKE refunderes ved afmelding.
CHGP
Thomas Wulff
Læs mere om: Bellahøj (Gadeløb)31/07/16 - Bellahøj (Gadeløb) - CHGP |